וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"נרדם בשמירה": משרד החינוך התמהמה - ומאות ילדים במזרח י-ם נפגעים‎

במשרד החינוך ועיריית ירושלים ידעו שחוזה השכירות מסתיים, אך החלו לפעול רק ימים אחדים לפני פתיחת שנת הלימודים, ובית הספר בכפר עקב המיועד לכ-1,800 תלמידים לא הוסדר. "לא אכפת להם, והתלמידים והמורים משלמים את המחיר", אומר אחד ההורים. משרד החינוך: הנושא בטיפול

עריכה: אסף דרורי

בית ספר בכפר עקב שבירושלים, המיועד לכ-1,800 תלמידים, פועל מתחילת השנה ללא רישיון, משום שהרשויות התנהלו באופן לקוי והתמהמהו בהסדרתו. לדברי הורים ואנשי מקצוע, רבים מהמורים הוחלפו בחודש שעבר מאז תחילת השנה ומאות תלמידים עזבו. "ההורים הזהירו ומשרד החינוך נרדם על השמירה", אמר גורם המעורה בנושא. גורם במשרד אמר מנגד כי יש פיקוח הדוק על בית הספר.

בית הספר דאר אל-מערפה, שכולל יסודי ועל-יסודי, הופעל בשנתיים האחרונות על ידי מפרקים משום שהעמותה שהפעילה אותו פשטה את הרגל. כמו רבים מבתי הספר במזרח ירושלים, גם במקרה זה מדובר במוסד מוכר שאינו רשמי. המבנים הם בבעלות פרטית והושכרו למפרקים עד סוף אוגוסט. ביולי האחרון הודיעו המפרקים לבית המשפט שדן בפירוק החברה והמשך הפעלת בית הספר, כי מאחר ואין להם חוזה להמשך שכירות המבנים, אין תכנית מוסכמת על הרשויות להמשך הפעלתו ו"אין כל יוזמה או נכונות מצד משרד החינוך לקדם גיבוש תכנית הפעלה לשנת הלימודים הבאה או כל פתרון אחר במסגרת הליך הפירוק הם נערכים ופועלים לסגירת בית הספר". באותה הודעה ציינו כי משרד החינוך נערך להעמיד מסגרת חינוך בכפר עקב מחוץ להליך הפירוק.

גם בעירייה וגם במשרד החינוך אמרו כי הם רוצים להפוך את המוסד לרשמי, אך בזמן שהתמהמהו, שכרה חברת יאבוס בע"מ את המבנים מהבעלים על מנת להפעיל את בית הספר. לפי המתואר באתר גיידסטאר, החברה פועלת בתחומי חינוך, השכלה והכשרה מקצועית ונוסדה ב-2008. עם זאת, במשרד החינוך דחו ב-25 באוגוסט את הבקשה שלה לרישיון להפעלת בית הספר. בין היתר ציין מנכ"ל המשרד שהמנהל לא עבר קורס אבני ראשה, חסרים פרטים לגבי מורי ההוראה, המבנה אינו ערוך להפעלת בית הספר ותכנית הלימודים שהוצגה אינה מספקת. רק כאשר נדחתה הבקשה לרישיון, פנו משרד החינוך והעירייה למפרקים בבקשה שימשיכו להפעיל את בית הספר.

מחאה בכפר עקב על היעדר ההסדרה לביה"ס "דאר אל-מערפה" המיועד לכ-1,800 תלמידים. אתר רשמי
מאות ילדים נפגעים. מחאה בכפר עקב נגד התנהלות משרד החינוך/אתר רשמי

בעקבות זאת, פנו המפרקים לבית המשפט כדי שיאפשר להם לפעול להשכרתו ויקבע כי חוזי השכירות עם יאבוס אינם חוקיים. בית המשפט המחוזי בירושלים דחה את הדרישות "לא ניתן לכפות על בעלי הנכס להתקשר בניגוד לרצונם עם המפרקים בהסכם שכירות חדש. אין מדובר בחוזה קיים, אלא בחוזה שפקע. תקופת השכירות על פיו הסתיימה משום כך אין לקבל את עמדת המפרקים כי יש מקום למתן צו פינוי המופנה כנגד המשיבה 7 ("יאבוס") וכנגד בעלי הנכס. המשיבה 7 נמצאת במתחם בית הספר מכוח חוזה שכירות תקף בינה בין בעלי הנכס", קבע השופט אביגדור דורות בחודש שעבר.

לצד זאת, ציין כי "הפעלת בית הספר על ידי גוף נטול רישיון על פי חוק הפיקוח ובניגוד לצווי הסגירה שהוצאו כאמור מהווים פעילות בניגוד לחוק". יאבוס ערערה על החלטת משרד החינוך לדחות את הבקשה לרישיון, והערעור נבחן בימים אלה.

"אף אחד לא לוקח אחריות על המקום הזה"

גורם המעורה בהליכים אמר כי ניתן היה להימנע מלהגיע למצב זה. לדבריו, ועד ההורים הזהיר מבעוד מועד את משרד החינוך כי הבעלים של הבניין אינו מעוניין עוד להשכיר להם אותו, "אך זה נרדם בשמירה".

"הם פעלו מול מחוז ירושלים של משרד החינוך כדי שיסדיר את העניין וימצא מה לעשות, אולי בבניין אחר. במשרד החינוך כנראה ישנו וחשבו שהכול יסתדר. כנראה גם המפרק חשב שהכול הסתדר, עד שנפתחה שנת הלימודים והבעלים לא היה מוכן, ובית המשפט אמר שאין חוזה יותר משנתיים ואין דרך להכריח את הבעלים. ויצא שהמפרק והמדינה לא יכולים להיכנס עוד לבית הספר. ובית הספר יכול לפעול תחת העמותה בלבד, על אף שכנראה כולם רוצים שבית הספר יהיה רשמי", אמר אותו גורם. "כאילו אמרו שיהיה בסדר. לא ברור למה הניחו שישכירו להם לשנה נוספת".

מחאה בכפר עקב על היעדר ההסדרה לביה"ס "דאר אל-מערפה" המיועד לכ-1,800 תלמידים. אתר רשמי
הכפר סובל מהזנחה קשה של הרשויות. מחאה בכפר עקב נגד התנהלות משרד החינוך/אתר רשמי

אנואר חיג'אווי, חבר בוועד ההורים הקודם, האשים גם הוא את משרד החינוך במצב שהוא מתאר ככאוס. לדבריו, רבים מהתלמידים עזבו לבתי ספר אחרים ואחרים נותרים בבית. "יש הרבה בלאגן עכשיו. יאבוס נכנסה לבית ספר. חצי מהתלמידים ברחו, הם לא שולטים בבית ספר. ההנהלה הקודמת הרבה יותר טובה מזו של היום. המורים והצוות לא מוכשרים. החליפו את כולם בבת אחת".

גם הוא העביר את בתו מבית הספר, אך שניים מילדיו ממשיכים ללמוד שם משום שלא מצא להם חלופה אחרת. לדבריו, לרשויות היו חודשים לפעול אך הם לא עשו דבר. "כל הבלאגן הזה, זה רק בגלל משרד החינוך והעירייה, כי לקח להם חודשים עד שנתנו למפרק את בית הספר, רק בתחילת הלימודים נתנו לו. אם היו באים לבעל הבניינים לפני כמה חודשים לא היה קורה כל הסיפור הזה. אבל הם דוחים ודוחים ומחפשים איך לחסוך כסף. משתלם להם שיאבוס יהיו שם. אבל פתאום לא רוצים לתת להם רישיון, נזכרו רק עכשיו. יאבוס עולה להם פחות כסף. וזה על חשבון מי? על חשבון הילדים והמורים. כל הזמן מחליפים שם אנשי צוות ומנהלים. למשרד החינוך ולעירייה לא אכפת מכפר עקב. זורקים את כפר עקב לפח זבל. והייתי איתם כמה פעמים בישיבות עם העירייה ומשרד החינוך. כל הזמן דוחים ודוחים את הטיפול".

לדבריו, במהלך פגישות עם נציגי העירייה ומשרד החינוך אמרו להם בוועד ההורים כי אינם רוצים שעמותות או קבלנים יפעילו את בית הספר, משום שהם לא משלמים למורים ולא אכפת להם מהתלמידים, "אבל המדינה רק רוצה להתחמק מכל דבר. שווה להם עמותות, ולא אכפת להם אם העמותה משלמת למורים או לא. לא משנה להם אם הילדים לומדים או לא".

מזרח ירושלים, 7 במרץ 2018. נועם מושקוביץ, מערכת וואלה! NEWS
"הסיטואציה קשה מאוד, זה לא יאומן". מזרח ירושלים/מערכת וואלה! NEWS, נועם מושקוביץ

בכפר עקב מתגוררים כ-60 אלף תושבים והיא סובלת מהזנחה קשה של הרשויות, בין היתר משום שנמצאת מעבר לגדר ההפרדה. אחת המנהלות שאיבדה את עבודתה עם כניסת החברה החדשה לניהול בית הספר מסבירה בין היתר כי אין מי שמקבל אחריות על השכונה. "הסיטואציה קשה מאוד, זה לא יאומן", אמרה. "אף אחד לא עוצר את מה שקורה פה, אף אחד לא לוקח אחריות על המקום הזה. המורים בבית עכשיו. הביאו מורים אחרים מרמאללה כי אפשר לשלם להם פחות".

היא ציינה שיש בעלי אינטרסים נוספים שאינם מעוניינים שבית הספר יהפוך לרשמי. "אסור להם להפעיל את בית הספר, אבל בגלל שאין חוק פה בכפר עקב אז כל אחד עושה מה שהוא רוצה. אנשים עשירים עוזרים אחד לשני וחושבים שהם יכולים לעשות כל מה שהם רוצים. בתי הספר הפרטיים פה פוחדים שבית ספר רשמי ימשוך תלמידים".

יו"ר ועד השכונה מוניר אבו אשרף גם מדגיש שרצו בשכונה שבית הספר יהפוך לרשמי. "צריך שהילדים יקבלו את הזכויות שלהן ושהמורים וכל העובדים יקבלו משכורות כמו שצריך. זה לטובת הילדים", הוא אמר. לדבריו, הציע לאחראית על החינוך במזרח ירושלים בעירייה "בניין שלם של שלוש קומות עם רישיון ועם מגרש לידו מסודר וקרוב לכביש שאפשר להגיע בקלות, והם לא רוצים להשכיר את זה. לא רוצים בית ספר רשמי, יותר קל להם שיהיה לא רשמי".

יאבוס: "המגעים עם משרד החינוך נגדעו באחת"

ממשרד החינוך נמסר כי "עניינו של בית הספר מצוי בטיפול של כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים במשרד".

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה כי "עיריית ירושלים עושה מאמצים רבים למצוא שיבוץ מתאים בירושלים לכל תלמיד המעוניין ללמוד בעיר, בכלל זה מכפר עקב. במקביל גם נעשים מגעים להסדרת המשך הלימודים במבנה הנוכחי לשנת הלימודים הבאה והשתייכות ביה"ס 'דאר אל מעריפה', הפועל השנה כבית ספר פרטי, לפיקוח ולהופכו לרשמי".

מיאבוס נמסר בתגובה כי "כחלק מפעילותה, ולאחר שנציגי הנהלתה הגיעו למסקנה כי ישנו צורך במוסדות לימוד נוספים בכפר עקב, הוגשה למשרד החינוך בקשה לקבלת רישיון להקמת שני בתי ספר חדשים בכפר (יסודי ועל יסודי). מספר חודשים לאחר הגשת הבקשה, הודיע משרד החינוך לנציגי החברה כי בית הספר 'דאר אל-מערפה' לא ייפתח בשנת הלימודים תש"ף, וכי עליה להיערך לקליטת חלק מתלמידיו בבית הספר החדש שתקים. לשם כך יאבוס התבקשה על ידי משרד החינוך לשכור מורים נוספים, ואף ניתנו לה שני סמלי מוסד. בשלב מסוים חלה תפנית והמגעים עם משרד החינוך נגדעו באחת... נמסר ליאבוס כי בקשתה לקבלת רישיון להקמת והפעלת בתי הספר בכפר עקב נדחתה, והוצאו כנגדה צווי סגירה".

משרד החינוך. תמר מצפי גלובס, אתר רשמי
"עניינו של בית הספר מצוי בטיפול". משרד החינוך/אתר רשמי, תמר מצפי גלובס

עוד נמסר מיאבוס כי ב-8 בספטמבר 2019 דחה בית המשפט המחוזי את כל טענות ובקשות המפרקים של דאר אל-מערפה. "למרות שבית המשפט הנכבד קיבל את עמדתה במלואה, הודיעה יאבוס למשרד החינוך כי בכוונתה לסגור את שערי בתי הספר שהקימה, וזאת עד לאחר שצווי הסגירה יבוטלו ובקשתה לקבלת רישיון תוסדר. אלא שמיד לאחר מסירת ההודעה, פנו נציגי משרד החינוך ליאבוס בבקשה שלא תסגור את בית הספר. כלומר, בניגוד למידע שנמסר לך, בית הספר הופעל על ידי יאבוס באישור משרד החינוך, בהתאם להנחיותיו, לבקשתו, ותחת פיקוחו המלא, על כל הנובע מכך".

עוד הוסיפו כי "עם זאת, מאחר שסוגיית צווי הסגירה טרם הוסדרה, החליטה יאבוס כי בשלב זה אין בכוונתה להמשיך ולהפעיל את בית הספר, ובהתאם להסדר שהושג עם משרד החינוך ועם נציג ועד ההורים המרכזי בכפר עקב, מיום 22 בספטמבר 2019 בית הספר הופעל על ידי ועד ההורים המרכזי כאשר יאבוס ניאותה להעמיד את מבני בית הספר ואת עובדיה לשם כך".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully