וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בצעד נדיר, מחוקק מהימין הקיצוני בגרמניה הודח מתפקידו

14.11.2019 / 10:15

כל המפלגות בבונדסטג התאחדו כדי לסלק את שטפן ברנדר מראשות ועדת המשפט, בעקבות התבטאויות אנטישמיות נגד זמר פופולרי שאותו כינה "יהודה איש קריות". "עלבון לדמוקרטיה", אמר אחד ממנהיגי המפלגה, השלישית בגודלה בפרלמנט. זהו מהלך ראשון מסוגו בגרמניה שלאחר מלחה"ע ה-2

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

חברי פרלמנט בגרמניה הדיחו אתמול (רביעי) מחוקק מהימין הקיצוני מראשות ועדה פרלמנטרית אחרי התבטאויות אנטישמיות שלו שזכו לגינויים נרחבים. הצעד חסר התקדים הגיע בזמן חשש הולך וגובר מההקצנה בשורות "אלטרנטיבה לגרמניה (AfD), המפלגה השלישית בגודלה בפרלמנט שנכנסה אליו לראשונה ב-2019 בצל הזעם הציבורי על מדיניות ההגירה של הקנצלרית אנגלה מרקל.

שטפן ברנדר הודח מתפקידו כיו"ר ועדת המשפט בבית התחתון בשילוב כוחות של יתר המפלגות. "הדחתו של ברנדר היא סימן ברור נגד הסתה ושנאה - סוף סוף החזרנו את הכבוד לתפקיד", אמר חבר הפרלמנט השמרני יאן-מרקו לוז'ק. זאת הפעם הראשונה בגרמניה של אחרי מלחמת העולם השנייה, המגנה בחריפות על חופש הביטוי, שבה יו"ר ועדה בבונדסטג מודח מתפקידו.

ברנדר חטף מטח של גינויים כשכתב בטוויטר שלו שהזמר הפופולרי אודו לינדנברג קיבל "פרס של יהודה איש קריות" אחרי שהוא קיבל מדליה פדרלית. הכינוי פורש כביטוי אנטישמי, ומבקריו של המחוקק אמרו כי זה מראה שהוא אינו מתאים להוביל את הוועדה. המפלגה מואשמת לעתים קרובות בכך שהיתה משתמשת במונחים מהתקופה הנאצית, כמו "אויב העם".

שטפן ברנדר, בכיר במפלגת אלטרנטיבה לגרמניה. רויטרס
מציג את עצמו קורבן. שטפן ברנדר/רויטרס

פרשנים רבים סבורים כי ברנדר התמקד בלינדנברג בשל הביקורת שלו על המפלגה, במיוחד על מנהיגה במדינת תורינגיה שבמזרח גרמניה, ביורן הוקה, המשתייך לאגף הרדיקלי שלה.

הוא אף שיתף לאחרונה ציוץ שעסק בפיגוע בבית הכנסת בעיר האלה בחודש שעבר, שבו עלתה השאלה מדוע פוליטיקאים "מסתובבים" בבתי כנסת ובמסגדים כשהקורבנות היו גרמנים.

"לא משנה מה אנחנו עושים, המפלגות האחרות רק רוצות להעניש את ה-AfD", אמר ברנדר, המציג את עצמו כקורבן.

אלכסנדר גאולנד, אחד ממנהיגי המפלגה, גינה את המהלך. "זהו עלבון לדמוקרטיה", אמר גאולנד, שבעבר תיאר את התקופה הנאצית בתור "כתם לשלשת בהיסטוריה גרמנית מוצלחת בת אלף שנה".

ה-AfD היא המפלגה השלישית בגודלה בבונדסטג, והיא זוכה לכ-14% תמיכה בסקרים. מוקד כוחה הוא במדינות המזרח הקומוניסטיות לשעבר, שבהן התמיכה במפלגה גברה בשלוש בחירות מחוזיות שהתקיימו בחודשים האחרונים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully