וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סער קורא לפריימריז בליכוד: "אני יכול להרכיב ממשלה ולאחד את העם"

21.11.2019 / 16:42

על רקע חשיפת וואלה! NEWS בדבר יוזמת נתניהו לביטול הבחירות המקדימות, יריבו של נתניהו קרא לערוך פריימריז לראשות המפלגה והצהיר כי יתמודד בהן. "זה הדבר ההגיוני והסביר לעשות", ואף ציין כי יש לקבוע לו"ז לכך

צילום: יחצ ועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט, עריכה: טל רזניק

היוזמה לביטול פריימריז בליכוד - עדכונים אחרונים:

  • ח"כ סער קרא לקבוע לו"ז לפריימריז לראשות המפלגה: "הדבר ההגיוני לעשות"
  • סער: "אצליח להרכיב ממשלה ולאחד את העם"
  • השרה רגב הביעה תמיכה ברה"מ: "צריכים להיות מאוחדים"

ברקע ההיערכות לבחירות נוספות וכוונתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לבטל את הפריימריז בליכוד, ח"כ גדעון סער (הליכוד) הבהיר היום (חמישי) כי הוא מתנגד לביטול הפריימריז אם יהיו בחירות שלישיות, וכי הוא מתכוון להתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד. "ללא ספק צריך לקיים פריימריז לראשות המפלגה", אמר סער בכנס הג'רוזלם פוסט והצהיר כי הוא מעונין לקבוע לו"ז לבחירות לראשות הליכוד - שבהן הוא צפוי להתמודד מול נתניהו.

"לא קיימנו פריימריז לראשות המפלגה כבר כמה שנים", הסביר סער. "אם נלך לבחירות שלישיות לא הגיוני שנתניהו יצליח לעשות את זה גם בלי פריימריז לראשות המפלגה. זה הדבר ההגיוני והסביר לעשות. לכן הגיוני שנקבע לוח זמנים חדש. אני חושב שאני יכול להרכיב ממשלה ולאחד העם". עוד לפני הדברים של סער, ח"כ יואב קיש יצא גם הוא נגד ביטול הפריימריז ואמר כי "אין מצב שלא יהיו פריימריז על ראשות הליכוד, אנחנו מפלגה דמוקרטית".

כפי שנחשף לראשונה בוואלה! NEWS, נתניהו פועל לביטול הפריימריז בליכוד אם יתקיימו בחירות, ומעוניין להקפיא את הרשימה לכנסת. ראש הממשלה סיכם עם יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ על ביטול הפריימריז, והמרכז צפוי להתכנס בתחילת דצמבר כדי לאשר את המהלך, שנועד להרגיע את הח"כים בשורות האחוריות של הליכוד ולהבטיח שלא תהיה עריקה לכיוון כחול לבן בתקופת 21 הימים שבה כל ח"כ יכול להרכיב ממשלה.

ועידת הדיפלומטים של הג'רוזלם פוסט | גדעון סער, מלון וולדורף אוסטריה, ירושלים, 21 בנובמבר 2019. צילום מסך
"יכול לאחד את העם", סער בכנס/צילום מסך

לדברי בכירים בליכוד, נתניהו מתכוון לבטל גם את הפריימריז לראשות המפלגה ולכרוך את המהלכים יחדיו, בהסתמך על הסעיף בחוקת הליכוד שבו הבחירות לרשימה ולהנהגה כרוכות יחדיו. "הח"כים החדשים ברשימה שעוד לא השלימו שנת כהונה אחת יעשו הכול כדי לא ללכת לפריימריז שבהם הם יכולים לאבד את מקומם, ולכן האינטרס של כולם לשמור על המצב הקיים יהיה חזק יותר", אמר אחד הגורמים. עם זאת, סער, הבכיר היחיד בליכוד שהצהיר כי יתמודד מול נתניהו על ראשות הליכוד בפעם הבאה, דורש לקיים פריימריז לראשות המפלגה.

שרת התרבות והספורט מירי רגב הביעה היום תמיכה בנתניהו ובצורך לבטל את הפריימריז. "אנחנו צריכים להיות מאוחדים כדי לנצח את הבחירות האלה", טענה. "מי שמחליש את הבית לא יכול לנצח בחוץ. לא צריכים היום ללכת לפריימריז, צריך להתאחד היום רק לטובת משימה אחת - לנצח את הבחירות ובגדול. מה שאנחנו צריכים לעשות כרגע, זה להיות מאוחדים סביב הרשימה סביב נתניהו וננצח את הבחירות הבאות".

גם שר התקשורת דוד אמסלם מתחת ביקורת על דבריו של סער. "זוהי שעת חירום לאומית - לא זמן למאבקים פנימיים על-בסיס אגו ואספרציות אישיות", אמר. "הלוואי ואת שיעור הנאמנות של חברי הבלוק - ילמד גם חברינו למפלגה מר גדעון סער".

עוד בוואלה!

פרסום ראשון: נתניהו מתכוון לבטל את הפריימריז בליכוד אם יהיו בחירות

לכתבה המלאה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך כנס החירום של הליכוד נגד ממשלת מיעוט בתמיכת המפלגות הערביות, גני התערוכה, תל אביב 17 בנובמבר 2019. ראובן קסטרו
מוביל לביטול הבחירות המוקמדות. נתניהו/ראובן קסטרו

אולם, ח"כ מיכל שיר (ליכוד), המקורבת לגדעון סער, הודיעה כי תתמוך בו בהתמודדות על ראשות הליכוד: "‏למפלגה המפארת את הדמוקרטיה, פריימריז לראשות זו לא רשות אלא חובה. בהתמודדות לראשות אתמוך בגדעון סער, האדם המתאים ביותר ובעל היכולות הטובות ביותר להרכיב ממשלה ולשמור על ערכי המחנה הלאומי".

הפעם הקודמת שבה התקיימו פריימריז לראשות הליכוד היתה בסוף 2014, לקראת הבחירות לכנסת ה-20, ונתניהו ניצח בהן את דני דנון ברוב גדול. אחרי בחירות 2015, נתניהו החליט להקדים את הבחירות המקדימות ולהבטיח את הנהגתו גם בבחירות לכנסת ה-21, אך מכיוון שאף אחד לא הציב מועמדות מולו הפריימריז בוטלו והוא נקבע כיו"ר המפלגה גם לבחירות הבאות.

רשימת הליכוד לכנסת ה-21, לעומת זאת, נבחרה בפריימריז שהתקיימו בפברואר השנה לפני בחירות מועד א' באפריל. לפי חוקת הליכוד, עם פיזור הכנסת ה-21 במאי האחרון ולקראת מועד ב' בספטמבר, היו צריכות להיקבע בחירות מקדימות גם ליו"ר וגם לרשימה - אך במסגרת המאמצים להבטחת הרוב לפיזור הכנסת ומיזוג סיעת כולנו לתוך הליכוד, נתניהו העביר החלטה במזכירות הליכוד שהקפיאה את הרשימה כך שהח"כים לא יצטרכו לעבור עוד סיבוב פריימריז כדי להקל עליהם לתמוך בפיזור הכנסת. יחד עם צילום המצב של הרשימה, אושררה גם מועמדותו של נתניהו כיו"ר הרשימה ומועמדה לראשות הממשלה.

הצעת הפשרה

אחרי בחירות ספטמבר נתניהו שקל להקדים את הפריימריז לראשות המפלגה כדי להבטיח את תמיכת הליכוד בו ולדכא כל אפשרות למרד פנימי בליכוד שתאפשר לכחול לבן להקים ממשלה בלעדיו. באותה הזדמנות סער הודיע לראשונה כי הוא מתכוון להתמודד מולו על ראשות המפלגה ולאחר מכן, נתניהו חזר בו מהכוונה לערוך פריימריז בזק. הוא הסתפק בהצעת הפשרה שהציג יו"ר המרכז חיים כץ, לפיה מרכז הליכוד יאשרר את מנהיגותו.

לפי הצעת ההחלטה, שאושרה בחודש שעבר במרכז הליכוד, נתניהו יהיה מועמד תנועת הליכוד לראשות הממשלה לכל כהונת הכנסת ה-22 והליכוד "יהיה שותף אך ורק לממשלה שבנימין נתניהו יעמוד בראשה, בין אם לכל תקופת כהונתה או לחלק מכהונתה במסגרת רוטציה". מטרת ההחלטה היתה להבטיח את הנהגתו של נתניהו גם לאחר החזרת המנדט לנשיא והעברתו לגנץ ולהבטיח את שלטונו של נתניהו גם בתקופה של ה-21 יום שיחלו במידה וגנץ לא יצליח להרכיב ממשלה במסגרת הזמן שיוקצב לו. עם זאת, הצעת ההחלטה קיבעה את שלטונו של נתניהו רק למשך הכנסת ה-22; במידה ואף אחד מהמועמדים לא יצליח להרכיב ממשלה הכנסת עשויה להתפזר ולצאת לבחירות נוספות. במקרה כזה, לפי חוקת הליכוד, ייערכו פריימריז לראשות המפלגה ולרשימה, שמהן נתניהו מנסה כעת להימנע.

(עדכון ראשון: 13:04)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully