וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימין הקיצוני עקף את מפלגתה של מרקל בבחירות במזרח גרמניה

"אלטרנטיבה לגרמניה" סיימה במקום השני בבחירות האזוריות בתורינגיה, אחרי מפלגת השמאל הקיצוני בזמן שהשמרנים נחלשו ונדחקו למקום השלישי. מנהיג המפלגה במחוז נחשב לקיצוני במיוחד, וכונה "נאצי" על יריבו. בקהילה היהודית מודאגים: "משהו ירד מהפסים"

צילום: רויטרס, עריכה: שאול אדם

מפלגת הימין הקיצוני "אלטרנטיבה לגרמניה" (AfD) רשמה הישג בבחירות למדינת המחוז תורינגיה, שבהן ניצחה מפלגת השמאל הקיצוני דה לינקה. הימין הקיצוני הצליח לגבור על מפלגת הימין השמרנית של הקנצלרית אנגלה מרקל, בהמשך להצלחותיו בשתי מדינות מחוז אחרות במזרח המדינה בחודש שעבר.

הצלחתה של המפלגה הדליקה נורות אדומות אצל הקהילה היהודית, שטרם התאוששה מפיגוע הירי מחוץ לבית כנסת בעיר האלה ביום הכיפורים האחרון, שבמהלכו הרג פעיל ניאו-נאצי שני בני אדם.

דה לינקה זכתה ב-31% מהקולות, ואחריה AfD עם 23.4%. המפלגה הנוצרית-דמוקרטית (CDU) קיבלה רק 21.8% מהקולות. במקום הרביעי סיימו הסוציאל-דמוקרטים (SPD) עם 8.2%, ואחריה נכנסו לפרלמנט המחוזי הירוקים עם 5.2% והמפלגה הדמוקרטית החופשית (FDP) עם 5%. השמרנים והסוציאל-דמוקרטים, שחולקים קואליציה אחת ולא יציבה בממשל המרכזי של גרמניה, איבדו מכוחן בהשוואה לבחירות הקודמות בתורינגיה ב-2014. משמעות התוצאות הן שהרכבת הקואליציה תהיה חמקמקה.

ביורן הוקה, מנהיג מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה במדינת המחוז תורינגיה, חוגג את תוצאות הבחירות, 27 באוקטובר 2019. AP
בכירים במפלגה שלו גינו אותו. הוקה אחרי תוצאות הבחירות, ראשון/AP

ה-AfD בתורינגיה מונהגת על ידי אחד הגורמים הקיצוניים ביותר בשורותיה, ביורן הוקה, שחגג את ההצלחה. "אזרחי תורינגיה הצביעו בעד וונדה (שינוי) 2.0", אמר הוקה בנאומו, כשציין את המילה ששימשה את נפילת הקומוניזם במזרח גרמניה. מפלגת הימין הקיצוני, שנכנסה לראשונה לפרלמנט הלאומי של גרמניה ב-2017, מנסה מאז לבנות מומנטום במזרח המדינה.

הוקה, מורה להיסטוריה לשעבר המתנגד להגירה, אמר לרשת ARD אחרי התוצאות, שבהן המפלגה יותר מהכפילה את כוחה: "זהו סימן ברור לכך שחלק גדול מתורינגיה אמר: "זה לא יכול להימשך עוד. אנחנו צריכים התחדשות - צריך לקחת זאת ברצינות". הוקה, בן 47, כונה "נאצי" על ידי יריבו השמרני מיק מוהרינג במהלך קמפיין הבחירות.

לצד ההתחזקות של הימין הקיצוני במדינה, גם השמאל הקיצוני התחזק, מה שמשקף את הפילוג הפוליטי בגרמניה. כל מפלגות המיינסטרים גם יחד חסרות את הרוב כדי להקים ממשלה בתורינגיה, וההיחלשות של השמרנים צפויה להגביר את הלחץ על מי שסומנה כיורשת של מרקל, שנמצאת בכהונתה הרביעית. כשנה אחרי שנבחרה להנהיג את המפלגה, אנגרט קראמפ-קארנבאואר לא הצליחה עוד להטביע חותם מנהיגותי על המפלגה, וחבריה דנים אם היא האדם המתאים להחליף את הקנצלרית הוותיקה.

עוד בוואלה!

שומר נאצי לשעבר במשפטו: "שמעתי צרחות, אבל לא ידעתי שהם נרצחים"

לכתבה המלאה
תומכי מפלגת אלטרנטיבה לגרמניה חוגגים את תוצאות הבחירות במדינת תורינגיה, 27 באוקטובר 2019. AP
המפלגה השלישית בגודלה בגרמניה. תומכי ה-AfD חוגגים בתורינגיה/AP

בודו רמלואו, שהיה ראש ממשלת תורינגיה הראשון מטעם "דה לינקה" אחרי שחבר לסוציאל-דמוקרטים ולירוקים ב-2014, אמר כי מפלגתו קיבלה מנדלט למשול. עם זאת, הוא לא יצליח להקים את אותה קואליציה, לנוכח התוצאות, והוא יצטרך למצוא שילוב אחר על מנת להישאר ראש הממשלה.
אף אחת מהמפלגות לא מוכנה להקים קואליציה עם ה-AfD, שהיא המפלגה השלישית בגודלה בבונדסטג, הפרלמנט הפדרלי.

הוקה, מנהיגה בתורינגיה, נחשב לקיצוני מדי בעיני האגף המתון בשורותיה, שסבור כי עמדותיו החריפות נגד הגירה לא צפויות למשוך קולות במערב המדינה. הוא זכה לגינויים מצד הקהילה היהודית ופוליטיקאים בולטים כשתיאר את אנדרטת השואה בברלין כ"אנדטרת הבושה" ודרש שבתי הספר ידגישו גם את הסבל של הגרמנים במהלך מלחמת העולם השנייה.

ביולי האחרון גינו עשרות חברים בכירים במפלגה את השפעתו הגוברת של הוקה, ובדצמבר צפוי לבלוט הקרב על כיוונה של המפלגה בעת כינוסה.

"תעמולה גזענית זולה"

בכירים בקהילה היהודית במדינה הזדעזעו מההישג של הימין הקיצוני. ג'וזף שוסטר, יו"ר מועצת יהודי גרמניה, אמר כי אי אפשר יותר לטעון שההצבעה עבור מפלגת הימין הקיצוני היא "הצבעת מחאה" משום שהאידיאולוגיה הקיצונית של שלוחת ה-AfD ש"כל מי שהצביע עבור ה-AfD ביום ראשון חולק אחריות לערעור ההדרגתי על יסודות הדמוקרטיה שלנו", אמר שוסטר. הוא הוסיף כי המפלגה פיתתה מצביעים עם "תעמולה גזענית זולה".

שרלוט קנובלוך, ניצולת שואה שעומדת בראש הקהילה היהודית של מינכן, אמרה כי העובדה שהמפלגה הצליחה להשיג תוצאה כה טובה, מראה "שמשהו יסודי ירד מהפסים במערכת הפוליטית שלנו". היא הזהירה כי צח שבחר במפלגה "תמך במפלגה שבמשך שנים הכינה את הקרקע לבידול ולאלימות הימין הקיצוני".

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל מקבלת את אות תאודור הרצל מיו"ר הקונגרס הלאומי רון לאודר במינכן, 28 באוקטובר 2019. רויטרס
היורשת שלה לא מספקת את הסחורה. מרקל ויו"ר הקונגרס היהודי לאודר במינכן, אתמול/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully