וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ כתב לארדואן: "אל תאכזב את העולם, אתה לא רוצה להיות אחראי לטבח"

במכתב שכתב נשיא ארצות הברית למקבילו הטורקי לפני כשבוע בעקבות המבצע הצבאי בצפון סוריה והתפרסם כעת, הפציר טראמפ בארדואן לשאת ולתת עם ההנהגה הכורדית: "אל תהיה קשוח, אל תהיה טיפש!". בתוך כך, הקונגרס גינה ברוב גדול את יציאת ארצות הברית מסוריה

צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הציע במכתב לנשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן לעבוד על הסכם טוב שיביא לסיום המבצע הצבאי בצפון סוריה - כך פורסם היום (רביעי) ברשת FOX. זאת לאחר שמלשכתו של ארדואן נמסר כי בשבוע הבא ייסע למוסקבה להיפגש עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, המגבה את משטרו של בשאר אסד.

"אתה לא רוצה להיות אחראי על טבח אלפי בני אדם, ואני לא רוצה להיות אחראי להרס הכלכלה הטורקית - ואעשה זאת!", כתב טראמפ לארדואן ב-9 באוקטובר, ביום שבו נפתח מבצע "מעיין השלום". "אל תאכזב את העולם, אתה יכול להשיג עסקה טובה". טראמפ קרא לארדואן לשאת ולתת עם ההנהגה הכורדית, והזהיר כי ההיסטוריה תשפוט אותו בחומרה. "ההיסטוריה תביט עליך בחיוב אם תסיים את זה בדרך הנכונה וההומנית. אם דברים טובים לא יקרו, היא תביט עליך לנצח כשטן. אל תהיה קשוח, אל תהיה טיפש!. אתקשר אליך בהמשך".

מוקדם יותר היום הצביע בית הנבחרים בארצות הברית ברוב גורף בעד גינוי החלטתו טראמפ לסגת עם הכוחות מצפון-מזרח סוריה ולפנות את הדרך למבצע של טורקיה נגד הכורדים. בית הנבחרים הכריע ברוב של 354 אנשים בעד הגינוי לעומת 60 חברי קונגרס שהתנגדו להחלטה. עשרות מהנציגים הרפובליקנים בקונגרס, חברי מפלגתו של הנשיא, הצטרפו לרוב הדמוקרטי בעד הגינוי.

לאחר ההצבעה התקיים מפגש של בכירי הבית עם טראמפ, אך ההנהגה הדמוקרטית, לרבות יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, נטשו אותה לאחר שהנשיא כינה את פלוסי "פוליטיקאית מדרג שלישי". "מה שהיינו עדים לו מצדו של הנשיא זו התמוטטות. עצוב לומר זאת", אמרה פלוסי לכתבים ביציאה מהבית הלבן, וטענה כי טראמפ זעם על תוצאות ההצבעה. הבית הלבן טרם הגיב על הדברים.

נשיא ארצו תהברית דונלד טראמפ במהלך מסיבת עיתונאים עם נישא איטליה סרג'יו מרטלה, 16 באוקטובר 2019. רויטרס
"טורקיה וסוריה צריכות לפתור את זה בעצמן". טראמפ, היום/רויטרס

מוקדם יותר אמר טראמפ כי כניסתה של טורקיה לסוריה היא לא הבעיה של האמריקנים והוסיף כי הכורדים "הם לא מלאכים". זאת ברקע הביקורת על נסיגתה של ארצות הברית מסוריה, שנתפסת כנטישה של בעלי בריתה לשעבר, הכורדים. לדברי הנשיא, ארצות הברית היא לא שוטר ו"הגיע הזמן שנחזור הביתה".

במהלך פגישתו עם נשיא איטליה סרג'יו מטרלה בבית הלבן, ציין טראמפ כי המצב בגבול טורקיה-סוריה הוא "נהדר מבחינה אסטרטגית" עבור ארצות הברית. לטענתו, טורקיה וסוריה צריכות "לפתור את זה בעצמן, אולי הן יצליחו לעשות את זה מבלי להילחם". עם זאת, טען כי ארצות הברית מעוניינת בשלום במזרח התיכון. "אנחנו צופים ונושאים ונותנים ואנחנו נצליח לגרום לטורקיה לעשות את הדבר הנכון, בגלל שאנחנו רוצים לעצור מלחמות".

במהלך שיחה עם עיתונאים ביקר טראמפ את ההשלכות הכלכליות של הלחימה לצד הכורדים בסוריה. "הם נלחמו איתנו ועשינו עבורם הרבה כסף כדי שהם יוכלו להילחם איתנו וזה בסדר", תיאר. "היה להם טוב כשהם נלחמו איתנו ולא כל כך טוב בלעדינו". מנגד, גינה נשיא איטליה מטרלה במהלך מסיבת העיתונאים את המבצע של טורקיה בסוריה והביע חשש כי זה עלול "לתת פתח לדאעש לפעול שוב באזור".

עוד בוואלה!

שבוע להחזרת המנדט: ראשי בלוק הימין חתמו על עוד התחייבות לנתניהו

לכתבה המלאה
מכתבו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לנשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן - ה-17 לאוקטובר 2019. צילום מסך
מכתבו של טראמפ לארדואן/צילום מסך

למרות הסנקציות שהטילה וושינגטון על אנקרה, במהלך היום השמיני ללחימה המשיכו הכוחות הטורקיים את המתקפה. מנגד, על פי דיווחים, צבא אסד נכנס לעיר א-רקה שנחשבת לבירת ארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) לשעבר. הכוחות הסוריים אף תקפו טנקים של הצבא הטורקי שהובילו לנסיגתו מהכפר אבו סירה.

במישור המדיני נמשכים המאמצים להביא לסיומו של המבצע. נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן סירב תחילה להיפגש עם שר החוץ האמריקני מייק פומפאו וסגן נשיא ארצות הברית מייק פנס, אך שינה את דעתו. השלושה צפויים לקיים מפגש משותף מחר באנקרה, ולאחר מכן יגיע פומפאו לישראל. בשבוע הבא יטוס ארדואן לרוסיה, שם ייפגש עם הנשיא ולדימיר פוטין.

(עדכון ראשון: 22:48, 16/10)

אזרחים בתל אבייד שבסוריה לאחר תקיפת הצבא הטורקי בעיירת הגבול, 16 באוקטובר 2019. רויטרס
תל אבייד שבגבול טורקיה-סוריה, היום/רויטרס
חיילים טורקים מתכוננים לכניסה לסוריה, מחוז גזיאנטפ 16 באוקטובר 2019. AP
חיילים טורקים מתכוננים לכניסה למחוז גזיאנטפ בסוריה, היום/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully