וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהדקת את הפיקוח: סין תמנע מזרים להתערב בענייניה בהונג קונג

2.11.2019 / 9:00

ממשלתו של שי הבטיחה שתמנע ביצוע פעולת של "חתרנות והסתננות" בהונג קונג, לאחר שהאשימה זרים בהתססת המפגינים במדינה. המפלגה הקומיניסטית מסרה כי בייג'ינג "תבסס ותחזק את מערכת החוק ומנגנוני האכיפה" במקום. זאת ברקע ההפגנות נגד הממשלה שנמשכות כחמישה חודשים

צילום: רויטרס

ממשלת סין הבטיחה אתמול (שישי) כי תמנע מכוחות זרים להתערב בענייניה של הונג קונג ולבצע בה פעולות של "בדלנות, חתרנות, הסתננות וחבלה". בכירים ממפלגת השלטון בסין האשימו גופים זרים בתמיכה במחאות נגד הממשל. במסמך מטעם המפלגה הקומוניסטית נכתב כי בייג'ינג: "תבסס ותחזק את מערכת החוק ומנגנוני האכיפה על מנת לשמור על הביטחון הלאומי בהונג קונג".

ההפגנות הפרו-דמוקרטיות בעיר נמשכות כבר חמישה חודשים והפכו אלימות יותר, עם עימותים רבים בין מפגינים שזורקי בקבוקי תבערה ואבנים ושוטרים שמשתמשים בגז מדמיע ותותחי מים. "לא נאפשר התנהגות שמאתגרת את הרעיון הבסיסי לפיו יש מדינה אחת ושתי שיטות ממשל", נמסר בהודעת המפלגה הקומוניסטית. "לא נתיר בשום אופן התנהגות שמעודדת בדלנות או תסכן את הביטחון הלאומי ונשמור בנחישות מפני התערבות כוחות זרים בענייניה של הונג קונג ומקאו".

בהונג קונג פועלת מערכת משפטית נפרדת מסין, תחת חוקה משלה שמכונה "החוק הבסיסי" ובעבר ניסו הרשויות בעיר להעביר חוקים נגד "המרדה", אך אלה נבלמו על ידי זעם ציבורי ומחאות. ייתכן כי בייג'ינג מתכוונת לקחת את המושכות לידיה ולאפשר לגוף המחוקק הגבוהה ביותר במדינה, קונגרס העם הלאומי, לפרש את החוקים הקיימים באופן שיאפשר לצמצם את זכויותיהם של אזרחי הונג קונג להפגין.

שוטרים עוצרים מפגין בהונג קונג. 02 בנובמבר 2019.. רויטרס
"נשמור מפני התערבות כוחות זרים". שוטרים עוצרים מפגינים בהונג קונג/רויטרס

סעיף 23 של חוקי הבסיס, קובע כי הונג קונג היא אזור מנהלי מיוחד שיש בסמכויותיו "להחיל חוקים בכוחות עצמה ולמנוע מעשי בגידה, הסתה או המרדה, נגד ממשלת העם המרכזית". בנוסף לכך, הסעיף אוסר על ארגונים או גופים פוליטיים זרים לנהל פעילויות פוליטיות בהונג קונג ואוסר על גופים פוליטיים בהונג קונג ליצור קשרים עם ארגונים פוליטיים זרים.

הסעיף יקרב את התנאים בהונג קונג לתנאים בסין, שם הממשלה לא מאפשרת שום התנגדות פוליטית לשלטון המפלגה הקומוניסטית ומטרידה או כולאת את כל מי שמאתגר את סמכותה. זה כולל פעילים משפטיים, זכויות אזרח ופועלים עצמאיים, ואלה המגנים על דתות הילידים, תרבויות ושפות של עמים מיעוטים כמו טיבטים בודהיסטים.

הונג קונג כבר נקטה קו קשה בדרישה שמועמדים יאשרו את הנוסחה "מדינה אחת, שתי מערכות" ויפסלו במפורש את האפשרות שהונג קונג תהיה בלתי תלויה בבייג'ינג. מנהיגת הונג קונג קארי לאם אמרה כי לא יימצא פתרון פוליטי עד להפסקת ההפגנות האלימות על הטריטוריה הסינית למחצה. סבב ההפגנות הנוכחי הוליד את הדאגה מפני הצעת חוק ההסגרה שיכול היה להוביל לאזרחי הונג קונג בפני עינויים ומשפטים בלתי הוגנים בבתי המשפט בסין.

עוד בוואלה!

בלי דגל או חוקה: הודו החלה רשמית בשלטון הישיר על קשמיר

לכתבה המלאה
מנהיגת הונג קונג קארי לאם במסיבת עיתונאים. 02 בנובמבר 2019.. רויטרס
מנהיגת הונג קונג קארי לאם/רויטרס

חקיקת ההסגרה בוטלה בסופו של דבר באופן רשמי, אולם הרשויות דחו את הקריאות להתפטר ולחקירה עצמאית של לאם בנושא הטיפול בהפגנות על ידי המשטרה. בינתיים, המפגינים הרחיבו את דרישותיהם ומחפשים דמוקרטיה גדולה יותר.המפגינים עסקו במאבק מול המשטרה סביב מחוז חיי הלילה של לאן קוואי פונג בליל כל הקדושים, וקצינים ירו גז מדמיע כדי להחזיר את הסדר. לא דווח על פצועים או מצערים.

דובר המשטרה טס צ'ון-צ'ונג אמר כי במקום אחר במחוז מעמד הפועלים במונג-קוק, זירת הפגנות רבות, מפגינים פתחו בשריפות ברחוב, פגעו ברכוש העיר והכו אדם אחד שנותר ללא הכרה, מפגין השתמש גם באקדח הלם לא חוקי על הגבר, שנשאר עם פגיעות מסכנות חיים. בנוסף לכך, מסר כי המשטרה גם מצאה באזור אחר פצצות תוצרת בית על מעוף להולכי רגל שעשויים ממיכלי גז המשמשים לבישול שיכולים להיות "מסוכנים מאוד והרסניים בעת הצתה".

מאז יום שני, המשטרה עצרה 249 בני אדם, 74 מהם נשים, בין הגילאים 13 ל -61, כך מסר טס. הם נאשמים בעבירות כולל הרכבה שלא כדין, החזקת נשק פוגעני וחבישת כיסויי פנים בעצרת שלא כדין. למעלה מאלף איש נעצרו בסך הכל מאז החלו ההפגנות. "תפיסת אקדחי הלם ופצצות מכניות תוצרת בית מהווה סימן רע להונג קונג מכיוון שנשק מסוכן כזה נפל לידיהם של בעלי כוונות רעות", אמר טס. "חובה שכולנו נעשה ככל שאפשר כדי לסיים את האלימות הזו".

שוטרים בעימותים מול מפגינים בהונג קונג. 02 בנובמבר 2019.. רויטרס
249 בני אדם, 74 מהם נשים, נעצרו. שוטרים בהפגנות בהונג קונג/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully