וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פומפאו בטקס לזכר הנרצחים בגרמניה: אנטישמיות אינה מוגבלת למקום מסוים

7.11.2019 / 22:55

חודש לאחר המתקפה על בית הכנסת בהאלה, התקיים טקס לזכר שני עוברי האורח שנרצחו כשפעיל ימין קיצוני ניסה לפרוץ את דלתות הבניין. בטקס השתתפו שר החוץ האמריקני, שר החוץ הגרמני ויו"ר הסוכנות היהודית הרצוג שאמר: "אי אפשר להתעלם מעליית האנטישמיות באירופה"

צילום:רויטרס, עריכה:שאול אדם
שר החוץ האמריקני פומפאו, שר החוץ הגרמני מאס ויו״ר הסוכנות הרצוג השתתפו בטקס זיכרון בבית הכנסת בהאלה, חודש לאחר הפיגוע ביום הכיפורים. אתר רשמי
פומפאו, שר החוץ הגרמני מאס ויו״ר הסוכנות הרצוג בטקס הזיכרון/אתר רשמי

חודש לאחר המתקפה בבית הכנסת בהאלה שבגרמניה, נערך היום (חמישי) בבית הכנסת טקס זכרון לשני ההרוגים בתקרית. בטקס השתתפו שר החוץ האמריקני מייק פומפאו, שר החוץ הגרמני הייקו מאס ויו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג. בטקס תיאר פומפאו על האנטישמיות כאיום עולמי ואמר כי "רציתי לבוא לפה כדי להביע את הסימפטיה של אמריקה על מה שהתרחש פה ולהזכיר לעולם שאנטישמיות אינה מוגבלת רק למקום מסוים". עוד אמר פומפאו כי "אפשר למצוא אותה בכל מקום. גם אצלנו. העולם חייב לעבוד ביחד ולהתאחד כדי להילחם נגד האיום הזה. נגד המתקפה האכזרית על חופש הדת, במיוחד של העם היהודי".

פומפאו הדגיש את מחויבותו של הממשל בארצות הברית למאבק באנטישמיות, "מה שקרה כאן בהאלה היה דבר טראגי. הנשיא טראמפ הנחה את צוותו להתמקד במאבק באנטישמיות בכל מקום בו היא נמצאת ולתמוך בעם היהודי ובישראל בכל דרך אפשרית".

קידוש מחוץ לבית הכנסת בו היה ניסיון פיגוע ביום כיפור כשיורה ניסה להיכנס עם נשק, האלה גרמניה, 11 באוקטובר 2019. רויטרס
קידוש מחוץ לבית הכנסת בהאלה לאחר המתקפה/רויטרס

באירוע הירי, אותו כינו הרשויות בגרמניה כ"מתקפת טרור של הימין הקיצוני", התרחש מחוץ לבית הכנסת במהלך תפילת יום הכיפורים, ובמהלכו נהרגו שני בני אדם. היורה, סטפן בלייט בן ה-27, הודה כי פעל ממניעים ימניים-קיצוניים ואנטישמיים. הוא הגדיר עצמו כמכחיש שואה וטען כי שורש כל הבעיות היא היהודים. בלייט ככל הנראה תיכנן לבצע טבח בבית הכנסת, אך לא הצליח לפרוץ את דלת הבניין. עדי ראייה מהקהילה היהודית סיפרו כי אנשי בית הכנסת נעלו את הדלתות וחסמו את כניסתו לאחר שהבחינו בו במצלמות האבטחה.

בנוסף לטקס הזיכרון בבית הכנסת, התקיים טקס הנחת זר בסמוך למקום שבו נרצח אחד מעוברי האורח. במתקפה נהרגו ג'אנה לנגה, מקומית בת 40 וקווין ס. עובד תחזוקה בן 20.

זירית פיגוע הירי באלה, גרמניה 10 באוקטובר 2019. עודד טרטמן, אתר רשמי
זירת הירי בעיר האלה, גרמניה/אתר רשמי, עודד טרטמן

בנאומו בטקס, אמר יו"ר הסוכנות הרצוג כי יש לנהוג ביד קשה מול האנטישמיות בעולם. "אי אפשר להתעלם מעליית האנטישמיות באירופה ובעולם. רק בנס לא בוצע טבח ענק ביהודי האלה בגרמניה ביום הכיפורים". הרצוג קרא למנהיגי העולם להתאחד ולמגר את האנטישמיות, "הן בהגנה פיזית על מוסדות חינוך יהודים, ובראש ובראשונה בחינוך ובחקיקה ברורה כנגד גילויי שנאה ואלימות".

עוד הוסיף הרצוג כי העולם מצפה להנהגה מצד ארצות הברית גם בעניין איראן, שהודיעה אמש כי תרחיב את תכנית הגרעין שלה. "דברייך על איראן מהדהדים בכל העולם", אמר הרצוג לשר החוץ האמריקני. "כמו נשים וגברים רבים אחרים בעולם, גם אנו מצפים למנהיגות של ארצות הברית ואנו מצפים שארצות הברית תתייצב מול אויבי החירות כפי שהיה תמיד מדור לדור".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully