וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עם מכנסיים קצרים וטישרט: חיילים סינים צצו ברחובות הונג קונג

16.11.2019 / 16:09

לראשונה מאז תחילת ההפגנות נגד בייג'ינג, כוחות מהבסיס בעיר הופיעו על אזרחי ועזרו לפנות את האשפה וההרס מהכבישים. עד כה נמנעה סין מלהשתמש בצבא, אך ההפגנות במושבה הבריטית לשעבר הולכות ומסלימות. המפגינים חוששים: "תקדים מסוכן"

צילום:רויטרס,עריכה:שאול אדם

חיילים מצבא סין הגיחו היום (שבת) במפתיע לכמה מרחובות הונג קונג, בפעם הראשונה מאז פרוץ המחאה בעיר לפני חמישה חודשים. הם סייעו למשך זמן לתושבים לנקות אשפה ומתרסים אחרי חסימת כבישים במהלך ההפגנות נגד הממשלה.

נוכחותם של חיילי צבא סין ברחובות, אפילו כדי לסייע בניקוי כבישים בסמוך לבסיסם, עלולה להכעיס את המפגינים עוד יותר ולהעמיק את המחלוקת סבעב מעמדה האוטונומי של הטריטוריה הסינית. המושבה הבריטית לשעבר סוערת אחרי יותר מחמישה חודשים של הפגנות פרו-דמוקרטיות נגד התערבותה לכאורה של המפלגה הקומוניסטית בעיר שלה הובטחו חירויות מיוחדות עם שובו לשלטון סין ב-1997.

דובר מטעם הרשויות אמר כי ממשלת הונג קונג לא ביקשה סיוע מצד השלטון, אולם הצבא יזם את המבצע כ"פעילות קהילתית התנדבותית". בייג'ינג מכחישה שהיא בוחשת בענייני הונג קונג ומאשימה מדינות זרות באחריות לתסיסה האזרחית.

מאז יום חמישי משדרים כלי התקשורת הרשמיים בסין משדרים את דבריו של הנשיא שי ג'ינפינג, שגינה את המהומות והדגיש כי "עצירת אלימות ושליטה בכאוס תוך החזרת הסדר היא כרגע המשימה הדחופה ביותר של הונג קונג".

חיילים מצבא סין ברחובות הונג קונג, 16 בנובמבר 2019. רויטרס
המפגינים מזהירים מפני תקדים מסוכן. חיילים סין ברחובות, היום/רויטרס

העימותים בין המפגינים למשטרה הופכים אלימים יותר ויותר, וסין הזהירה כי היא תרסק כל ניסיון בהונג קונג לפעול למען עצמאות, אך הצבא נותר בבסיסו עד כה.

הארגון הפרו-דמוקרטי דמוסיסטו אמר כי פעולת הניקיון עשויות לשמש "תקדים חמור" אם ממשלת העיר תקרא לצבא לטפל בבעיות הפנימיות שלה. בחודש אוגוסט העבירה בייג'ינג אלפי כוחות אל תוך להונג קונג, במה שתואר בסוכנות הידיעות הממלכתית שינחואה כרענון כוחות שגרתי. עם זאת, גורמים זרים ומומחי ביטחון מעריכים כי עד 12 אלף חיילים פרוסים כיום ברחבי הונג קונג - יותר מפי שניים מהיקף חיל המצב השגרתי.

מחיל המצב הסיני בהונג קונג נמסר כי כחלק מהכוחות עזרו לפנות את הכביש מול שער הבסיס כשהצטרפו לתושבים במקום בעת פעולות הניקיון.

"אנחנו רק רוצים שהחיים שלנו יימשכו," אמר תושב אחד שעזר לפנות רחובות ליד אוניברסיטת הונג קונג. "יש הרבה קשישים שצריכים ללכת לבית חולים וילדים שצריכים ללכת לבית הספר. אני מאוד עצוב לראות מה קורה בקהילה שלי".

מפגינים על גשר המוביל לאוניברסיטה הבפטיסטית, הונג קונג, 16 בנובמבר 2019. AP
מפגינים על גשר באוניברסיטה הבפטיסטית/AP

מבצע הניקיון היום הגיע בעקבות כמה ממעשי האלימות החמורים ביותר שנראו במהלך ההפגנות בתום מבצע משטרתי נגד מפגינים באוניברסיטה הסינית בהונג קונג ביום שלישי. הרשויות התרחקו מאז מחמישה קמפוסים שבהם התבצרו אלפי סטודנטים ופעילים שהצטיידו בבקבוקי תבערה, בליסטראות, קשתות וחצים וכלי נשק אחרים.

מפגינים רבים נראו עזבו את הקמפוסים בסוף יום שבת, אולם מנהרת קרוס-הרבור עדיין נותרה חסומה על ידי מפגינים שהשתלטו על האוניברסיטה הפוליטכנית, שבה שוב התלקחה האלימות בשעות הערב.

"אנחנו לא רוצים לתקוף את המשטרה, אנחנו רק רוצים לשמור על הקמפוס שלנו", אמר צ'ן, סטודנט בן 20. "הסיבה לכך שאנחנו רוצים לשמור על הקמפוס שלנו היא שאנחנו רוצים שאזרחים יצטרפו לשביתה ההמונית ויגנו על הונג קונג".

בשעות אחר הצהריים המאוחרות עזבו החיילים הסינים את הרחובות מחוץ לאוניברסיטה הבפטיסטית הסמוכה לבסיס שלהם בקולון טונג. חיילים סיניים הופיעו ברחובות רק פעם אחת מאז 1997 בכדי לסייע בניקיונות ההרס שהותירה סופית טייפון בשנה שעברה. לא ברור כמה חיילים היו מעורבים בפעילות היום, אך לא דווח על חיילים שהיו מעורבים בעימותים.

כשהוא ניצב ליד דגל שחור, שעליו נכתב - "שחררו את הונג קונג, מהפכת בזמננו", היה ג'יימס וונג, 23, בין המפגינים שאיישו גשר באוניברסיטה הבפטיסטית.

"לא רצינו להתעמת ישירות עם האנשים ועם כוחות צבא סין", הוא אמר לרויטרס. "אנחנו לא ישירות נגד צבא סין, אלא נגדהממשלה. אבל צבא סין לא צריך לעזוב את בסיסו מכיוון שזה שטח הונג קונג".

"הרבה אנשים שותקים, חוששים מהמתפרעים"

מוקדם יותר מאות מפגינים פרו-סינים התאספו סמוך לפרלמנט ולמטה המשטרה בעיר, כשהם נופפו בדגלי סין והונג קונג. חלקם הרימו שלטים שבהם נכתב "המשטרה, אנו עומדים לצדך, ואילו אחרים קראו "תימכו במשטרה".

ההפגנות הפרו-סיניות בהונג קונג משכו עד כה מספרים קטנים בהרבה מאלו של מתנגדי בייג'ינג, אך זו היום כללה צעירים ומבוגרים גם יחד.

"הרבה אנשים שותקים, חוששים מהמתפרעים. הגיע הזמן שכל האנשים ששותקים ינקטו מעשה ויגידו שזה מספיק", אמרה אישה בת 49, שהזדהתה בשם המשפחה קונג.

ביום חמישי מת מנקה רחוב בן 70, אחרי, שלפי המשטרה, נפגע בראשו מלבנה שהושלכה על ידי מפגינים. ביום שני אמרה המשטרה כי אחד המתפרעים שפך דלק על אדם אחר והצית אותו. מצבו עדיין אנוש. באותו היום שוטרים ירו במפגין בבטנו, אך מצבו יציב.

המפגינים שהגיעו לתמוך במשטרה הניחו פרחים לבנים מחוץ ללשכת הממשלה כדי לחלוק כבוד למנקה. אחרים מחאו כפיים ועודדו את המשטרה, חלקם קדו בפני שוטרים והריעו להם בזמן שחלפו על פניהם בזמן שהיו בתפקיד.

במקביל, שירותי הרכבות שהושעו מוקדם יותר השבוע התחדשו בהדרגה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully