וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משנה ליועמ"ש ובכירים בפרקליטות: מועמדי אוחנה להחלפת פרקליט המדינה

2.12.2019 / 14:48

בין המועמדים שהציג השר כממלאי מקום לשי ניצן, שיסיים החודש את תפקידו, נמצאים המשנה ליועמ"ש רז נזרי והמשנה לפרקליט המדינה שלמה למברגר. מהרשימה נעדרת ליאת בן ארי, התובעת המלווה בתיקי נתניהו. מנדלבליט: הנסיבות מחייבות שההשפעה הפוליטית על המינוי תהיה מצומצמת

צילום: תאגיד כאן 11, עריכה: עמית שמחה

שר המשפטים אמיר אוחנה הכריז היום (שני) על מועמדיו לתפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, אשר יחליף בתפקידו את שי ניצן הצפוי לסיים את תפקידו בעוד כשבועיים. החמישה הם שלמה (מומי) למברגר, המשנה לפרקליט המדינה לעניינים פליליים; רז נזרי, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה; אורלי בן ארי-גינזברג, המשנה לפרקליטת מחוז מרכז; דן אלדד, מנהל המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה; ואושרה גז-איזנשטיין, פרקליטת מחוז תל אביב. ליאת בן ארי, פרקליטת מיסוי וכלכלה שהייתה התובעת המלווה בתיקי ראש הממשלה ומונתה לאחרונה למשנה הכלכלי של ניצן, נחשבה כמועמדת בעלת סיכויים טובים, אך לא מופיעה ברשימה. בהתאם להערכות, שר המשפטים אמיר אוחנה לא יבקש מניצן להאריך את כהונתו בפרק זמן נוסף.

בתקופה הזו לפני שש שנים בדיוק כבר אישרה שרת המשפטים ציפי לבני כי ניצן, שעליו המליצה ועדת איתור, יחליף את משה לדור. היום טרם הוקמה ועדה, כך שלא ניתן להגיש מועמדות לתפקיד, וספק אם ועדה כזו תוקם כל עוד מכהנת ממשלת מעבר. במשטרת ישראל, לשם השוואה, מסתפקים מהסיבה הזו כבר שנה בממלא מקום למפכ"ל, ולא ממונה מפכ"ל קבוע.

פריקליט המדינה, שי ניצן ושר המשפטים הנכנס, אמיר אוחנה במהלך טקס קבלת פנים לשר המשפטים, משרד המשפטים, ירושלים 23 ביוני 2019. ראובן קסטרו
שר המשפטים אוחנה ופרקליט המדינה ניצן, יוני 2019/ראובן קסטרו

לפרקליט המדינה היוצא ימונה ממלא מקום ולא מחליף קבוע, לאור זאת שמדובר בממשלת מעבר. על כן, בסמכותו של השר למנות ממלא מקום למשך שלושה חודשים. ההחלטה אינה בהכרח מחייבת את מינוי ממלא המקום לפרקליט המדינה הקבוע, לכשניתן יהיה למנות אחד. "לאורך החודשים האחרונים בדקתי מרחוק מועמדים היכולים בעיני למלא את תפקיד ממלא מקום פרקליט המדינה, והגעתי לחמישה שמות. ארבעה מהם מכהנים בפרקליטות ואחד מהם הוא המשנה ליועץ המשפטי לממשלה", כתב אוחנה בפייסבוק.

"אציין כי רשימת השמות אינה בהכרח סגורה ולו יועלו בפני שמות נוספים מתוך המערכת, כפי שהחוק מחייב, אהיה מוכן לשקול זאת. לכל המועמדים שהזכרתי למעט אחד, ניסיון רב של עשרות שנים בניהול תיקים פליליים, בוודאי יותר מלפרקליט המדינה הנוכחי עת נכנס לתפקידו", הוסיף, "המועמדים כולם מוכשרים בעיני ועל כן בכוונתי לבחון את מידת התאמתם למלא את מקום פרקליט המדינה למשך שלושה חודשים (עם אפשרות להארכה לתקופה נוספת של שלושה חודשים). אין זה אומר כמובן דבר לגבי פרקליט המדינה הקבוע שיבחר כאמור, על ידי ועדת איתור לכשתוקם ממשלה. בימים הקרובים אראיין את כל המועמדים, אתייעץ בנציב שירות המדינה כפי שהחוק מורה, אתייעץ גם ביועץ המשפטי לממשלה - ואקבל את החלטתי".

עוד בוואלה!

הערפל הפוליטי גובר - ומסבך את המרוץ לתפקיד פרקליט המדינה

לכתבה המלאה
שלמה מומי למברגר. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
נחשב למועמד המוביל. שלמה/אתר רשמי, דוברות משרד המשפטים

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט הודיע כי העביר למשרד המשפטים את עמדתו, לפיה יש למנות את למברגר לתפקיד, "זאת, בשים לב לוותק הרב של עו"ד למברגר, לתפקידיו הקודמים ולתפקידו הבכיר הנוכחי, לניסיונו העשיר וליכולותיו הגבוהות".

"הרגישות הנודעת בשגרה למינויו של פרקליט המדינה, מקבלת בימים אלו משנה תוקף, נוכח היותו מופקד אף על עבודת הפרקליטות בכל הנוגע לתיקי ראש הממשלה, וכן בכל הנוגע לתיקים אחרים הנוגעים לנבחרי ציבור בשלטון המרכזי", ציין מנדלבליט. "היבטים אלה מחזקים באופן מיוחד את הרגישות והייחודיות של קבלת החלטה בנוגע למינוי ממלא מקום פרקליט מדינה בימים אלה, ואת הצורך בהקפדה על הליך בחירה שיבטיח את עצמאותו המקצועית ואת אי-תלותו ברשויות השלטון. יובהר כי הרגישות המתוארת אינה פוחתת נוכח העובדה שמדובר בממלא מקום בלבד, הואיל וממלא מקום פרקליט המדינה מחזיק במלוא הסמכויות הנתונות לפרקליט המדינה עצמו. כן יצוין כי במצב הפוליטי הקיים, אין לדעת מה יהיה משך התקופה בה ישמש ממלא המקום בתפקידו, ואין לשלול את האפשרות כי מדובר יהיה בחודשים ארוכים".

לדברי מנדלבליט, לאור כל זאת, מתחייב כי "ההשפעה הפוליטית על מינוי ממלא המקום תהא מצומצמת ותחומה ככל הניתן. זאת, באופן שיבטיח את עצמאותו של ממלא המקום, את אי-תלותו בגורם הממנה, ואת אמון הציבור בטוהר השיקולים העומדים בבסיס המינוי. בהעדר ועדה מעין זו בקשר למינויו של ממלא מקום, קיימת חובה משפטית לכונן מנגנון חלופי, גם אם מצומצם יותר, שישמש לאותה מטרה". לשם כך, קרא מנדלבליט לשר המשפטים למנות מועמד מקרב עובדי הפרקליטות הבכירים ביותר, ואמר כי נדרש לכל הפחות שאוחנה יוועץ עמו על המינוי. "בנסיבות העניין, ובהתאם לפסיקת בית המשפט העליון בסוגיות דומות, משקלה של עמדת היועץ המשפטי לממשלה בקשר למי שימלא את מקומו של פרקליט המדינה יהיה רב ומשמעותי, וניתן יהיה לסטות ממנה רק בהתקיים טעם מהותי בעל משקל מיוחד", הוסיף.

רז נזרי. דוברות משרד המשפטים, אתר רשמי
גם הוא ברשימה. רז נזרי/אתר רשמי, דוברות משרד המשפטים

מי שנחשב למועמד המוביל הוא שלמה (מומי) למברגר, המשנה של ניצן לעניינים פליליים, שכיהן בעבר כפרקליט מחוז דרום ופרקליט מחוז תל אביב. אם למברגר אכן ימונה לממלא מקום פרקליט המדינה, הדבר יציב אותו באופן טבעי בעמדת זינוק טובה למרוץ על מינוי הקבע - כשזה ייצא לפועל.

בראשותו של דן אלדד, המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הובילה בשנים האחרונות כמה תיקי שחיתות גדולים, ובראשם פרשת ישראל ביתנו. באשר לנזרי, אף שהוא מוערך מאוד, אין לו כל ניסיון כפרקליט. יתרה מכך, נזרי עשוי להיות מועמד מוביל להחליף את אביחי מנדלבליט שצפוי לפנות בעוד שלוש שנים את לשכת היועמ"ש.

(עדכון ראשון: 13:34)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully