וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרידה מגוש הימין-חרדים ורוטציה: מתווה ליברמן לממשלת אחדות

יו"ר ישראל ביתנו הציג תכנית בת ארבעה שלבים להקמת ממשלת אחדות, שתורכב מהליכוד, כחול לבן וממפלגתו. המתווה כולל מו"מ בין המפלגות לגיבוש קווי יסוד משותפים ודרישה שגנץ יקבל את הצעתו של ריבלין. הליכוד: "המתווה לא מחדש שום דבר". כחול לבן: "מקווים שהליכוד יתעשת"

צילום: רוני כנפו ויותם רונן, עריכה: שאול אדם

יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן הציג היום (רביעי) מתווה להקמת ממשלת אחדות, שתורכב מהליכוד, כחול לבן וכן ממפלגתו. במהות המתווה פתיחה במשא ומתן בין הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו, דרישה שראש הממשלה בנימין נתניהו ייפרד מגוש הימין-חרדים וכמו כן דרישה שיו"ר כחול לבן בני גנץ יקבל את מתווה הרוטציה של הנשיא כולל נבצרות לראש הממשלה.

הדרישות שליברמן מציב לכחול לבן והליכוד הן דרישות שעד כה שתי המפלגות סירבו לעמוד בהן - בליכוד מסרבים להיפרד מגוש הימין-חרדים ובכחול לבן מסרבים לנהל משא ומתן על בסיס מתווה הנשיא ומסרבים שנתניהו יהיה ראשון ברוטציה. בעקבות זאת, המתווה התקבל ברוח צוננת משתי המפלגות: בליכוד אמרו שאין בו כל חדש ובכחול לבן קיבלו רק את השלב הראשון של ניסוח קווי יסוד ולא התייחסו לדרישה לקבל את מתווה הנשיא ריבלין.

בישראל ביתנו אמרו כי "על מנת לממש את המתווה הנ"ל, נתניהו חייב להיפרד מגוש החרדים-משיחיים שהקים וגנץ חייב לקבל את מתווה הנשיא. אני שב ומדגיש לאחר אישור קווי היסוד, הקמת הממשלה ואישור תקציב המדינה לשנת 2020, כל מפלגה שתרצה לקחת חלק בממשלת האחדות על פי העקרונות שנקבעו מראש, תוכל לעשות כן".

אביגדור ליברמן ביום השבעת הכנסת , אוקטובר 2019. ראובן קסטרו
"רצון העם הוא ממשלת אחדות". יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן/ראובן קסטרו

לדברי ליברמן, "תוצאות הבחירות שנערכו ב-17 בספטמבר, מדברות בעד עצמן ומבטאות יותר מכל את רצון העם להקמת ממשלת אחדות. גם האתגרים בתחום הביטחון והכלכלה, ההתפתחוית באזור והאנטישמיות המרימה ראש בעולם, מביאים לאותה מסקנה".

השלב הראשון במתווה כולל הקמת צוות משותף לשלוש המפלגות ("כחול לבן", "הליכוד" ו"ישראל ביתנו") לגיבוש קווי יסוד של ממשלת האחדות. "בראש ובראשונה, אנו חייבים להגדיר באופן ברור ובהיר את כל הנושאים הנמצאים על סדר היום - ביטחון, כלכלה, חברה, דת ומדינה. ישנן שאלות שנצטרך לתת להן מענה ולהגיע להסכמות באשר לפתרונות מקובלים", נמסר מהמפלגה.

השלב השני למתווה כולל אימוץ המתווה של ריבלין לרוטציה על ראשות הממשלה. בשלב שלישי, הקמת ממשלת אחדות "אשר תפעל לאישור תקציב המדינה לשנת 2020 באופן מיידי, ולאישור תכנית רב שנתית (תר"ש) כפולה לצה"ל לעשר השנים הבאות". במסגרת החלק הרביעי במתווה, מוצע בתכנית ש"על בסיס קווי היסוד הקיימים והתקציב המאושר, כל מפלגה שתרצה להצטרף לממשלת האחדות תוכל לעשות זאת".

עוד בוואלה!

המחבל מגרמניה: מכחיש שואה שמאמין ש"שורש כל הבעיות - היהודים"

לכתבה המלאה
טקס השבעת הכנסת ה- 22. ראובן קסטרו
"המתווה לא מחדש". ראש הממשלה בנימין נתניהו בטקס השבעת הכנסת ה-22/ראובן קסטרו
סיעת כחול לבן ביום השבעת הכנסת , אוקטובר 2019. ראובן קסטרו
לא מוכנים לרוטציה שיתחיל נתניהו. יו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ/ראובן קסטרו

בישראל ביתנו הוסיפו כי "זה המתווה היחיד שיכול להוביל את מדינת ישראל להקמת ממשלה יציבה, במידה וכל המעורבים יהיו מסוגלים להתגבר על כל המשקעים והאמביציות האישיות. בכל מקרה ולמען הסר ספק, 'ישראל ביתנו' לא תצטרף לשום ממשלה צרה, לא של הגוש החרדי-משיחי בראשות נתניהו ולא לממשלת שמאל בתמיכת רשימת החתרנים (הרשימה המשותפת) מבחוץ".

בתגובה, מסרו בליכוד כי "המתווה של ליברמן לא מחדש שום דבר. ליברמן ממשיך להתחמק מלומר בקולו שהוא ומפלגתו יצביעו נגד (ולא רק ימנעו/יעדרו) ממשלת שמאל בראשות גנץ שתישען בהקמתה על תמיכה חיצונית של המפלגות הערביות".

בכחול לבן אמרו כי הם מקווים שההצעה תהיה "קריאת השכמה נוספת לליכוד להתעשת" ולבוא לשולחן המשא ומתן. "אנחנו מברכים ורואים במפלגת ישראל ביתנו וביושב הראש שלה אביגדור ליברמן שותפים לדרך ושותפים לקואליציה שתקום, ומקווים שתקום במהרה. מיד לאחר הבחירות קראנו לליכוד לבוא ולנהל עמנו משא ומתן ענייני ותכליתי קודם כל על קווי היסוד. לצערנו בקשתנו עד כה נענתה בבלוק", מסרו במפלגה. עוד הוסיפו בכחול לבן כי "כשיו"ר כחול לבן יקבל המנדט, נהיה מוכנים ליישם את השלב הראשון - ניסוח קווי יסוד ודיון בכלל הסוגיות הלאומיות שעל סדר היום".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' אמר בתגובה למתווה: ‏"שמישהו יסביר לליברמן שבממשלת אחדות של הליכוד וכחול לבן אף אחד לא צריך אותו. ניתן להניח שאף אחד גם לא באמת רוצה אותו".

(עדכון ראשון: 22:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully