וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האוסטרלי ששוחרר משבי טליבאן: "חיבקתי חלק מהסוהרים"

טימות'י וויקס, שהוחזק במשך שלוש שנים בשבי הארגון באפגניסטן ושוחרר לאחרונה עם שבוי אמריקני נוסף, אמר כי החמושים ששמרו עליו היו "לבביים". לדבריו, הוא לא שונא את טליבאן והבין שהם היו בסך הכול חיילים "בלי ברירה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

טימות'י וויקס, הפרופסור האוסטרלי ששוחרר בחודש שעבר משבי טליבאן יחד עם שבוי אמריקני, תיאר אתמול (ראשון) את מסע היסורים שעבר כבן ערובה באפגניסטן. וויקס אמר כי הוא מאמין שכוחות אמריקניים מיוחדים ניסו לחלץ אותו ואת עמיתו לשבי, קווין קינג, בשש הזדמנויות שונות. לדבריו, הוא לא שונא את טאליבן, והוסיף כי חלק מהסוהרים שלו היו "אנשים מקסימים" שאותם חיבק כשיצא לחופשי.

"מעולם לא ויתרתי על התקווה, ידעתי שאשתחרר בסופו של דבר, אמר וויקס שנחטף יחד עם קינג לפני שלוש שנים מחוץ לאוניברסיטה האמריקנית בקאבול. הם שוחררו על ידי הרשויות האפגניות בתמורה לשלושה בכירים בטליבאן, כחלק מעסקה שנועדה לאתחל את שיחות השלום התקועות

וויקס, בן 50, סיפר במסיבת עיתונאים כי הוא הוחזק בכמה מקומות שונים, באפגניסטן ובפקיסטן, שלעתים קרובות היו בסך הכול תאים קטנים ללא חלונות. וויקס, ששב לאוסטרליה ביום חמישי, אמר עוד כי הוא סבור שבכמה מקרים, כוחות החילוץ פספסו אותם רק בכמה שעות.

טימות'י וויקס, אזרח אוסטרליה ששוחרר משבי טליבאן, 1 בדצמבר 2019. רויטרס
"התגלגלתי ואיבדתי הכרה". וויקס משחזר את ימיו בשבי, אתמול/רויטרס

הוא נזכר בפעם אחת כזו, שקרתה באפריל האחרון, כשהסוהרים אמרו לו שהם מותקפים על ידי אנשי "המדינה האסלאמית" (דאעש), הנאבקים בטליבאן. "אני מאמין עכשיו שאלו היו 'אריות הימים' שהגיעו לחלץ אותנו," אמר וויקס. "אני מאמין שהם היו ממש מחוץ לדלת שלנו. ברגע שנכנסו למנהרות, היינו מטר או שניים מתחת לאדמה והיה פיצוץ ענק בדלת הכניסה. "הסוהרים שלנו עלו והיה הרבה ירי מקלעים. הם דחפו אותי מעל ונפלתי לאחור, התגלגלתי ואיבדתי הכרה".

לדבריו, הוא ראה בסוהריו חיילים הפועלים תחת פקודות ושלא הייתה להם "ברירה". "אני לא שונא אותם בכלל", אמר. "לחלק מהם יש לי כבוד גדול וכמעט אהבה גדולה. לחלק מהם היה כל כך הרבה רחמים, והם היו אנשים כל כך לבביים. זה באמת הוביל אותי לחשוב על איך זה הגיע לדבר כזה בסוף"?.

עוד בוואלה!

טראמפ הגיע לביקור פתע באפגניסטן: "בטליבאן מעוניינים בהפסקת אש"

לכתבה המלאה
טימות'י וויקס, אזרח אוסטרליה, (משמאל) וקווין קינג, אזרח ארה"ב, שנחטפו על ידי טליבאן, בסרטון מ-2017. אתר רשמי
וויקס/אתר רשמי

וויקס נזכר גם ברגע השחרור שלו, שלדבריו "הסתיים בפתאומיות שבו החל" כששני מסוקי בלק הוק אמריקניים ירדו מהשמיים.

"מתוך ענן אבק גדול הגיעו שישה לוחמים מיוחדים, והם הלכו לעברנו, אחד מהם צעד לעברי, שם את הזרוע שלו סביבי ואמר לי: 'אתה בסדר?', ואז הוא לקח אותי בחזרה לבלק הוק".

וויקס אמר לתקופת השבי שלו הייתה "השפעה עמוקה שלא ניתן לדמיין" אותה. עם זאת, לדבריו, הוא מעולם לא ויתר על התקווה, משום שאם "אתה מוותר על התקווה, לא נותר לך הרבה".

הוא אמר כי לעתים הוא חש שהוא עומד למות, ושהוא לעולם לא יראה שוב את יקירו. "עם זאת, בזכות רצון האל, אני כאן, אני חי, אני בטוח - ואני חופשי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully