וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ דחה את הצעת רה"מ להקמת ממשלת חירום: "דרכו אינה לאחדות אלא לחסינות"

17.10.2019 / 18:53

בהודעה מטעם כחול לבן שיצאה בתגובה להצעת נתניהו להקמת "ממשלת חירום ביטחונית", ברכו על חלק מהמתווה, כמו הנכונות לדון בנושאי דת ומדינה, אך סרבו להצעה בכללותה: "אינו נוהג במערכות אכיפת החוק בכבוד". ישראל ביתנו: "מתווה הכניעה של רה"מ". הליכוד: "גנץ נכנע ללפיד"

עריכה: תומר לוי

הצעת נתניהו לגנץ - כל הפרטים

  • נתניהו פרסם מתווה להקמת ממשלת אחדות עם גנץ
  • עיקרי ההצעה: ממשלה על בסיס מתווה ריבלין, קביעת יעד גירעון והקמת ועדה בנושאי דת ומדינה
  • על ראשי המפלגות החרדיות יהיה להסכים לישיבה עם לפיד
  • גנץ דחה את ההצעה: "דרכו אינה לאחדות אלא לחסינות"
  • בישראל ביתנו התייחסו להצעה בביטול: "המתווה מקבע את המדינה בעמדה חרדית"
  • הליכוד: "גנץ סרבן סידרתי, המונע ממשלת אחדות לאומית"

יו"ר כחול לבן בני גנץ דחה היום (חמישי) את הצעתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להקמת "ממשלת חירום ביטחונית". בהודעה מטעם כחול לבן, שפורסה כשעתיים לאחר פרסום הצעת נתניהו, נמסר כי "דרכו אינה לאחדות אלא לחסינות". במפלגה ברכו על חלקים במתווה שהציב נתניהו, כמו הנכונות לדון בנושאי דת ומדינה "וההכרה בצורך להכין תוכנית רב שנתית למערכת הביטחון". אך עם זאת טענו, "דחיית קבלת ההחלטות לשלבים מאוחרים, מעלה חששות כי מדובר במתווה שמטרתו היא להקים ממשלה בראשות נתניהו, ולא לפתור את סוגיות היסוד".

נתניהו מסר בהצעה שפרסם כי "זו הממשלה היחידה שאפשר להקים עכשיו וזו הממשלה היחידה שחובה להקים עכשיו". מנגד, בכחול לבן האשימו כי נתניהו לא מעוניין בממשלת אחדות. "הוא לא מוכן לבוא למשא ומתן ישיר, וגם היום הוא אינו מוכן להכיר בכך שרוב אזרחי ישראל בחרו בממשלת אחדות ליברלית, ללא הקיצוניים. זו הסיבה שכחול לבן היא הסיעה הגדולה בכנסת, נמסר.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, יו"ר כחול לבן בני גנץ במהלך פגישתם עם נשיא המדינה בבית הנשיא, 23 ספטמבר 2019. חיים צח לע"מ, אתר רשמי
לא הגיעו לפשרה. גנץ, נתניהו והנשיא ריבלין/אתר רשמי, חיים צח לע"מ

"לא בכדי, הצעתו של ראש הממשלה היוצא אינה כוללת התייחסות לנושא החשוב ביותר- שמירה על טוהר המידות ושלטון החוק. גם בשבועות האחרונים, ממשיך נתניהו לצאת נגד מערכות אכיפת החוק, נגד התקשורת ונגד גורמים ממלכתיים ואינו נוהג במערכות אלו בכבוד הראוי", אמרו בכחול לבן.

גם בישראל ביתנו התייחסו למתווה שהציע נתניהו בביטול. יו"ר הסיעה, ח"כ עודד פורר, אמר לוואלה! NEWS כי "מדובר במתווה הכניעה של נתניהו למפלגות החרדיות". לדבריו, "הן חתמו לו על הצהרות נאמנות והוא מציג את המתווה הכניעה שלו לחרדים.

בישראל ביתנו הוסיפו להתמקד בביקורת על הצעת נתניהו בנושאי דת ומדינה. "את הסטטוס קוו צריך להחזיר לימים שקדמו לחוק המרכולים, לימים שלפני בדיקות ה-DNA, ולימים שבהם כל רב עיר יכול היה להקים בית דין לגיור". אמר פורר. "את המטוטלת שהחרדים לקחו לקיצוניות בשנים האחרונות צריך להחזיר לנקודת האיזון. מתווה נתניהו, מקבע את מדינת ישראל בעמדה החרדית הקיצונית ביותר ובעצם מהווה כניעה מוחלטת לדרישותיהם". פורר הוסיף כי "גם המתווה של אטיאס לחוק הגיוס זה אותו מתווה כניעה שהחרדים רצו להעביר באפריל ואנחנו סירבנו. בקיצור, אין חדש תחת השמש".

עוד בוואלה!

נתניהו הציע לגנץ: סטטוס-קוו בנושא דת ומדינה וקידום חוק הגיוס

לכתבה המלאה
סיעת כחול לבן ביום השבעת הכנסת , אוקטובר 2019. ראובן קסטרו
"נתניהו אינו נוהג במערכות אכיפת החוק בכבוד הראוי". סרבו להצעת רה"מ, ראשי כחול לבן/ראובן קסטרו

בליכוד תקפו את גנץ על תגובתו והאשימו אותו בכניעה לח"כ יאיר לפיד ויו"ר ישראל ביתנו. "גנץ נכנע שוב לתכתיבים של לפיד וליברמן - והפך לסרבן סדרתי המונע הקמת ממשלת אחדות לאומית. גנץ סירב למתווה הנשיא, סירב להיפגש עם ראש הממשלה נתניהו, סירב למפגש בין צוותי המו"מ וכעת מסרב למתווה הפשרה של ראש הממשלה", נמסר.

עוד אמרו בליכוד כי "לפיד-ליברמן וגנץ מובילים לממשלת מיעוט שנשענת על המפלגות הערביות וכשלא יצליחו גם בזה הם ידרדרו את המדינה לבחירות חדשות".

ח"כ עופר שלח (כחול לבן) תקף את ראש הממשלה ואת הצעתו, בטענה כי התכנית הרב שנתית (תר"ש) למערכת הביטחון שהוצעה כחלק מהמתווה, הנה תירוץ לחסינותו. "אני אומר לכם באחריות: הביטחון היחיד שמעניין אותו הוא הביטחון שלו בבית המשפט", אמר. שלח הסביר כי "בינואר נכנס רמטכ"ל חדש, ומאז הוא מעצב תר"ש. אפילו שם כבר יש, 'תנופה'. למה התר"ש הזה לא אושר? כי את ראש הממשלה ושר הביטחון זה לא מעניין כבר שנה. עד לפני שלושה שבועות, כשביבי גילה מחדש את הביטחון, כתירוץ למה צריך ממשלת אחדות - שעד יום הבחירות פסל אותה לגמרי".

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו במלון יד השמונה, 22 בספטמבר 2019. רויטרס
כמו גנץ, גם הוא דחה את מתווה נתניהו. יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן/רויטרס

לפי הצעת נתניהו, הממשלה תתקיים על בסיס המתווה שהציע נשיא המדינה ראובן ריבלין. לפי המתווה, עם תחילת כהונת הממשלה ייקבע יעד גרעון משותף ומערכת הביטחון, המתמודדות עם אתגרים ביטחוניים, תתוקצב באופן מיידי. בנוסף לכך, כדי לגשר על הפערים בנושאי דת ומדינה, תוקם ועדה שתציע לממשלה את העקרונות בכל תחום שנוי במחלוקת. עד שייקבעו העקרונות האלו - הסטטוס-קוו יישמר. כמו כן, לפי ההצעה לא יקודמו חוקים בנושאי דת ומדינה ולכל אחת מהמפלגות בממשלה תהיה זכות וטו ככל שתוקדם חקיקה כזו.

בנוסף לכך, נתניהו הבהיר כי אם תפורסם "תכנית המאה" - עסקת השלום שמקדם ממשלו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שני הצדדים יגבשו יחד מענה בהסכמה. נתניהו ציין כי יציע לקדם את חוק הגיוס בדומה למתווה שהציע משרד הביטחון עם שינויים קלים, כפי שהציע בעבר השר לשעבר אריאל אטיאס.

במסגרת הצעתו של נתניהו , יהיה על ראשי המפלגות החרדיות להסכים לישיבה בממשלה עם ח"כ יאיר לפיד בממשלה, ככל וירצו להיות חלק ממנה. חלקם הגיבו כי ידונו בכך עם ההנהגה הרוחנית המזוהה עמם לכשההצעה תהיה רצינית.

פחות משבוע להחזרת המנדט

נתניהו אמור בעוד פחות משבוע להחזיר את המנדט לנשיא, ואז, לפי ההערכה, המנדט יעבור לגנץ. נתניהו מתמהמה עם החזרת המנדט, למרות שלא מתנהלים בכלל מגעים קואליציוניים, ולמרות לחץ של חלק ממקורביו להחזיר את המנדט בהקדם.

אתמול החתים נתניהו את ראשי הבלוק על מסמך התחייבות נוסף שלפיו הם מתחייבים לא להצטרף לממשלת מיעוט בראשות כחול לבן עם העבודה והמחנה הדמוקרטי, בתמיכת הרשימה המשותפת מבחוץ והימנעות של יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן. על ההתחייבות חתמו ראשי מפלגות ש"ס, יהדות התורה והבית היהודי-האיחוד הלאומי. ראשי הימין החדש, נפתלי בנט ואיילת שקד, סירבו לחתום על מסמך ההתחייבות בטענה כי מדובר ב"התחייבות מיותרת".

בימים האחרונים בכירים בליכוד מעלים חשש מכך שגנץ יקים ממשלת מיעוט כזאת, ודורשים מיו"ר ישראל ביתנו ליברמן להתחייב שלא יימנע מהצבעה בכנסת על הקמת ממשלה כזו. ליברמן כתב היום בפייסבוק: "ככל ששעון החול מתקתק, רמת הספינים של הליכוד עולה ומי שחושב שזה הפתרון, טעות גדולה בידו. אני מציע לליכוד להתרכז בנושא אחד ברור ומדויק: פתיחת משא ומתן והתרכזות במהות ולא במספר הכיסאות בממשלה הבאה". ליברמן הוסיף כי "כל עוד אין משא ומתן איתנו בנושא קווי יסוד ולא הגענו להסכמה בסוגיות עקרוניות, לא נתייחס לשום פנייה של הליכוד בשום נושא".

(עדכון ראשון: 16:57)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully