וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת בולסונארו, קצב כריתת יער האמזונס בברזיל בשיא של 11 שנה

18.11.2019 / 22:43

סוכנות חקר החלל של ברזיל מסרה כי 9,762 קמ"ר מהיער נהרסו השנה, עלייה של 29.5% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. זאת השנה הגרועה ביותר מאז 2008, והנתונים העגומים צפויים להפעיל לחץ נוסף על המדיניות הסביבתית של הנשיא הימני קיצוני, המעדיף פיתוח כלכלי של האזור

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

כריתת יער האמזונס בברזיל רשמה השנה שיא של יותר מעשור - כך עולה מנתונים רשמיים של הממשלה, שאישרו עלייה חדה בבירוא יער הגשם מאז עלה לשלטון הנשיא הימני קיצוני ז'איר בולסונארו.

סוכנות חקר החלל של ברזיל (INPE) מסרה כי 9,762 קמ"ר מהיער נהרסו השנה, עלייה של 29.5% במשך 12 החודשים שחלפו מיולי 2018 ועד יולי האחרון. זאת השנה הגרועה ביותר מאז 2008, והנתונים העגומים צפויים להפעיל לחץ נוסף על המדיניות הסביבתית של בולסונארו, המעדיף פיתוח כלכלי של האזור.

האמזונס הוא יער הגשם הטרופי הגדול בעולם, ויש לו תפקיד מפתח במאבק בשינויי אקלים לאור כמויות הפחמן הדו-חמצני העצומות שהוא סופג. הסכנות הניצבות בפני האמזונס עלו לכותרות בעולם בחודש אוגוסט, כששריפות ענק השתוללו בשטחו. נשיא צרפת עמנואל מקרון תקף בחריפות את ממשלו של בולסונארו בעקבות זאת.

שבט טמבה באמזונס בברזיל. AP
הממשל החליש את ההגנה על הסביבה. קרחת יער באמזונס/AP

בתדרוך שערך אחרי פרסום הנתונים, אמר השר לאיכות הסביבה ריקרדו סלאס כי אלו מראים שיש צורך באסטרטגיה חדשה למאבק בכריתת העצים, הכרייה וההשתלטות על אדמות. הוא אמר כי הפעולות הלא חוקיות האלו הן האשמות במצב.

מנגד, פעילים סביבתיים וארגונים לא ממשלתיים מטילים את האחריות בעיקר על הממשל. לדבריהם, הרטוריקה התקיפה של בולסונארו והמדיניות שלו להחלשת אכיפת התקנות הסביבתיות עומדות מאחורי העלייה בשיעור הפעילות הלא חוקית.

"ממשל בולסונארו אחראי לכל סנטימטר ביער שנהרס. הממשלה הזו היום היא האויב הגרוע ביותר של האמזונס", אמר מרסיו אסטריני, מתאם יחסי הציבור של ארגון גרינפיס. באוגוסט דווח ברויטרס כי הממשלה מחלישה בשיטתיות את הסוכנות להגנת הסביבה "איבמה", קרקעה צוות אכיפה של כוחות עלית ואסרה על הריסת מכשירים המשמשים לכריתה לא חוקית.

מצפה האקלים של ברזיל, רשת של ארגונים לא ממשלתיים, אמרה כי קצב בירוא האמזונס השנה היה המהיר ביותר מבחינת אחוזים מאז שנות ה-90, והשלישי המהיר ביותר אי-פעם.

לשכתו של בולסונארו לא הגיבה לדבריו של השר או על הנושא בכלל.

נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו בעצרת הכללית של האו"ם 24 בספטמבר 2019. רויטרס
תומך בפיתוח האמזוס. בולסונארו/רויטרס

השר להגנת הסביבה הבטיח לנקוט שורה של צעדי נגד, כולל האצת מאמצי האכיפה בסיוע של תמונות לוויין באיכות גבוהה. הוא אמר כי הוא ייפגש עם מושלי מדינות המחוז שבשטחן נמצא היער כדי לדון במאבק בהרס האמזונס. לדברי סלאס, כל "האופציות מונחות על השולחן", כולל שימוש בכוחות צבא.

ההכרה שלו בכך שקצב הרס היער אכן נמצא במגמת עלייה מגיעה אחרי חודשים של הכחשות מצד הממשלה. בכל התדרוכים הרבים שקיים מוקדם יותר השנה, השר טען כי הנתונים החודשיים אינם מהימנים או עקביים. הוא הפציר בעיתונאים שלא לדווח על הנתונים החודשיים ולהמתין לסיכום השנה, שעליו הכריז היום.

בולסונארו האשים בעבר את סוכנות חקר החלל בכך שהיא משקרת בנתוניה. בסכסוך מתוקשר בין הנשיא לגוף המחקרי, כינה בתגובה יו"ר הסוכנות לשעבר, ריקרדו גלאבו, את דבריו של בולסונארו "בדיחה של ילד בן 14 שאינו מתאים להיות נשיא ברזיל".

הרס היער הוכפל

בולסונארו כיהן רק שבעה חודשים בהם נספר הנתון השנתי לכריתת יער האמזונס, וחמישה חודשים נוספים נערכו תחת הממשל הקודם. בנוסף, הנתון אינו מתייחס לנזק שנגרם אחרי חודש יולי.

מנתונים ראשוניים של הסוכנות שנספרו מחודש אוגוסט ועד אוקטובר, עולה כי שיעור בירוא האמזונס יותר מהכפיל את עצמו בהשוואה לתקופה מקבילה בשנה שעברה, בה נהרסו 3,704 קמ"ר.

ארגונים לא ממשלתיים אומרים כי הם חוששים שהאיסורים על כריתת היערות יוסיפו להיחלש, זאת משום שהממשלה שוקלת להתיר חקלאות מסחרית בשמורות טבע ולאפשר "להסדיר את האדמות הכבושות באופן בלתי חוקי".

בנוסף לשיא בכריתת יערות האמזנוס, גם מחירי הבקר במדינה הגיעו השנה לגובה שיא, מה שמוביל פעילים סביבתיים לחשוש כי הדבר יגרום לשימוש באדמות היער לטובת הפיכתן לחוות חקלאיות - אחד מהמניעים הגדולים ביותר לביאור יערות. "השנים הבאות יכולות להיות גרועות עוד יותר", אמר קרלוס ריטל, מזכ"ל מצפה האקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully