וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פשיטה על יאכטה בלב ים: מלטה עצרה איש עסקים בכיר כחלק מחקירת רצח העיתונאית

20.11.2019 / 21:25

יורגן פנך נעצר אחרי שניסה להימלט מהאי, על רקע התפתחו בהתנקשות בעיתונאית החוקרת דפני קרואנה גליציה ב-2017. ייתכן שזה קשור לחשוד שנעצר והציע מידע שיוביל למי שהזמין את הרצח בתמורה לשחרורו

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

משטרת מלטה עצרה היום (רביעי) את אחד מאנשי העסקים המובילים במדינה כחלק מחקירת רצח העיתונאית דפני קרואנה גליציה - כך אמרו שני גורמים המעורים בנושא. לדבריהם, יורגן פנך נעצר אחרי שהמשטרה פשטה על היאכטה שלו בזמן שניסה לעזוב את האי לפני הזירה.

מעצרו הגיע יום לאחר שהממשלה אמרה שהיא תציע חנינה לגורם מתווך החשוד ברצח אם יספק ראיות מוצקות שיגלו מי עומד מאחורי ההתנקשות. הגורמים לא אמרו אם פנך כבר הועמד לדין. עורך דינו טרם הגיב. הרשויות המשפטיות טרם אישרו את מעצרו. על פי החוק, למשטרה יש 48 שעות לחקור ולהעמיד לדין חשוד או לשחררו.

קרואנה גליציה, שהייתה עיתונאית מובילה שחקרה שחיתות שלטונית, נהרגה בפיצוץ מכונית תופת ליד הבירה וולטה באוקטובר 2017. ההתנקשות זעזעה את אירופה והעלתה שאלות לגבי שלטון החוק באי שבים התיכון.

שלושה חשודים ברצח נעצרו בדצמבר 2017, אולם הרשויות עד כה לא הצליחו לקבוע מי הזמין הרצח. בצעד שעשוי לקדם את החקירה, אדם שנעצר בשבוע שעבר במסגרת חקירה נפרדת ביקש להיפגש עם שוטרים החוקרים את פרשת הרצח והציע למסור את שם האדם שהזמין אותו בתמורה לחנינה.

יאכטה שהוחרמה על ידי משטרת מלטה במסגרת חקירת רצח עיתונאית, 20 בנובמבר 2019. רויטרס
היאכטה של איש העסקים שהוחרמה על ידי המשטרה/רויטרס

ראש ממשלת מלטה ג'וזף מוסקט אמר כי הוא הורה להגיב את אמצעי המעקב של המשטרה אחרי פנך אחרי פרסום הידיעות על אותו מתווך. "לולא עשיתי זאת, היינו עשויים לדבר על חשוד, או כמה חשודים, שייתכן שנמלטו", אמר לכתבים. הוא לא הוסיף פרטים נוספים על מעצרו של פנך.

פנך הוא מנהלים ובעלים שותף בקבוצה עסקית שזכתה בשנת 2013 בזיכיון אנרגיה גדול מהמדינה כדי להקים תחנת כוח המונעת בגז. הגורמים המעורים בחקירה אמרו כי היאכטה שלו הייתה תחת מעקב של המשטרה, שעצרה אותה במהירות ואילצה אותה לחזור לנמל.

היום פורסם כי מסמכים שהוגשו אתמול לרשות העסקים של מלטה הראו כי פנך פרש מכמה עמדות ניהוליות, כולל מניהול העסק המשפחתי, "טומאס גרופ".

עוד בוואלה!

מלטה: חיסול חוקרת שחיתויות של פוליטיקאים מזעזע את המדינה

לכתבה המלאה
האיש העסקים המלטזי יורגן פנך, 4 ביוני 2019. רויטרס
לא הצליח להימלט. איש העסקים פנך/רויטרס

בפברואר 2017, שמונה חודשים לפני ההתנקשות, כתבה קרואנה גליציה בבלוג שלה על חברה מסתורית בדובאי ששמה 17 Black Limited, וטענה שהיא קשורה לפוליטיקאים מלטזים. היא לא פרסמה כל ביסוס לכך ולא הצליחה לגלות מי הבעלים של החברה. בתחקיר שפורסם בהמשך על ידי רויטרס זוהה פניך כבעלים.

על פי מייל מדצמבר 2015, שנחשף על ידי גורמי מעקב פיננסיים במלטה, חברות סודיות בפנמה בבעלות שר האנרגיה דאז קונרד מיצי וקית' שמברי, ראש המטה של ראש הממשלה ג'וזף מוסקט, עמדו לקבל תשלומים של עד שני מיליון דולר מאותה חברה סודית בדובאי עבור שירותים לא ידועים.

במייל לא הייתה התייחסות לתחנת הכוח ואין שום הוכחות לכך שהועברו לחברות האלו כסף. השניים הכחישו כי הם יודעים במה מדובר. פנך הכחיש כי הוא התכוון לשלם לפוליטיקאי או לכל אדם או גורם הקשור אליהם. מיצי משמש כיום שר התיירות.

ראש הממשלה אמר כי אין אינדיקציות לך ששמברי או מיצי היו מעורבים ברצח. "מוסדות המדינה עובדים, הם עובדים היטב", אמר מוסקט ביחס לחקירה המתמשת.

(עדכון ראשון: 13:45)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully