וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש במערכת הביטחון: ארה"ב תיסוג גם מדרום סוריה

18.10.2019 / 7:20

הפלישה הטורקית לסוריה שארכה תשעה ימים אינה מרגיעה את הצמרת הביטחונית, בעוד התקפת טילי השיוט האיראניים בסעודיה והאפשרות לנסיגות נוספות של צבא ארה"ב מעלה את רמת הדריכות במערכת הביטחונית לגבוהה מהרגיל. "רדיוס הפעולה מחייב את צה"ל להשתנות"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

רצף השינויים שחל במזרח התיכון נמשך, והאפשרות שארצות הברית תבצע נסיגות נוספות מעלה את רמת הדריכות במערכת הביטחון לגבוהה מהרגיל. ההתקפה של איראן והחות'ים על סעודיה באמצעות טילי שיוט ורחפנים, נסיגת הכוחות האמריקניים מסוריה, פתיחת המעבר היבשתי בין עיראק לסוריה והלחימה של טורקיה בכורדים - כל אלו מעלים את הפוטנציאל לשינויים בגבולות, זאת לצד האיום מבריחת אלפי אסירי דעאש מהכלא והמאמץ האיראני לנצל את האירועים האזוריים, לשנות את מאזן הכוחות ולתקוף יעדים בישראל.

גורם ביטחוני בכיר אמר לוואלה NEWS כי צה"ל עוקב בדריכות רבה אחר השינויים במזרח התיכון - כשבמוקד הקשב נמצאת הפעילות האיראנית - אך גם אחר המגעים שמנהלת וושינגטון בשבועות האחרונים להרגעת האזור. הגורם הוסיף כי האיומים ורדיוס הפעולה של צה"ל במזרח התיכון מחייב את הצבא להשתנות בדגש על המרחב האווירי והמודיעיני. הפעילות נגד אויבי ישראל הפכה להיות רגישה מאוד ולכן היא מחייבת את המערכת הביטחונית לקיים הערכות מצב בתדירות גבוהה, ולנתח את המציאות לרוחב כדי לראות שזירה אחת לא משפיעה על זירה אחרת, לרעת ישראל.

לוחמי המורדים הסורים מגובים בחיילם טורקים בדרכם לפעילות בסוריה 17 באוקטובר 2019. רויטרס
מאזן הכוחות משתנה, ובמערכת הביטחון עולה הדריכות. המורדים הסורים בפעילות, אתמול/רויטרס

בנוסף לכך, גורמים בכירים בירושלים ובמערכת הביטחון מודאגים מאוד מהאפשרות שנשיא ארצות הברית דונלד טרמאפ יפתיע את ישראל בהצהרה על נסיגת כוחות הצבא האמריקני מאזור אל-טאנף ומקומות נוספים בסוריה. מדובר בנקודה מאוד רגישה בגבול סוריה-עיראק, ששולטת על מרחב צירי הברחות. לפי פרסומים זרים, ישראל מנצלת את הנוכחות האמריקנית באזור ומבצעת פעילות אווירית לאיסוף מודיעיני ותקיפות באזור מעבר הגבול אל-בוקאמל שנפתח מחדש לאחרונה.

האיראנים לחצו בשנה האחרונה לפתוח מחדש את מעבר אל-בוקאמל כדי לאפשר ציר יבשתי מאיראן דרך עיראק לסוריה ומשם ללבנון. הציר היבשתי מאפשר לאיראנים להעביר פעילים ולהבריח מערכות נשק מתקדמות ותחמושת כדי שבעתיד ישמשו ללחימה נגד ישראל. החשש הגדול של ישראל הוא העברת נשק מדויק וטילי שיוט לגבולות ישראל כשם שעשו האיראנים בתימן נגד ערב הסעודית בסיוע המורדים החות'ים. בנוסף, במערכת הביטחון מעריכים שבכל מקום שממנו האמריקנים ייצאו, יכנסו האיראנים או גורמי ג'יהאד עולמי ובהם דאעש.

עוד בוואלה!

סגנו של טראמפ בתום הפגישה עם ארדואן: "ארה"ב וטורקיה סיכמו על הפסקת אש"

לכתבה המלאה
נשיא טורקיה, ארדואן וסגן נשיא ארצות הברית מייק פנס במהלך פגישתם באנקרה 17 באוקטובר 2019. רויטרס
סיכמו על הפסקת אש. פנס וארדואן, אמש/רויטרס

קודם לחתימת הסכם הפסקת האש שנחתם אמש (חמישי) בין ארצות הברית לטורקיה, בו נקבע כי הטורקים יחדלו במצע הצבאי שפתחו בצפון-מזרח סוריה נגד הכורדים, וושינגטון הטילה סנקציות כלכליות על אנקרה כדי למנוע תמרון יבשתי טורקי לסוריה וטבח של הכורדים. לפי הדיווחים ביממה האחרונה, הצליח הצבא הטורקי ליצור רצף טריטוריאלי בין שטחים שנכבשו על ידי טורקיה בשנת 2016 לאלו של הימים האחרונים.

דוח מודיעין של ISI // שריפות ופינוי מחנה"פ של דאעש בעין איסא; מוצבים טורקים חדשים בסוריה מה-12 באוקטובר. (ImageSat International - ISI), אתר רשמי
יצרו רצף טריטוריאלי. העמדות החדשות של צבא טורקיה בתמונת לוויין/אתר רשמי, (ImageSat International - ISI)

לפי הערכות בישראל, עד חתימת ההסכם בין הצדדים, המטרה של ארדואן הייתה להתיש את ארצות הברית ולגרום לה להשלים עם המציאות של יצירת רצועת ביטחון לאורך הגבול הטורקי גם במחיר של פגיעה קשה בכורדים ובריחה של מאות אלפי פליטים. זאת כל עוד ארצות הברית מאחסנת נשק אסטרטגי וכוחות בבסיס הצבאי הטורקי אינצ'רליק, וארדואן מעריך כי הוא יכול להמשיך בחיכוך עם הבית הלבן שלא ממהר לשבור כלים.

דוח מודיעין של ISI // שריפות ופינוי מחנה"פ של דאעש בעין איסא; מוצבים טורקים חדשים בסוריה מה-12 באוקטובר. (ImageSat International - ISI), אתר רשמי
פינוי מחנה דאעש בעין עיסא/אתר רשמי, (ImageSat International - ISI)

הלך הרוח במזרח התיכון, שינוי באיומים ובסדר העדיפויות של צה"ל יחייב שינוי משמעותי בתכנית הרב שנתית, בבניין הכוח של צה"ל ובדפוסי הפעולה לאורך זמן. לפחות בשלב הזה לא נראה כי השנים הבאות יהיו יותר יציבות מאלו שחלפו ויחד עם זאת יש לא מעט דאגות: טילי השיוט האיראניים שנכנסו אל הזירה במלוא הכוח ותקפו את שדה הנפט הגדול בעולם הממוקם בסעודיה.

"לישראל יש מענה לטילי השיוט אך צריך להמשיך ולפתח את המערכת, להצטייד ולרכוש עוד מיירטים. חשוב להבין כי עיקר ההתמודדות מול טילי שיוט הוא שלב הגילוי. תהליך שדורש מאמץ גדול מאוד, אמר לוואלה! NEWS תא"ל במיל' יצחק נגל, לשעבר ראש המטה לביטחון לאומי ובכיר במנהל למחקר ופיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת).

"לשרביט קסמים יש רכיב גילוי אבל צריך עוד. היינו מאוד רוצים שהאמריקנים, שהשקיעו בפיתוח המערכת, גם ירכשו אותה. זה יסייע לנו מאוד", הוסיף נגל. "מה שהציבו האמריקנים בסעודיה אלו הם סוללות טילי פטריוט פאק-3. כל מיירט של המערכת עולה בערך שמונה מיליון דולר. יאמר לזכותם שהם הצליחו להוריד 50% מהיקף הטילים ששיגרו החות'ים לעבר סעודיה".

ראש המל"ל לשעבר התייחס להצהרת גורמים מקצועיים בדבר השימוש בקרן לייזר ליירוט טילי שיוט, ואמר זה עוד רחוק מביצוע. "בשנת 2005 היתה התמודדות על יירוט טילי שיוט לא מאוישים בין תעשיה אווירית לרפאל. כבר אז היה ברור שהקושי הוא בגילוי. הוחלט ללכת על הפתרון של רפאל באמצעות שרביט קסמים. הדברים עדיין בפיתוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully