וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "תיקון עוול היסטורי", בשמאל גינו: נגד האינטרס הלאומי

ראש הממשלה שוחח עם נשיא ארה"ב והודה לו על הכרזתו של שר החוץ האמריקני, לפיה בוושינגטון לא יגדירו את ההתנחלויות כמפרות את החוק הבינלאומי. בשמאל הביעו התנגדות: "סתירה מוחלטת לאינטרס הלאומי והביטחוני שלנו"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

הודעת ארה"ב על ההתנחלויות - כל העדכונים

  • נתניהו שוחח עם טראמפ בטלפון והודה לו: "תיקון עוול היסטורי"
  • שר החוץ פומפאו: ההתנחלויות לא מפרות את החוק הבינלאומי
  • גנץ הביע תמיכה: "הצהרה חשובה, גורל יו"ש ייקבע בהסדרים"
  • בשמאל גינו: "ההתנחלויות הן מכשול מרכזי להסדר ולשלום"

במערכת הפוליטית מסרו הערב (שני) תגובות מעורבות להודעתו של שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו כי ההתנחלויות לא מפרות את החוק הבינלאומי. בימין מיהרו לברך על ההחלטה האמריקנית בעוד בשמאל יצאו נגד ההחלטה. ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח בטלפון עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ והודה לו על הכרזתו של שר החוץ האמריקני על ההתנחלויות. הוא אמר לו כי הוא תיקן עוול היסטורי, והוסיף כי "מישהו היה צריך לומר את האמת הפשוטה והוא עשה זאת כפי שעשה בהכרה בגולן ובהעברת השגרירות לירושלים".

ראש הממשלה הוסיף בשיחתו עם טראמפ כי "אנחנו לא בארץ זרה, זוהי המולדת שלנו למעלה מ-3000 שנה. הסיבה שאנו נקראים 'יהודים' זה משום שבאנו מכאן, מיהודה". בנוסף לכך, הבהיר נתניהו כי "זה לא מונע משא ומתן, להיפך - זה מקדם את השלום כי אי אפשר לבנות שלום אמיתי על בסיס שקרים". זוהי הפעם הראשונה שטראמפ ונתניהו משוחחים מאז הבחירות בחודש ספטמבר האחרון.

גם יו"ר כחול לבן בני גנץ הביע תמיכה בהודעה האמריקנית. "אני מברך את הממשל האמריקני על ההצהרה החשובה, המצביעה שוב על עמידתו האיתנה לצד ישראל ומחויבותו לביטחון ועתיד המזרח התיכון כולו", אמר גנץ. "גורלם של היישובים והתושבים ביהודה ושומרון צריך להיקבע בהסדרים העומדים בדרישות הביטחון ושיוכלו לקדם את השלום. הסדרים שישרתו את שני הצדדים, וישקפו גם את המציאות בשטח".

פגישת נתניהו טראמפ בבנייני האו"ם 26 בספטמבר 2018. אבי אוחיון לע"מ, מערכת וואלה! NEWS
"הכרזה בעלת חשיבות היסטורית". נתניהו וטראמפ/מערכת וואלה! NEWS, אבי אוחיון לע"מ

בנוסף לכך, גורמים נוספים בימין בירכו אף הם על שינוי המדיניות ההיסטורי של וושינגטון, והודו לממשל טראמפ על התמיכה האיתנה בישראל. מנגד, בשמאל גינו את ההכרזה והזהירו כי היא עומדת בניגוד לאינטרסים הלאומיים והביטחוניים של ישראל.

שר החוץ ישראל כץ הודה לממשל טראמפ על "תמיכתו העקבית והאיתנה בישראל ואת מחויבותו להמשך את קידום היחסים בין העמים וליצירת מזרח תיכון של שגשוג ויציבות". השר לביטחון פנים ולנושאים אסטרטגיים גלעד ארדן אמר כי "ההכרזה הצפויה של ממשל טראמפ היא בעלת חשיבות היסטורית והיא תסייע לנו לבלום ולסכל מתקפות חרם כנגד ישראל הממוקדות ביהודה ושומרון".

יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אמר כי "הודעת הממשל האמריקני היא ניצחון ישראלי מובהק אל מול פסק הדין השערורייתי של בית הדין האירופי שהורה על סימון מוצרים של יהודים בלבד. זהו צדק היסטורי ומוסרי ממדרגה ראשונה, שמחזק את ישראל. אני מברך את הנשיא טראמפ על האמירה החד משמעית והאמיצה הזו. הצעד הבא - החלת ריבונות ישראלית ביו"ש".

עוד בוואלה!

ארה"ב בשינוי מדיניות היסטורי: ההתנחלויות לא מפרות את החוק הבינ"ל

לכתבה המלאה
ההתנחלות גבעת זאב. פברואר 2017. רויטרס
""מדובר בעוד צעד חשוב בהכרה הבינלאומית בזכות ההתיישבות". גבעת זאב/רויטרס

שר התיירות יריב לוין כינה את המהלך כ"עוד צעד היסטורי של הממשל הידידותי ביותר שהיה לישראל אי פעם". לדבריו, "ההכרה בחוקיותן של ההתיישבויות ביהודה ושומרון, היא עוד אבן דרך משמעותית בדרך לריבונות ישראלית בכל חבלי ארץ ישראל. זוהי הוכחה נוספת כי יחסי ארצות הברית וממשלת ישראל חזקים וטובים מאי פעם".

שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס הצטרף לברכות ואמר כי "מדובר בעוד צעד חשוב בהכרה הבינלאומית בזכות ההתיישבות הישראלית - בכל רחבי הארץ, ללא אבחנה בין חלקיה. את זכותנו הבסיסית על הארץ שום חוק בינלאומי לא היה יכול להפר - וטוב שהדבר נעשה עכשיו גם בהכרה אמריקנית".

שר המשפטים אמיר אוחנה מסר כי ההחלטה היא "בשורה אמיתית המסמלת את ההכרה בקשר בין עם ישראל לארץ ישראל, ולא פחות מכך - את הקשר העמוק בין שני המנהיגים נתניהו וטראמפ. מהלך זה, שללא ספק יועיל למדינת ישראל בהתמודדות המשפטית בזירה הבינלאומית על זכויותינו בארצנו, מצטרף לשורה של מהלכים משמעותיים שביצע ממשל טראמפ בשנים האחרונות".

בנייה שטחים התנחלות אבני חפץ. ראובן קסטרו
"הוכחה נוספת כי יחסי ארצות הברית וממשלת ישראל חזקים וטובים מאי פעם"/ראובן קסטרו

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בירך את הנשיא דונלד טראמפ "על החלטתו הנכונה לבטל את 'מסמך הנסל' הישן, ולקבוע את חוקיות מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון, כפי שהעלתי לפני ימים אחדים בפגישתי עם אנשי השגריר פרידמן. זו בהחלט תשובה ראויה להחלטתו הצבועה של בית הדין האירופאי מהשבוע שעבר. מתקדמים בהכרה הבינלאומית במפעל ההתיישבות".

שר החינוך רפי פרץ אמר כי "התקדמנו היום צעד נוסף בדרך להחלת הריבונות ביהודה ושומרון. הלגיטימציה של הממשל האמריקני להתיישבות בכל חבלי ארץ ישראל היא עובדה מוגמרת. לכשתוקם ממשלה עלינו להעביר את ההחלטה ולהחיל את הריבונות בהקדם".

יו"ר הימין החדש, ח"כ איילת שקד, אמרה כי "ה‏החלטה חשובה ומשמעותית". לדבריה, "אכן עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא. ההתיישבות ביו"ש איננה סותרת את החוק הבינלאומי וטוב שהמעצמה הגדולה בעולם אומרת את האמת ומתקנת עוול ארוך שנים".

חבר הנהגת כחול לבן, ח"כ משה יעלון, צייץ כי בחשבון הטוויטר שלו כי הוא "מברך על הצהרת הממשל האמריקני וההבהרה ההיסטורית, כי ההתיישבות ביו"ש אינה מהווה הפרה של החוק הבינלאומי. טוב שמה שהיה ברור לנו מאז ומתמיד, מקבל גושפנקא שכזו. אין עם כובש בארצו!".

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו, 18 בנובמבר 2019. AP
ביטל את מדיניות אובמה. פומפאו, הערב/AP

גם ראשי המועצות האזוריות ביהודה ושומרון חיזקו את שינוי המדיניות האמריקני. ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, אמר כי "זהו יום היסטורי, המוסר והצדק ניצחו, גם המעצמה הגדולה בעולם אומרת בפירוש שארץ ישראל שייכת לעם ישראל, ולב הארץ הוא לא שטח כבוש". ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, הדגיש כי "ארצות הברית עושה צעד נוסף לכיוון האמת והצדק ומקרבת אותנו למציאות בה מדינת ישראל לא רק תשלוט ביהודה ושומרון, אלא גם תהיה הבעלים היחידים של ארץ ישראל על ידי החלת הריבונות המלאה".

ראש מועצת בנימין, ישראל גנץ, קרא לממשלה להכריז על החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון. לדבריו, מדובר ב"צעד גדול לריבונות". ראש מועצת הר חברון, יוחאי דמרי, הוסיף כי "אנו מברכים ושמחים על ההחלטה המובנת מאליה. כן, ההתנחלויות לא מפרות חוק וכולם צריכים להתייחס לכך".

ממועצת יש"ע נמסר כי "אנחנו מברכים את ממשל טראמפ על חשיפת האמת בנוגע למעמדם של היישובים הישראלים ביהודה, שומרון ובקעת הירדן. זוהי החלטה דרמטית, ואנו מברכים את כל העוסקים במלאכה. עכשיו זה ברור לכולם - יהודה, שומרון ובקעת הירדן הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. לאחר ההכרה האמריקאית עלינו להתקדם לשלב הבא - החלת הריבונות על ההתיישבות הישראלית".

בנייה שטחים התנחלות אבני חפץ. ראובן קסטרו
"ארצות הברית עושה צעד נוסף לכיוון האמת והצדק"/ראובן קסטרו

הצהרתו של פומפאו מגיעה פחות משבוע לאחר החלטת בית הדין האירופי על חובת סימון מוצרים מההתנחלויות. ביקב פסגות, שהחל את ההליך המשפטי נגד סימון המוצרים בהתנחלויות באיחוד האירופי, בירכו גם כן על ההחלטה האמריקנית.

מנכ"ל היקב יעקב ברג אמר כי "אנו מאמינים שלהחלטת בית הדין האירופי לסמן מוצרים מההתנחלויות הייתה השפעה משמעותית על החלטת הממשל האמריקני לפרסם את שינוי המדיניות. התמיכה לה זכינו בקרב חוגים רבים בארצות הברית ביניהם דמוקרטים, רפובליקנים, מחלקת המדינה ועוד יצרה מסה קריטית. נמשיך להילחם בכל העולם נגד ניסיונות החרמות ולמען מדינת ישראל והתעשייה הישראלית".

בשמאל גינו: "סתירה מוחלטת לאינטרס הלאומי והביטחוני שלנו"

עם זאת, בשמאל גינו את ההכרזה של הממשל האמריקני. יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורוביץ אמר כי "הודעת ארצות הברית שגויה ומזיקה. ההתנחלויות הן מכשול מרכזי להסדר ולשלום. הן בלתי חוקיות לפי כל הגדרה משפטית בינלאומית וגם פוגעות באינטרס הישראלי וכמובן בפלסטינים. ארצות הברית הייתה צריכה לקרוא להפסקת הבנייה בהתנחלויות ולחידוש מידי של תהליך השלום. אין פתרון אחר לסכסוך מלבד פתרון שתי המדינות".

יו"ר העבודה-גשר עמיר פרץ הזהיר כי "הקביעה כי ההתנחלויות הן חוקיות תיתן לגיטימציה למיליוני פלסטינים לדרוש אזרחות ושוויון זכויות מלא". לדבריו, "את מחירי הסכסוך משלמים דורות של ישראלים. הוא בעיה אסטרטגית ישראלית ולא אמריקנית. זה או שתי מדינות, או מדינה אחת לא ציונית ולא יהודית. אין אפשרות שלישית".

ח"כ איציק שמולי (העבודה-גשר) הוסיף כי "ארצות הברית היא אמנם הידידה הגדולה ביותר של ישראל, אבל הכרזתה עומדת בסתירה מוחלטת לאינטרס הלאומי והביטחוני שלנו, שכן הכשרת ההתנחלויות מובילה לסיפוח שמשמעותו אובדן הרוב היהודי או הצביון הדמוקרטי של המדינה ובשני המקרים מדובר באסון. גם בבית הלבן מבינים היטב כי לא ייתכן פתרון אחר לסכסוך מלבד פתרון שתי המדינות. במובן הזה, ההכרזה מהווה נסיגה מיותרת לאחור שעלולה להכניס את ישראל והפלסטינים למצב מסוכן של התחפרות בדרך ללא מוצא".

ישובים בשטחים 14 ביוני 2017. ראובן קסטרו
"ארצות הברית הייתה צריכה לקרוא להפסקת הבנייה בהתנחלויות"./ראובן קסטרו

נשיא ג'יי סטריט, ג'רמי בן עמי, אמר כי "ההצהרה האמריקנית היא צעד נוסף בשורת פעולות שנקט ממשל טראמפ שכל מטרתן לסייע לימין המתנחלי, למנוע את פתרון שתי מדינות ולתת מתנות לנתניהו ומדיניות הסיפוח שלו. זה מעשה בוטה של התערבות בפוליטיקה הישראלית וקידום אג'נדה פרטית של נתניהו וטראמפ על פני טובתן ארוכות הטווח של מדינת ישראל וארצות הברית".

מארגון "בצלם" נמסר כי "עמדתו המופרכת של ממשל טראמפ אינה רק אור ירוק למפעל ההתנחלויות הבלתי חוקי, אלא גם להפרות נרחבות של זכויות האדם בכל רחבי העולם באמצעות מחיקת המשפט הבינלאומי".

ב"שלום עכשיו" אמרו כי "שום הצהרה לא תשנה את העובדה שההתנחלויות נבנו על שטח כבוש בניגוד לחוק הבינלאומי ומהוות מכשול לשלום. טראמפ היה ונותר מתווך לא הגון שמשרת את החזון של הימין הקיצוני על חשבון הרוב המתון של הציבור בישראל".

(עדכון ראשון 18/11 21:14)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully