וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משתלשלים בחבלים לאופנועים: מפגינים נמלטו מהקמפוס המכותר בהונג קונג

המצור של המשטרה על המתחם בעיר נמשך זה היום השלישי, ובין מאה ל-200 מפגינים עוד נותרו מכותרים. כמה עשרות מהם הצליחו לברוח בצורה דרמטית. סין גינתה את החלטת בית המשפט העליון בהונג קונג לבטל את חוק המסכות, ושלחה איום מעורפל

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

עשרות מפגינים בהונג קונג הצליחו להימלט בדרמטיות מקמפוס שעליו מטילה המשטרה מצור בשלושת הימים האחרונים, אחרי שהשתלשלו בחבלים מגשר ועלו על אופנועי מילוט שהמתינו להם.

בין מאה ל-200 מפגינים נותרו היום (שלישי) מבוצרים באוניברסיטה הפוליטכנית, כשהם מכותרים בידי המשטרה, והאספקה שלהם הולכת ואוזלת. המשטרה הזהירה כי היא תעצור אותם, וחלק מהמפגינים חוששים לעזוב. המתיחות בעיר ממשיכה להחריף, אחרי שסין גינתה את החלטת בית המשפט העליון של הונג קונג לבטל חוק שאוסר על חבישת מסכות. סין, שמתמודדת עם המשבר הגדול ביותר בקולוניה הבריטית לשעבר מאז שובה לשליטתה ב-1997, אמרה כי לה יש את הסמכות הבלעדית לפסוק בסוגיות חוקתיות באזור, אולם לא ברור מה היא תעשה בנידון.

ביום ראשון הזהירה המשטרה את המפגינים כי עליהם לעזוב את הקמפוס עד השעה 22:00, ושהיא עשויה להשתמש באש חיה אם ההתקפות נגדה יימשכו. בהמשך נכנסו כוחות משטרה לאזור הקמפוס, שאותו הם מכתרים, והמפגינים השליכו בקבוקי תבערה ושיגרו אבנים מבליסטראות. אתמול נעצרו עשרות מפגינים בזמן שניסו לברוח מהקמפוס, שעשויים להיות מואשמים בהתפרעות - עבירה הנושאת עמה עונש של עד עשר שנות מאסר.

לקריאה נוספת על המחאה
עימותים בחץ וקשת: משטרת הונג קונג מטילה מצור על מפגינים בקמפוס

תיעוד: עשרות מפגינים נמלטים על גבי אופנועים מאוניברסיטת Polytechnic בהונג קונג כששוטרים יורים לעברם. רויטרס
מפגין נמלט על אופנוע, אתמול/רויטרס

האלימות בקמפוס היא מהעימותים הקשים ביותר שראתה הונג קונג מאז פרצו ההפגנות ביוני. למפגינים יש חמש דרישות עיקריות, כולל חקירת אלימות המשטרה, אך בעיקר מחשש לאיום של סין על זהותה הייחודית של הונג קונג.

מפגין אחד אמר כי החליט לצאת מהקמפוס בשל "רעב וקור", והוסיף כי רבים בפנים "נפגעו בשל מחסור בציוד רפואי". המחוקק הפרו-דמוקרטי טד הוי אמר מוקדם יותר כי למפגינים אין מספיק אספקה כדי "להמשיך עוד יום נוסף". מפגינה נוספת בת 16 אמרה לרויטרס כי היא בחרה "להיכנע"."אנחנו מנסים לברוח מאז אתמול בבוקר. אבל לא מצאנו דרך לצאת ופחדנו שיעמידו אותנו לדין", אמרה. "זו הדרך היחידה, הייתי די נואשת".

בסך הכול, לפי מנהיגת העיר קארי לאם, כ-600 מפגינים עזבו עד עתה את הקמפוס. בשעות הבוקר המוקדמות עזבו את המתחם יותר מ-200 תלמידים בני 18 ומטה, בליווי גורמי חינוך שונים, כולל מנהלי תיכונים. בני ה-18 ומטה נרשמו, ושוחררו, ואילו המבוגרים נעצרו.

לאם קראה למפגינים להיכנע, ואמרה כי לא תהיה אלימות אם הם "יצאו בדרך שלווה". עם זאת, היא אמרה כי המשטרה תצטרך לנקוט "פעולה הכרחית" אם זה ישתנה.

במקביל, נכנס היום לתפקידו מפקד חדש למשטרה. כריס טאנג אמר כי הכוח לא יוכל לשים קץ להפגנות לבדו, ואמר כי על החברה לגנות את האלימות.

עוד בוואלה!

עם מכנסיים קצרים וטישרט: חיילים סינים צצו ברחובות הונג קונג

לכתבה המלאה
מפגין בקמפוס מנסה לברוח דרך הביוב, הונג קונג, 19 בנובמבר 2019. רויטרס
מפגין מנסה להימלט דרך הביוב/רויטרס

ההפגנות בהונג קונג, שהחלו בחודש יוני האחרון, הגיעו בעקבות הדרישה לביטול חוק ההסגרה לסין, אך מאז התרחבו לדרישות משמעותיות יותר, כשהם קוראים לרפורמות דמוקרטיות. סין טוענת כי גורמים זרים מלבים את האלימות בעיר, שלה הובטחו חירויות מיוחדות במסגרת שיטת "שתי מערכות, מדינה אחת" שאמורה להתקיים עד 2049. לא ברור מה יקרה לאחר מכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully