וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנכ"לית ועדת הבחירות: לא נוכל לקיים בחירות בתוך חודש, אין לנו ציוד

5.12.2019 / 12:26

אורלי עדס הסבירה מדוע לא ניתן לקיים את הבחירות בתוך זמן קצר אף שקיבלה פניות לכך. "אנחנו בעצומה של העבודה על הבחירות לכנסת ה-22 יש ספיחים שלא הסתיימו של הכנסת ה-21", הבהירה. "אין עובדים ומחסני הציוד ריקים"

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית, עו"ד אורלי עדס, התריעה היום (חמישי) כי לא ניתן לקיים בחירות בתוך חודש. עדס הסבירה את הקשיים העומדים בפני הוועדה להיערך למשימה תוך זמן קצר, זאת בעקבות מאות פניות שהתקבלו בנושא. היא ציינה כי הוועדה נדרשת לבצע את ההוראות הנובעות מחוק הבחירות, ולפיכך "עדיין נמצאת בעיצומה של העבודה על הבחירות לכנסת ה-22, ויש ספיחים שלא הסתיימו של הכנסת ה-21". היא ציינה כי הוועדה אף מצויה בתהליך מהיר של הפקת לקחים מהבחירות הקודמות והביעה תקווה כי תספיק לסיימו בזמן.

לפי החוק, בחירות שלישיות יתקיימו ביום שלישי האחרון לפני היום ה-90 מפיזור הכנסת. במקרה הנוכחי, הכנסת צפויה להתפזר אוטומטית ביום רביעי בחצות, בתום תקופת ה-21 ימים שבהם המנדט להרכבת הממשלה בכנסת. המשמעות היא כי הבחירות במועדן המקורי היו אמורות להתקיים ב-10 במרץ. תאריך זה הינו בעייתי מאוד לאור כך שמדובר בחג פורים, תאריך שמעורר התנגדות בקרב רוב הסיעות בכנסת. לכן, האלטרנטיבה היא להקדים את הבחירות או לאחר אותן.

עו"ד עדס הבהירה כי על פי המצב החוקי הקיים, ואם הכנסת לא תשנה את החוק וביום חמישי יפקע המנדט להרכבת הממשלה, "ניכנס לתקופת 90 הימים שלפני הבחירות, והם יערכו ב-10 במרץ, אך ניתן יהיה לדחות אותן גם ל-17 במרץ".

אורלי עדס, מנכ"לית ועדת הבחירות בהדרכה לקראת בחירות לכנסת ה-23, 5 בדצמבר 2019. רוני כנפו
"כמו לצאת למלחמה בלי גדודים". עדס, היום/רוני כנפו

עו"ד עדס אמרה כי "אין לוועדה את כוח האדם והציוד הדרוש על מנת לצאת למערכת בחירות כנדרש. "תחשבו על מצב שבו כל צה"ל כולל רק את הרמטכ"ל ואנשי המטה הכללי". היא הסבירה כי "אין גדודים, אין חיילים, אין מחסני תחמושת. תחשבו שבמצב כזה אומרים לרמכ"ל לצאת למלחמה. אני בטוחה שתסכימו שזה בלתי אפשרי, אך זה המצב שלנו כרגע".

מנכ"לית ועדת הבחירות המרכזית הוסיפה כי "ועדת הבחירות היא צוות קטנצ'יק שפועל מהכנסת בימי שגרה, כ-30 עובדים שבזמן הבחירות מתרחבים לכאלף עובדים, וביום הבחירות מגיעים לכ-45 אלף עובדים".

"אין לנו מחסנים", המשיכה עדס. "הם התרוקנו לחלוטין בבחירות האחרונות. הדבר היחיד שיש לנו הוא 'אנשי המילואים' שאנחנו מעסיקים בבחירות. אלו בעיקר עובדי ממשלה, עובדי הכנסת, שחזרו כבר לשגרת חייהם ולמקום עבודתם". היא הוסיפה ואמרה כי "מדובר בעבודה מאוד אינטנסיבית ושוחקת, לפעמים 18 שעות עבודה ביום. לא בטוח שכל האנשים האלה רוצים לחזור, ולא בטוח שכולם ישוחררו בשביל זה מעבודתם. לכן, תנאי הכרחי הוא שיתוף הפעולה וההבנה של כל מנכ"לי משרדי הממשלה והרשויות הציבוריות, וכל מי שלוקח חלק בתהליך הזה. אם יתקיימו בחירות, זה צו שמונה, זה צו השעה".

עוד בוואלה!

סגירות, חששות והתרגשות: הצצה להכנות האחרונות של ועדת הבחירות

לכתבה המלאה
המחסן הלוגיסטי של ועדת הבחירות לכנסת בשהם, 05.09.19. ראובן קסטרו
המחסנים הלוגסטים של ועדת הבחירות בשוהם, ספטמבר 2019/ראובן קסטרו

מלבד סוגיית העסקת העובדים, עו"ד עדס התריעה על גם על מחסור קשה בציוד חיוני לקיומן של בחירות נוספות. "זה נשמע לוגיסטי, פשוט ושולי, אך אנחנו מדברים על הזמנת מאות סוגי פריטים שלא קיימים בשוק, כי הם ייחודיים לבחירות", הסבירה. "קלפיות, למשל, מגשים לפתקי הצבעה. חלק מהציוד מתבלה, ונשארו לנו עודפים קטנים מאוד. זמן ההספקה המינימלי של ציוד חדש הוא 45 עד 50 ימים. חלק מהציוד מיוצר בסין וב-25 בינואר חל ראש השנה הסיני".

"חשוב להבין שלכל תהליך יש תהליכים נגזרים", הוסיפה. "כי להספקת הציוד יש משמעות: לכל אחת מיותר מ-12 אלף הקלפיות, למשל, נדרשת אריזה ידנית. לכן אי אפשר לערוך בחירות תוך 45 יום".

היא ציינה כי נדרש אישור מחדש של האתרים לקלפיות עד 70 יום לפני הבחירות, ואף התייחסה למורכבות הליך הגשת רשימת המועמדים. "ההליך מתחיל ביום ה-47 וה-48 לפני הבחירות, מאותו יום ועד שבית המשפט העליון נותן את פסקי הדין שמאשרים את הרשימות", הסבירה. "זה תהליך שלוקח 25 ימים - ולא ניתן לגרוע ממנו יום אחד".

ועדת הבחירות המרכזית. ראובן קסטרו
ועדת הבחירות המרכזית, בבחירות הקודמות/ראובן קסטרו

עו"ד עדס הבהירה כי "יכול להיות שניתן לומר אחרי הבחירות, שאפשר לבדוק את התהליך מההתחלה עד הסוף כדי לעשות שינויים. אבל צריך להבין שדיני הבחירות מאוד נוקשים ויש משמעות לקיום כל ההליך הדמוקרטי באופן הכי מדויק שאפשר ובהתאם להוראות החוק". היא הסבירה כי "זה תהליך שלא ניתן לסטות ממנו, וכל סטייה יכולה להיות מאוד מסוכנת לכל התהליך. זה המצב הנתון, זה החוק וכל תהליכי העבודה שלנו מותאמים לחוק".

היא השוותה את עבודת ועדת הבחירות לעבודת גופים אחרים במדינה. וקבעה כי "אין שום גוף במדינה שמצליח לגייס ולהכשיר 45 אלף איש בפרק זמן של 45 ימים, ולשבץ כל אחד בקלפי שלו. זה תהליך מאוד מורכב - וזה רק על קצה המזלג מה שקורה כאן, התהליכים העיקריים". היא הוסיפה כי "בבחירות לכנסת ה-22 היה גם את כל סיירת טוהר הבחירות שהקמנו, שיובא לפתחו של יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, שגם הוא טרם נבחר".

עדס נשאלה מה המועד הכי מוקדם שבו ניתן ללכת לבחירות, והשיבה כי כפי שפורסם, התאריך 25 בפברואר הוא המוקדם ביותר. "אם הוא ייקבע, אנחנו נעשה את זה. המשמעות תהיה קושי אדיר, יש סיכונים בדרך כי אנחנו גבוליים מאוד בכל לוחות הזמנים". היא הבהירה כי "אנחנו כמובן לא מתערבים בהליך החקיקה, רק מביעים עמדה מקצועית ומפנים את תשומת הלב לדברים. אם הכנסת תקבע בחירות בתוך 75 ימים - אנחנו נעשה את זה. אני מקווה שכולכם הבנתם שבחירות תוך 45 או 50 יום זה לא ריאלי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully