וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקירת חפץ: אוחנה חשף את אמצעי הלחץ האסורים בפרסום

שר המשפטים חשף במליאת הכנסת פרטים שנאסרו לפרסום בנושא חקירת עד המדינה בתיק 4000, תוך שימוש בחסינות לה הוא זכאי מתוקף תפקידו. "אינני מדבר על כשלים, אני מדבר על זדון", תקף אוחנה. ח"כ זנדברג: "זכויות חשודים רק כאשר הן משרתות את אדונו נתניהו"

צילום: ערוץ כנסת, עריכה: עמית שמחה

שר המשפטים אמיר אוחנה השתמש היום (רביעי) בחסינותו וחשף במליאת הכנסת פרטים האסורים לפרסום הנוגעים לאמצעי הלחץ שבהם השתמשה המשטרה בחקירת ניר חפץ, עד המדינה בתיק 4000, אף שאלה הפרטים אסורים לפרסום. השר אוחנה תיאר כמה פרשות מהעבר בהן לטענתו נפלו פגמים בהתנהלות הפרקליטות ואמר: "אינני מדבר על טעויות, אינני מדבר על כשלים, אני מדבר על זדון אני מדבר על פשעים חמורים המבוצעים במשמרת שלכם ראשי מערכת האכיפה ואתם עומדים כחומה בצורה ומגוננים על העבריינים. למה? כך המערכת מגוננת על עצמה מחקירה אמיתית, כך היא מאפשרת לריקבון להשתלט כך נוצרת שחיתות שלטונית".

ח"כ תמר זנדברג, מגישת ההצעה לסדר, אמרה בתגובה לדבריו במליאה: "במסגרת עוד נאום התקרבנות החליט שר המשפטים להפר צו איסור פרסום וחשף פרטים אישיים בכסות של הגנה על זכויות נחקרים, והוא אפילו לא זיהה את האירוניה. יצא המרצע מן השק: זכויות חשודים וכל שאר ההשתלחות ברשויות החוק מעניינות רק כאשר הן משרתות את אדונו נתניהו".

מטעמו של אוחנה נמסר לאחר הדברים כי "אין כל אמת בדיווח לפיו השר 'עשה שימוש בחסינותו הפרלמנטרית כדי לחשוף את מה שבצו איסור הפרסום'. השר חזר אך ורק על דברים שפורסמו כבר, ולא חידש דבר משום שאין בידיו דבר לחדש מתוך חומרי החקירה, שאינם מצויים בידיו".

שר המשפטים אמיר אוחנה, 6 בנובמבר 2019. דוברות הכנסת - עדינה ולמן, אתר רשמי
"המערכת מגוננת על עצמה מחקירה אמיתית". אוחנה, היום/אתר רשמי, דוברות הכנסת - עדינה ולמן

מפלגת כחול לבן הגיבה על האירוע ומסרה בהודעה כי "חבר הכנסת אמיר אוחנה החליט שהוא שר המשפטים של נתניהו ולא של מדינת ישראל". ח"כ קארין אלהרר מכחול לבן אמרה כי "כששר המשפטים מצפצף באופן בוטה על צו איסור פרסום כדי להגן על אדונו נתניהו, אזרחי ישראל מקבלים הוכחה סופית שהגענו לשפל המדרגה. ככה נראית ממשלה שאין בה לא דין ולא דיין".

גם ח"כ רויטל סויד (העבודה-גשר) תקפה את אוחנה ואמרה כי "במקום ששר המשפטים יגן על פרקליטה מאוימת שנדרשת לה אבטחה רק בגלל שהיא עוסקת בתיקי נתניהו, הוא ממשיך בנאומי הבלהות ומקריא דף מסרים מבלפור ומשמש משרתם הנרצע של אדוניו. שר המשפטים ביזה את תפקידו, הוכיח שאינו ראוי לו וניצל חסינותו. ביזיון מוחלט היועץ המשפטי חייב להפסיק את הקרקס הזה ולהכריע בתיקי נתניהו".

יו"ר הרשימה המשותפת, איימן עודה, צייץ בטוויטר: ‏"סיכום ביניים קצר: אנשים דוחים התעמרו באיש דוחה ואז הגיע איש דוחה וחשף את זה כדי להגן על האיש הדוחה מכולם".

עוד בוואלה!

המשטרה על חקירת חפץ: פעולות החקירה נבחנות מראש, הכול בהתאם לחוק

לכתבה המלאה

"מופעלים לחצים, אבל לא מהסוג שמנסים לייחס למשטרה"

בחדשות 12 פורסמו תמלילי חקירת יועץ התקשורת של ראש הממשלה לשעבר, המעלים חשד לפיו החוקרים הפעילו עליו לחצים פסולים כדי לגרום לו לחתום על הסכם עד המדינה, ואף כדי לגרום לו להחליף עורך דין. מהתמלילים עולה כי לאחר שחתם על ההסכם, סיפר חפץ לחוקרים על פגישות שלא היו ושינה גרסאות כמה פעמים, במה שנראה כמו ניסיון לרצות את החוקרים. על פי הפרסום, במסגרת מאמצי המשטרה, היא זימנה אדם נוסף לחקירה, שאינו קשור לתיק 4000, כדי להפוך את חפץ לעד מדינה.

גורם המעורה בחקירת תיק 4000 אמר בשיחה עם וואלה! NEWS כי "המציאות הרבה פחות קונספרטיבית ממה שאנשים חושבים. כל אחד מאיתנו לא זוכר בפרטי פרטים אירועים מהעבר, לפעמים במחשבה שנייה ושלישית נזכרים בפרטים. אף אחד לא מתנדב להיות עד מדינה וחקירת משטרה זה לא שיחת סלון עם חבר. ברור שמופעלים לחצים על החשודים אבל לא מהסוג שמנסים לייחס למשטרה".

ברקע הפרסומים על עדותו של ניר חפץ, ח"כ גדעון סער (הליכוד) הגיש הבוקר הצעת חוק המסמיכה את בתי המשפט לפסול ראיה שהושגה באמצעים פסולים שננקטו כלפי הנאשם או כל אדם אחר. החוק המוצע אינו קובע חובת פסילה אלא מעניק לבתי המשפט סמכות שבשיקול דעת לפסול ראיות. סער הגיש כבר בכנסות ה-16 וה-17 הצעות חוק דומות.

הארכת מעצר לניר חפץ  22 בפברואר 2018. רויטרס
חפץ בזמן מעצרו, בשנה שעברה/רויטרס

בעבר, על רקע פרשת מותו של האסיר X בכלא, כתב איל ינון, היועמ"ש לכנסת, חוות דעת שבה קבע כי אם חברי הכנסת התבטאו בצורה אסורה על פי החוק מתוך תכנון מוקדם, הם לא יזכו לחסינות הפרלמנטרית המוענקת להם. המשמעות היא שאם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט יחשוב כי אוחנה עבר על החוק, הוא יוכל להעמידו לדין. אוחנה עצמו טען כי הוא לא הפר צו איסור פרסום אלא "חזר אך ורק על דברים שפורסמו כבר". אז, ח"כ אחמד טיבי והח"כים לשעבר זהבה גלאון ודב חנין הפנו שאלות לשר המשפטים לשעבר יעקב נאמן, ובתוכם חשפו את תוכן הפרשה שהייתה תחת צו איסור פרסום.

איל ינון כתב אז בחוות הדעת שפרסם כי "תכנון מראש של התבטאות המהווה עבירה לא חוסה תחת החסינות וניתן כעיקרון להעמיד חבר כנסת לדין בגינה, כמו כל אדם אחר". לדבריו אז, "בכלל זה, פרסום מתוכנן של עניינים סודיים שפרסומם מהווה עבירה, בין במליאת הכנסת ובוועדות ובין בתקשורת או בכל מסגרת אחרת, אינו חוסה תחת החסינות וחבר הכנסת עלול להיחקר ולעמוד לדין בגינו".

המשטרה טענה אתמול בהודעה חריגה כי היא מנהלת חקירות "באופן מקצועי, יסודי ובהתאם לחוק, לא כל שכן כשמדובר בחקירות רגישות הקשורות באישי ציבור". זאת, בתגובה לטענות על התנהלותה בחקירות עד המדינה בתיק 4000, ניר חפץ. "כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, אנו שבים ומדגישים, תיק החקירה המדובר נוהל על ידי צוות חוקרים בכיר, בפיקוח מלא של ראש להב 433 וראש אח"מ", נמסר.

"אין בכוונתנו להתייחס לחלקי המידע המפורסמים בתקשורת באופן היוצר עיוות מוחלט של המציאות", מסרה המשטרה. "אולם, נציין כי כלל פעולות החקירה נבחנות מראש לאור תבחינים משפטיים מחמירים של גורמי המקצוע במשטרה. למעלה מן הצורך נציין כי זימון עדים ונחקרים מבוצע רק לצורכי חקירה, והכל בהתאם לחוק ולהנחיות המשפטיות. כל טענה אחרת בהקשר זה הרי שהיא שגויה מיסודה".

(עדכון ראשון: 14:48)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully