וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלטות נתניהו-מוזס: "אפעל בכל הכלים, זו תהפוך למשימת חיי"

על רקע השימוע בתיק 2000 העוסק בהטבת סיקורו בידיעות אחרונות, בהקלטות שפורסמו ב"המקור" בערוץ 13 נשמע נתניהו מאיים לכאורה על מו"ל העיתון. "אם אתה בא להפיל אותי - אתה מכריח אותי להילחם בך", אמר. מוזס: "צריך לדאוג שאתה תהיה ראש הממשלה"

קרדיט: "המקור", רשת 13

ראש הממשלה בנימין נתניהו איים לכאורה על מו"ל ידיעות אחרונות ארנון (נוני) מוזס שיפעל נגדו בכל הכלים העומדים לרשותו - כך עולה מהקלטת שיחתם, שהתפרסמה הערב (שבת) בתוכנית המקור בערוץ 13. "אם אתה בא להפיל אותי, אז אני אפתח בכל הכלים שיש לי, ואני אפתח. כי בסוף, אתה יודע, זו תהפוך למשימת חיי", אמר נתניהו למוזס, על פי ההקלטה.

עוד הוסיף נתניהו: "צריך להכיר אותי. אתה מכיר אותי חלקית. זה דבר שאפשר להימנע ממנו". בתגובה, שאל מוזס: "האם אפשר להימנע על סמך זה שאתה מבטיח לי שיהיה משהו בעתיד?". בתחילת ההקלטה, נתניהו אומר "החוק הוא נכון בפני עצמו ואני אתמוך בו", כשהוא לכאורה מתייחס ל"חוק ישראל היום".

בחלק נוסף בהקלטה, הבהיר נתניהו כי הוא "לא מדבר מבחינת כנות ותקשורת סבירה, ולא רק השאלה אם אתה מוריד את רף העוינות אליי מתשע וחצי לשבע וחצי". מוזס השיב לו: "נו ברור, עזוב. זה צריך לדאוג שאתה תהיה ראש הממשלה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס אשכבת נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר שמוצב בניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
"אתה מכריח אותי להילחם בך". נתניהו/ראובן קסטרו

נתניהו התלונן בפני מוזס על דברים שכתב אחד מעיתונאי ידיעות. "יגאל סרנה במקרה כותב את זה עכשיו. באמת, נו, נוני. יגאל סרנה כותב במקרה? נו באמת! פתאום, החליט לכתוב. פתאום, מה קרה?!", אמר נתניהו.

"אתה לא מקבל את זה שאנשים בפייסבוק כותבים לנו ואין לנו אפס שליטה על זה? אתה לא מקבל את זה," השיב מוזס.

נתניהו, בתגובה, אמר: "מה אתה רוצה שאני אעשה? אתה מכריח אותי להילחם בך. אם אתה עושה את זה משימתך חייך עכשיו להפיל אותי, אז משימת חיי היא להילחם בך. וזה לא יסתיים אחרי הבחירות. אתה נלחם בי, אני נלחם בך. אני לא יכול לקבל את הדבר הזה שזה בסדר... אז אני צריך להילחם בך בכל האמצעים. אין לי ברירה, אם זה הולך לקו, היום ניתן לו מכה בשמונה קילו, פטיש של שמונה קילו, מחר נביא 12 קילו". בתגובה, שאל מוזס: "איזה פטיש? הידיעה על שרה היא פטיש?".

נוני מוזס מגיע לחקירה, מחוץ ללהב 433, לוד. ינואר 2017. טליה קדוש
"צריך לדאוג שאתה תהיה ראש הממשלה". נוני מוזס/טליה קדוש

בשלב מסוים אמר מוזס כי "הדו שיח הוא של חירשים. אני שאלתי אותך מה חשוב לך. אמרת חשוב לי בנט וכחלון". נתניהו השיב: "לא חשוב לי בנט וכחלון. חשוב לי איזון".

בהמשך, אמר נתניהו: "עליי דורכים דורכים דורכים לנסות להוציא את שארית המיץ שאין. יש אנשים שהם חזקים... עזוב נוני... אי אפשר לקבל את זה שאתה תהלום בי כל יום, ב-ynet כל יום, בידיעות כל יום, ואני... אתה לא משאיר לי ברירה... אם אתה חושב שזו עיתונות אתית ומאוזנת אני לא חושב. אני מדבר איתך הכי גלוי שאפשר. אני לא יכול לקבל מצב שאתה בונה באופן מלאכותי מערכות...".

בשיחה נוספת, משוחחים נתניהו ומוזס על פוליטיקאים, בהם חבר הכנסת לשעבר משה פייגלין, ח"כ מירי רגב, יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. "אני ארצה ממשלה הכי רחבה שיכולה להיות", אמר נתניהו. מוזס אמר על פייגלין כי "הוא אינטליגנט. איך מישהו אינטליגנט כמוהו יכול להיות משוגע?" ועל רגב כי "היא צעקנית". נתניהו, מנגד, אמר על ליברמן: "לי אין בעיה עם איווט. לאיווט יש בעיה איתי. זאת האמת לאמיתה", ומוזס השיב: "אלה, השמאלנים האלה, הם הכי גרועים. יפי הנפש הכי גרועים שיש".

החשד נגד נתניהו בתיק 2000: מרמה והפרת אמונים

בתחילת החודש התקיים השימוע ב"תיקי האלפים", במהלכו סנגוריו של ראש הממשלה ניסו לשכנע את היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לסגת מכוונתו להגיש כתבי אישום נגדו. אחרי השימוע, שנמשך ארבעה ימים, ביקשו פרקליטי נתיהו להגיש השלמות לטיעוניהם לכתב.

במסגרת תיק 2000, נמצא ששיחותיהם של נתניהו ומוזס עסקו לכאורה בהטבת סיקורו של ראש הממשלה בקבוצת ידיעות, בתמורה להטלת מגבלות על המתחרה העיקרי של העיתון - "ישראל היום". היועמ"ש השתכנע כי מי שהציע את העסקה הוא מוזס, ולכן הוא חשוד בהצעת שוחד.

מנדלבליט השתכנע כי נתניהו לא התכוון להשלים את עסקת השוחד, אולם המשיך את השיחות עם מוזס כדי לשפר את סיקורו בקבוצת ידיעות, לפחות בתקופת המגעים מול המו"ל. הוא אף קיים פעולות מסוימות, כמו פגישה עם חברי הכנסת יריב לוין וזאב אלקין, שבה בדק את האפשרות לקדם בתקופת בחירות חקיקה שתגביל את ישראל היום. לדברי מנדלבליט, התנהלות זו של נתניהו עולה כדי עבירה של מרמה והפרת אמונים.

איתן כבל במטה שלו, פריימריז של מפלגת העבודה,, 11 בפברואר 2019. ראובן קסטרו
נפגש עם מוזס ועורך ידיעות. כבל/ראובן קסטרו

במקביל, ב"גלובס" פורסמו לפני יומיים חומרי חקירה ותמלילים של מוזס, עורך "ידיעות אחרונות" דאז רון ירון וחבר הכנסת איתן כבל - שהתיק נגדו נסגר. בפגישה, שהתקיימה בשנת 2013, הגיע כבל למשרדי העיתון, והתלונן על כך שלשיטתו הוא מעניק לו סיקור שלילי או מתעלם ממנו. חמש שנים לאחר מכן, אמר כבל לחוקר המשטרה: "לא ביקשתי ממנו שום דבר. אמרתי 'אני מבקש יחס הוגן, זה הכול. איזה יחס? כשאני מעביר, שיכניסו ידיעות שלי, התייחסויות שלי. זה הכול".

על פי התמלילים, מוזס התייחס בחקירותיו לשיחתו עם כבל ואמר כי "כמעט כל פוליטיקאי שהיה בא לפגישה, הנושא של איך לטפל ב'ישראל היום' היה עולה. בין אם צריך לטפל בזה דרך מבקר המדינה. בין אם צריך לטפל בזה בדרך פרלמנטרית". עוד עולה מהחקירה כי הפגישה המשולשת עם כבל, מוזס וירון הובילה לשינוי אופי הסיקור של כבל ב"ידיעות אחרונות". כבל אמר בחקירתו כי "הם סיקרו אותי בצורה הרבה יותר הגונה".

כמו כן, כבל טען בחקירה כי הוא ניסח את הצעת החוק יחד עם היועצת המשפטית של ועדת הכלכלה אתי בנדלר. אולם, עורכת הדין אביטל סומפולינסקי, שעוסקת בייעוץ משפטי בכנסת, אמרה בחקירה כי כבל פנה אליה, ו"אני חושבת, מניסיוני, וזה עורר אצלי את התחושה כי גורמי חוץ היו מעורבים בניסוחה כי הייתה כתובה ברמה מקצועית".

היועמ"ש אביחי מנדלבליטבטקס אשכבת נשיא בית המשפט העליון לשעבר מאיר שמגר שמוצב בניין בית המשפט העליון בירושלים. 22 באוקטובר 2019. ראובן קסטרו
מנדלבליט/ראובן קסטרו

ב"הארץ" פורסמו תמלילי חקירתו של מוזס, שעסקו בין היתר בפגישותיו עם נתניהו במלון קראון פלאזה. בגרסה שמסר בנוגע למטרת הפגישות אמר מוזס: "נתניהו רצה להבטיח שהסיקרו שלנו לקראת הבחירות לא יהיה עוין... אני ביקשתי ממנו לבדוק אם יש כוונה להוציא מהדורת סוף השבוע של ישראל היום". כשנשאל מדוע הוא רצה לדעת זאת, אמר מוזס: "כי ברור שאם זה יוצא זה פוגע בנו כלכלית". לדבריו, תוך כדי מערכת הבחירות בין הליכוד לקדימה, חזר אליו נתניהו "ואמר שהוא יכול לסדר את זה".

בשלהי 2009, כשישראל היום הוציא לאור את מהדורת סוף השבוע, אירע פיצוץ בין מוזס לנתניהו. מו"ל ידיעות אחרונות התקשר למשרד הממשלה. "התעצבנתי, כעסתי", אמר מוזס. ברקע החשד שהשניים ניהלו משא ומתן על שיפור בדימוי של נתניהו בידיעות האחרונות בתמורה לצמצום התפוצה של ישראל היום, אמר מוזס: "הוא אמר שהוא יבדוק. היה לי ברור שזה עם שלדון. הוא אמר שהוא לא רוצה לבדוק את זה בטלפון, אלא מתי שהוא יראה אותו בקרוב בלונדון. הוא פרנואיד ביי דפינישן".

"מתקפה תקשורתית"

מטעמו של ראש הממשלה נמסר בתגובה לתחקיר, כפי שפורסמה על ידי ערוץ 13: "ראש הממשלה נתניהו ניהל שיחות סרק עם נוני מוזס, וגם הפרקליטות מודה שלא הייתה לו כוונה לאפשר את העברת החוק לסגירת ישראל היום. להיפך, ראש הממשלה נתניהו הוא היחיד שפעל נגד החוק, פיזר את הכנסת ובלם אותו וזכה בתמורה לסיקור עויין מנוני מוזס. לעומת זאת, איתן כבל, ציפי לבני, יאיר לפיד ואביגדור ליברמן, קידמו את החוק וזכו לתקשורת מלטפת בתמורה".

עוד נמסר: "האבסורד הוא שמעמידים את נתניהו לדין ובאחרים לא נוגעים. גם הערב אתם מביאים הדלפה פלילית ומגמתית שמטרתה לפגוע בראש הממשלה נתניהו ולהסית את תשומת הלב מצחנת האכיפה הבררנית שהתגלתה בתמלולי חקירתו של איתן כבל. מי ששומע את כל ההקלטות של שיחות נתניהו ומוזס מבין היטב שמוזס הוא שסוחט ומאיים על נתניהו - ונתניהו בסך הכל מבהיר שהוא יגיב לכך על ידי התקפה תקשורתית על מוזס, כפי שאכן עשה במהלך מערכת הבחירות".

עורכות הדין נוית נגב, איריס ניב סבאג ויאנה פוגל-סלוצניק המייצגות את נוני מוזס מסרו בתגובה כפי שפורסמה על ידי ערוץ 13: "טענו בשם נוני מוזס בשימוע כי אין כל בסיס לראות בשיח שלו עם נתניהו כהצעת שוחד, וכי פרשנות כזו לשיח שהתקיים ביניהם היא שגויה, ואינה תואמת את התמונה העובדתית והנורמטיבית, בוודאי במצב שאין טענת שוחד כלפי נתניהו. בכתב החשדות של נתניהו נכתב במפורש שהיוזמה למפגשים ולשיח הייתה של נתניהו. לא נטען שם כאילו מוזס הציע לנתניהו סיקור חיובי או אוהד".

"בטענותינו הדגשנו שמוזס דיבר על כך שחזרה לשיתוף פעולה של נתניהו עם כתבי ועורכי 'ידיעות אחרונות' יוביל לסיקור מאוזן יותר. כפי שטענו בשימוע, ראיה מלאה של המציאות ושל השיח המורכב שהתקיים בין השניים, לא רק שאינה תומכת בפרשנות פלילית, אלא עומדת בסתירה לפרשנות כזאת. את טענותינו המלאות הבאנו בפני הפרקליטות בשימוע, ואנו מאמינות שלאחר שהדברים יישקלו בכובד ראש, התיק ייסגר, ויתברר כי מוזס לא עבר עבירה פלילית. נראה כי המתקפה התקשורתית שאנו עדים לה בימים האחרונים היא נסיון להפעיל לחץ על היועץ המשפטי לממשלה".


(עדכון ראשון: 20:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully