וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקציבים מתעכבים: הפלונטר הפוליטי תוקע את המאבק באלימות במשפחה

4.11.2019 / 21:25

לוואלה! NEWS נודע כי תקציב שהועבר ממשרד הרווחה לגיוס שוטרים לטיפול בתופעה לא נוצל על ידי המשרד לביטחון פנים, ותקציבים נוספים לא מועברים בשל השיתוק הממשלתי. "נשים חיות בפחד"

צילום: שי מכלוף, עריכה: עמית שמחה

אסתי אהרונוביץ', שנרצחה אמש (ראשון) על פי החשד בידי בעלה בביתם בתלמי אליהו, היא האישה השלישית תוך חודשיים שהפכה קורבן לאלימות בידי בן זוגה. למרות מספרן ההולך ועולה של הנרצחות, התכנית הלאומית למאבק באלימות במשפחה תקועה. בין אם מדובר ביישום חוק האזיקונים התלוי בחקיקה בכנסת, או בהמשך העברת התקציבים לתכנית החומש למלחמה באלימות נגד נשים, הפלונטר הפוליטי והיעדר ממשלה מתפקדת במשך עשרה חודשים הובילו לקיפאון במאבק בתופעה. עלות תכנית החומש לשנה נאמדת ב-50 מיליון שקלים, מתוכם 20 מיליון מבסיס התקציב של משרד הרווחה, שאושרו מוקדם יותר היום בוועדת הכספים.

עם זאת, לוואלה! NEWS נודע כי תקנה תקציבית שהוקצתה על ידי משרד הרווחה למשרד לביטחון פנים לקליטת שוטרים רגישי תרבות, מקרב הקהילות המרכיבות את החברה הישראלית, לא נוצלה על ידי המשרד. "אנחנו העברנו את התקנה התקציבית הקיימת והם לא גייסו את השוטרים", אמר גורם במשרד הרווחה לוואלה! NEWS. "הסיבה לכך היא שמשרד האוצר אמר שהוא לא מקצה עוד תקנה תקציבית עד שבמשרד לביטחון פנים לא יקלטו את השוטרים".

הנרצחת בתלמי אליהו. אתר רשמי
הקורבן השלישי תוך חודשיים. אסתי אהרונוביץ'/אתר רשמי

במשרד לביטחון פנים ממשיכים לספק את אותם נתונים שהיו ידועים משנת 2018, לפיהם הוקצה תקצוב שנתי של תשעה מיליון שקלים לצד תקציבים חד-פעמיים. למעשה מדובר בתקציבים שניתנו 2018-2017, לפני פירוקה של הממשלה בינואר 2019.

ח"כ פנינה תמנו שטה (כחול לבן) הגישה אתמול שאילתה לשר לביטחון פנים גלעד ארדן העוסקת ביישום החלטת הממשלה בנושא המאבק באלימות המשפחה. בשאילתה זו ניסתה תמנו שטה להבין מה התקציב שנוצל והועבר למשרדי הממשלה מאז אישורה, מה מההחלטות יושם ולאור מקרי הרצח והאלימות המחריפים כנגד נשים מתי תקודם הצעת החוק להבטחת קיומו של צו ההגנה.

"חייבים לעצור את הרצח הבא", כתבה תמנו שטה לשר ארדן. "מניין הנרצחות המחריד מעיד על בעיה קשה בטיפול הרשויות בתופעת האלימות נגד נשים, וגם בבעיה חינוכית בחברה הישראלית בנושא. יש מצוקה אמיתית לנשים שחוות אלימות, בעיקר סביב חוסר מענים זמינים מצד הרשויות בעת מצוקה וזמן אמת. רבות חיות בצל, תחת אלימות יומיומית, והעובדה שהמדינה לא מתקצבת במלואה את התכנית הלאומית למאבק באלימות המשפחה מעידה על זלזול של הממשלה והפקרה של חיי נשים".

"זו לא גזירת גורל", המשיכה תמנו שטה. "משרדי הממשלה והרשויות צריכים להשתמש בכל הכלים שברשותם כדי להיאבק ולהרתיע גברים אלימים. חברה בריאה ומתוקנת צריכה לגייס את כל הכוחות והכלים כדי לדאוג שנשים במדינת ישראל 2019 לא מפחדות, מוגנות ואם הן לא אז שתהיה להן כתובת אמתית מהמדינה ולא שנפקיר אותן להתמודד לבדן".

עוד בוואלה!

אסתי נרצחה בביתה בתלמי אליהו: "כולם אהבו אותה"

לכתבה המלאה
פנינה תמנו-שטה במליאת הכנסת 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
"בעיה קשה לטיפול". ח"כ תמנו-שאטה/ראובן קסטרו

במשרד לביטחון פנים שאמור לתקצב את התוכנית אמרו כי בשנת 2017 המלצות הוועדה הבין-משרדית למניעה וטיפול באלימות משפחתית אושרו ללא מקור תקציבי ממשרד האוצר. עם זאת, לדברי המשרד, באמצעות סיכומים תקציביים פרטניים עם המשרד והסטות פנימיות של משאבים מהמשרד הצליחו להעביר בשנים 2018-2017 תקצוב בסך 36 מיליון שקלים.

במסגרת התקצוב תוכנן לקיים את פיילוט האזיקונים, הקמת מחלקי משפחה ב-16 תחנות משטרה, תכניות עובדים סוציאליים ומשטרה ומסגרות טיפול פרטניות וקבוצתיות. אלא שכל אלה תוכננו ל-2018-2017, ולמעשה עם פירוק הממשלה בינואר האחרון לא הוקצו תקציבים נוספים. במשרד לביטחון פנים אמרו כי לא ניתן היה לגייס שוטרים מאחר שמשרד האוצר לא העניק תקציב קבוע, אלא רק תקציב חד-פעמי.

"אוזלת היד מובילה להמשך האלימות"

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה בכנסת, ח"כ עאידה תומא סולימאן, אמרה בעקבות נתוני המשרד לביטחון פנים כי היא מודאגת מהקיפאון ביישום התכנית. "לפי תמונת המצב המצטיירת היום אנחנו עדיין באותו מצב שהיה קיים בסוף שנת 2018", אמרה. "לאף אחד אין מידע קונקרטי מה המשרדים יישמו, במיוחד משרד הרווחה, וכמה תקציבים הוקצו. אנחנו יודעים שהנושא הזה לא היה בסדר העדיפויות של הממשלה, כל ההצהרות לא גובו בתקציבים וביישום התוכנית, אוזלת היד הזאת גורמת להמשך הרציחות. הגיע הזמן שהממשלה תגיש דין וחשבון בפומבי לציבור".

מיכל סלה, שנרצחה במוצא על פי החשד על ידי בעלה. באדיבות המשפחה
"הקבר עדיין טרי". מיכל סלה/באדיבות המשפחה

לדברי הביקורת הצטרפה גם לילי בן עמי, אחותה של מיכל סלה ממוצא שנרצחה בחודש שעבר על פי החשד על ידי בעלה. "התקציבים המלאים מעולם לא הועברו למרות שהם אושרו", אמרה. "זה חמור מאוד, במיוחד במקרה שלנו שהיו שרים שהתבטאו שאילו המשטרה הייתה מטפלת בזה במקום דברים אחרים המוות של אחותי היה נמנע, היה לנו מאוד קשה לשמוע את זה, כדי למנוע מקרים כמו של אחותי שבה הכתובת לא הייתה על הקיר, מדובר בעניין של חינוך והסברה בהתאם לתוכנית הלאומית הבין משרדית".

בן עמי הוסיפה כי "דם של נשים הוא לא הפקר, אם זה קרה למשפחה שלנו זה יכול לקרות בכל משפחה, נשים צריכות להרגיש בטוחות בבית שלהן, אחותי נרצחה בביתה, המדינה צריכה לעשות הכול כדי למנוע את הרצח הבא וקודם כל שתתחיל ליישם את ההחלטות שלה עצמה. זה בלתי נתפס שעד עכשיו לא מועברים תקציבים מסיבות פוליטיות. לא מבינה למה פוליטיקה נכנסת לסיפור הזה. מאז הרצח של אחותי עוד שתי נשים נרצחו והקבר שלה עדיין טרי".

(עדכון ראשון: 14:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully