וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוקר שתקף ופסילת המומחים: היום הדרמטי במשפט הבריטית בקפריסין

צוות ההגנה של הצעירה הביע תמיהה מההחלטה לאשר את הודאתה בבדיית האונס בקפריסין - לאחר שנטען כי זו הוכתבה לה. "היא ממשיכה לטעון שנאנסה ואנחנו ממשיכים לספק את העדות לכך", טען סנגורה. משפחתה זעמה מחוץ לאולם: "כל עדי התביעה אמינים בעיני השופט, ועדי ההגנה לא"

צילום: יואב איתיאל, עריכה: שאול אדם

סנגורה של הצעירה הבריטית בת ה-19, המואשמת בתלונת שווא על אונס קבוצתי בידי צעירים ישראלים באיה נאפה, הביעו אכזבה בעקבות קביעת בית המשפט בקפריסין היום (חמישי), לפיה הודאתה קבילה. "ברור שאנחנו כולנו מאוד מאוכזבים ומופתעים מההחלטה הזו ומקווים שאחרי שיישמעו כל העדויות בתיק אזי בית המשפט יגיע למסקנה הנכונה", אמר עו"ד מייקל פולק בתום הדיון. לעומת זאת, התובע אדאמוס דמוסתנוס אמר לוואלה! NEWS כי לא הופתע מפסיקת בית המשפט. "החלטת השופט ברורה וחדה. לי לא הייתה הפתעה. להחלטה הזו ציפיתי אחרי שנחשפתי לפרטי החקירה".

לשאלת וואלה! NEWS ענה פולק כי אם המשפט יסתיים בהרשעה, בכוונת ההגנה לערער על כך. "אנחנו נערער אם התוצאה תהיה נגדנו. אנחנו חושבים שההחלטה היום הייתה מפתיעה בהתחשב בכל הראיות וכדי להגיע להחלטה הזו השופט דחה את חוות הדעת של שתי עדות מומחה שהובאו בפני בית המשפט מהממלכה המאוחדת, אחת בשיחת וידאו ואחת פיזית ממש. הוא פשוט דחה את העדויות שלהן כמות שהן". הוא הביע תמיהה כי זאת, מבלי שהתביעה הביאה כל עד מומחה לסתור את חוות הדעת האלה. "זה מפתיע שהוא הגיע להחלטה הזו מול חוות הדעת של המומחים לפניו", הדגיש.

השופט פסל למעשה את שתי עדות המומחה שהובאו בפניו על ידי ההגנה. לטעמו עדות הפסיכולוגית שהעידה על כי היא סובלת מהפרעת פוסט טראומה הייתה מוטה לטובתה של הצעירה והוא הביע ספק בבסיס המדעי של עדות המומחית הבלשנית-הפלילית שקבעה כי הצהרתה של הצעירה לא יכול להיות שנכתבה על ידי מי ששפת האם שלו אנגלית.

הצעירה הבריטית מגיעה יחד עם אמא שלה לבית המשפט בקפריסין, 28 בנובמבר 2019. יואב איתיאל, אתר רשמי
הצעירה הבריטית ואמה מחוץ לבית המשפט בקפריסין, היום/אתר רשמי, יואב איתיאל

צוות ההגנה טען כי על הצעירה הופעל לחץ בלתי חוקי - טענה שנדחתה על ידי השופט, שקבע כי התנהלות משטרת קפריסין הייתה תקינה וכי הנערה נחקרה בהגינות ולא הושמה תחת לחץ. עוד הוא קבע כי הצעירה היא "עדה לא אמינה". לדברי השופט, במהלך החקירה קיימו החוקרים הפסקות, וכי הם אפשרו לה לצאת מפעם לפעם להתאוורר. לדבריו, בחדר החקירות נכחה עובדת סוציאלית, שלא דיווחה על כל דבר חריג.

מנגד, הסנגור פולק מחה על כך שהחקירה עצמה לא תועדה. "אנחנו חושבים שזה מדהים שב-2019 במדינה באיחוד האירופי מה שקורה בתחנת משטרה אינו מוקלט בשום אופן. זה הופך את תחנת המשטרה למקום בו לחץ יכול להיות מופעל על עדים. אף לא אחד שעוקב אחר ההליכים האלה יכול לומר שהרשויות הקפריסאיות צודקות בהחלטתן לא להקליט בתחנות המשטרה שלהן. אין כל סיבה מדוע תחנות משטרה אינן יכול לעשות זאת. זאת לא מדינה ענייה, זו מדינה שיש לה את המשאבים לעשות את זה כך שלחץ לא יופעל על עדים בתחנות משטרה".

עוד הביע הפרקליט אכזבה מגישת השופט במהלך המשפט. "כמה פעמים עד כה, אמר השופט 'זה לא משפט אונס, מדוע את שואלת על האונס'. והוא הגביל את בדיקת הראיות היורדות לשורש העניין שאירע אונס. אנחנו מאוד מודאגים מהגישה הזו כי הנקודה הברורה נותרת והיא ברורה לכל: אם אונס אירע אז הצעירה לא שיקרה והיא חפה מפשע". יצוין כי מדובר "במשפט זוטא" המתנהל בבית המשפט של מחוז פמגוסטה בפראלימני זה שלושה חדשים, כדי לקבוע האם אותה ההודאה שמסרה, המשמשת כראייה מרכזית במשפט, הינה קבילה. הליך זה מתנהל לאור העובדה שהצעירה חזרה בה כעבור כמה זמן.

עוד בוואלה!

פרשת המין בקפריסין: הודאת הבריטית שבדתה את האונס התקבלה, משפטה יימשך

לכתבה המלאה
מייקל פולק, עורך דינה של הצעירה הבריטית המואשמת בתלונת שווא על האונס הקבוצתי בקפריסין, נכנס לדיון בעיניינה בבית המשפט בלרנקה. ה-17 לאוקטובר 2019. יואב איתיאל
"ההחלטה היום הייתה מפתיעה בהתחשב בכל הראיות". סנגורה של הצעירה, עו"ד מייקל פולק/יואב איתיאל

בהחלטתו קבע השופט כי טענת ההגנה שהצהרת הצעירה ב -28 ביולי היא תוצאה של לחץ מצד משטרת קפריסין לא הייתה מבוססת. הוא ציין שבעדותה היו סתירות, חוסר קוהרנטיות ושהיא הכילה הגזמות. לטעמו ההודעות שהוגשו כראיות היו סלקטיביות והן נשלחו לאחר שהנערה מסרה את הצהרתה.

בהתאם להחלטה, משפטה של הצעירה נמשך. ראש צוות התביעה מריוס כריסטו, טען כי בבדיקת דם שנערכה לצעירה נמצאו שרידי קוקאין וכי אותר וידאו בו נראתה מקיימת יחסי מין בהסכמה. עוד נטען במהלך המשפט שהצעירה פנתה לביטוח שלה, סיפרה כי נאנסה וחברת הביטוח העבירה אותה ועוד שתי חברות שלה למלון 5 כוכבים, וכשלמחרת השוטרים באו לאסוף אותה מהמלון הם מצאו אותה בבריכת השחייה. בנוסף לכך, נטען שהמשטרה סיפקה לה פסיכולוגית ושלפגישה השנייה שנקבעה לה הצעירה כלל לא הופיעה, ושלא סופק לה מתורגמן כי בצוות החוקרים יש דוברי אנגלית.

לשאלת הסניגורית ריצה פקרי על אודות מה היתה נחוצה לו אותה השלמת גרסא מהצעירה הוא גם הסביר כי נדרשה, כמקובל, בין היתר לטובתה ולטובת ענינה, של המתלוננת, שביום האירוע מסרה פעמיים מספר חדר שגוי לזירת האירוע.

על הטענות לחקירה רשלנית כביכול שאף הותירה ראיות מפלילות בזירה ענה החוקר הראשי מריוס כריסטו כי "עיתונאים ישראליים ביימו את סצנת החדר בו נמצא קונדום. החוקרים שלי אספו הכל משם עוד קודם לכן". עיתונאי אחד שהיה שם הגיב מיד לוואלה !NEWS: "הוא השקרן". אחד אחר שהיה בחדר הוסיף אף הוא מול הטענה הזו: "הזוי".

שמיעת העדויות תימשך מחר והמרכזית שבהן זו של הצעירה הבריטית הנאשמת. היא לא חוזרת בה, מחר היא תעלה לדוכן העדים כעדת הגנה ובכוונתה לספר לבית המשפט על האונס שלטענתה חוותה. הסניגורים מדגישים כי אונס אירע גם אירע ולפיכך גם לאחר קבלת הראייה שהיתה שנויה במחלוקת הרי שאי אפשר לומר שבדתה את תלונתה. ההגנה עשויה לזמן עוד עדים, בהם הרופא שטיפל בה מיד לאחר האירוע. לפני כן, צפויים עוד עדי תביעה. השופט עוד לא הודיע אם כולם יישמעו, ואם ייתן את הכרעת הדין. אבל, הוא נחוש שלא להתעכב עוד. לאחר שקרא את החלטתו בה קבע כי הצהרתה של הצעירה קבילה הוא סירב להיענות לבקשת ההגנה לדחות את המשך הדיון לשבוע הבא, אמר כי "מדובר בתיק פשוט", ואחרי הפסקה של 20 דקות החל בשמיעת העדויות.

בית משפט במחוז פמגוסטה בקפריסין בו התנהל משפטה של הצעירה הבריטית, 15 באוקטובר 2019. יואב איתיאל
"מדהים שב-2019 באיחוד האירופי מה שקורה בתחנת משטרה אינו מוקלט בשום אופן". בית המשפט באיה נאפה/יואב איתיאל

המקרה אירע בליל 17 ביולי השנה. חלק מהנערים הישראלים הודו בקיום יחסי מין עמה ובהסכמה, וחלקם הכחיש כל מעורבות באירוע. בתחילה שוחררו חמישה מ-12 הישראלים שנעצרו, זאת לאחר שמשטרת קפריסין לא מצאה די.אן.איי הקושר אותם אל המתלוננת. אחר כך שוחררו גם השאר, לאחר שבתום חקירה ארוכה, הודתה הצעירה כי כביכול בדתה את האונס כנקמה בצעירים, שצילמו אותה במהלך קיום יחסי מין ולאחר מכן הפיצו את הסרטונים.

הנערים הישראלים שוחררו עשרה ימים לאחר המקרה, ונגד הצעירה הוגש כתב אישום בגין "טרדה לציבור" על תלונת שווא - סעיף עבירה שנדיר שמעמידים בגינו לדין, בייחוד נשים שטענו כי נאנסו. על הכף עומד המוניטין של עיירת הנופש איה נאפה, המארחת מיליוני תיירים בשנה, וכן של משטרת קפריסין, שהצליחה לחלץ מהצעירה את ההודאה. לאור כל זאת, נחושה התביעה הכללית לצאת עם הרשעה.

מחוץ לאולם הדיונים האשימה הצעירה כי תופעת הפעלת הלחץ על הנחקרים נפוצה בקפריסין. "זה קורה כאן כל הזמן שלוחצים על אנשים להודות בדברים שלא עשו", אמרה. "במעצר פגשתי מלא כאלה במיוחד מהגרים שזרקו אותם לכלא וסיפרו לי שעשו להם את אותו הדבר". היא סיפרה כי ההוצאות המשפטיות מקשות עליה ועל הוריה ואף קראה לתרום לה באמצעות קרן למימון המונים שהוקמה עבורה. בצאתם מבית המשפט תקפו קרוביה של הצעירה כי "החלטת השופט לא תאומן, הכל היה חד וחלק. כל עדי התביעה אמינים בעיניו. לכל עדי ההגנה הוא לא מאמין".

מקווים לסיום המשפט לפני חג המולד

כבר יותר מארבעה חודשים חלפו מאז עזבה הצעירה את ביתה לחופשת עבודה בקפריסין, בעוד הנערים הישראלים חזרו להמשך החופש הגדול ולחייהם בארץ. גם אמה של הצעירה העתיקה את חייה לאי, ומצויה לידה מאז חודש יולי. שתיהן מקוות שהמשפט כולו יסתיים עוד לפני חג המולד, ובזיכוי מהדהד שיסייע לה לשקם את חייה.

הצוות המשפטי של הצעירה כולל עורכי דין מטעם הארגון "צדק בחו"ל", וכן עורכי הדין הבריטים עו"ד לואיס פאואר, שהנו עורך דין בכיר בדרגה הבכירה של יועץ המלכה ועו"ד מייקל פולק. כמו כן, לצעירה שתי עורכות דין קפריסאיות, עו"ד ניקולטה חרלאמבידו, מומחית לזכויות אדם ועו"ד ריצה פקרי ממשרדה, מומחית למשפט פלילי.

אפשר לומר שאצל עורכי הדין של הישראלים נתקבלה ההתפתחות בשביעות רצון. עו"ד ניר יסלוביץ שייצג ארבעה מהנערים והבטיח עוד על אדמת קפריסין כי ייפרע בשמם מהצעירה הבריטית על מעצריהם והשלכותיהם, הזדרז להתייחס היום לחדשות מבית המשפט ואמר כי "בית המשפט הקפריסאי קבע חד משמעית הצעירה הבריטית בדתה את האונס", טען. "בית המשפט בקפריסין כי הצעירה הבריטית טפלה אשמת שווא על קבוצת ישראלים שיצאו לטיול לפני גיוסם, הסיוט המתמשך של הצעירים החל בקפריסין אך נמשך למעשה עד היום כשהם חשים נרדפים בזמן שגורמים מגורמים שונים ניסו להעיב על שמם עם סימני שאלה לגבי חפותם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully