וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח המודיעין מהיום שלפני מלחמת יום כיפור נחשף: "סבירות נמוכה ללחימה"

7.10.2019 / 16:00

46 שנים לאחר פרוץ המלחמה הותר לפרסום מסמך המודיעין האחרון שהופק לפני המתקפה מסוריה וממצרים. הדוח רצוף פעמוני האזהרה פירט את ההכנות בצבאות האויב, שכללו פינוי תושבים, פריסת ארטליריה והיתר שלא לצום ברמדאן. עם זאת, בישראל בחרו להתעלם מהסימנים שהובילו למלחמה

בווידאו: מלחמת יום הכיפורים/צילום: ארכיון צה"ל - משרד הביטחון, עריכה: טל רזניק

ב-5 באוקטובר 1973, בשעה 13:15, 24 שעות בדיוק לפני שכוחות מצרים וסוריה פתחו במתקפה על ישראל, הונח על שולחנותיהם של ראש הממשלה, שר הביטחון, הרמטכ"ל, ראש המוסד וקצינים בכירים נוספים, דוח מודיעין שעסק ב"כוננות ופעילות בסוריה ומצרים". המסמך היה רצוף פעמוני אזהרה ונורות חירום מהבהבות נוכח פירוט ההכנות בצבאות האויב, אבל סיכום הדוח קבע כי "הסבירות שמצרים וסוריה מתכוונות לחדש את הלחימה היא נמוכה".

46 שנים למלחמת יום הכיפורים, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מתיר היום (שני) לפרסום את דוח המודיעין האחרון שהופק לפני פרוץ המלחמה, שכותרתו "לקט מודיעין מיידי-צבאי".

לקריאת הדוח המלא

46 שנים למלחמת יום הכיפורים - מסמכים מארכיון צה"ל במשרד הביטחון. אתר רשמי
דוח המודיעין האחרון: "לקט מודיעין מיידי-צבאי"/אתר רשמי
46 שנים למלחמת יום הכיפורים - ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף חומרים חדשים
מלחמת יום הכיפורים
רכבי מצרי עולה באש ליד תעלת סואץ.
שיירה מנהלתית של צה"ל על ציר כביש, יתכן ממערב לתעלת סואץ, תחת התקפת אויר או ירי ארטילרי. 
16/10/1973. מוריס, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
רכב מצרי עולה באש ליד תעלת סואץ/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, מוריס

בדוח תואר כי בחזית הסורית "בלטה מגמה לסיים הכנות שונות לקראת ה-5 ו-6 לאוקטובר". בנוסף, "נמסר על תחושה בקרב קצינים וחיילים סורים, כי צפויה לחימה בקנה מידה גדול, מבלי שיוסבר מי עתיד ליזום אותה ומהו הרקע לה".

על פי המסמך, ברדיו דמשק הודיעו כי ב-10 באוקטובר עתיד הנשיא חאפז אסד לצאת לסיור באזוריה המזרחיים של מדינתו. הערכת המודיעין הייתה כי "מדובר כאן בניסיון סורי ליצור תחושה של הרגעה... אפשר גם, אם כי בסבירות נמוכה, שהודעה זו נועדה לשמש כיסוי לנסיעה מתוכננת של אסד למוסקבה או לקהיר".

46 שנים למלחמת יום הכיפורים - מסמכים מארכיון צה"ל במשרד הביטחון. אתר רשמי
פעמוני האזהרה מצלצלים/אתר רשמי
46 שנים למלחמת יום הכיפורים - ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף חומרים חדשים
מלחמת יום הכיפורים
הרמטכ"ל רב-אלוף דוד אלעזר בזמן מלחמת יום הכיפורים. אבי, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
"באופן בלתי שגרתי". הרמטכ"ל לשעבר דוד אלעזר בזמן המלחמה/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, אבי

לקט המודיעין התייחס גם להכנות בסוריה לפינוי של משפחות המומחים הסובייטים. בדוח צוין כי לסוריה הגיעו בלילה מברית המועצות "באופן בלתי שגרתי" חמישה מטוסי איל-18, מטוסי נוסעים סובייטים, שהקיבולת שלהם מגיעה לכדי 600 נוסעים.

אולם המודיעין הישראלי קבע כי "בשלב זה אין בידינו כל ידיעות העשויות להצביע על תחילת פינויים בפועל... נראה כי בקרב המומחים עצמם שוררת אי בהירות לגבי עתידם ואפשר כי החלטה בעניין עומדת להתקבל בדרג הגבוה בשעות לפני הצהריים המוקדמות".

"חששות שצפויה יוזמה צבאית מצרית-סורית נגד ישראל"

"פינוי המשפחות מסוריה נובע מחששות סובייטים שצפויה יוזמה צבאית מצרית-סורית נגד ישראל"

בסיכום כינה המודיעין את נושא ההכנות לפינוי משפחות המומחים הסובייטים מדמשק כ"התפתחות חריגה" והעריך כי "פינוי המשפחות מסוריה אינו נובע ממתיחות בין הסורים לסובייטים, אלא מחששות סובייטים שצפויה יוזמה צבאית מצרית-סורית נגד ישראל. אנו מעריכים סבירות של פעולה יזומה כזו כנמוכה".

גם בחזית המצרית הכוננות הצבאית נמשכה. חשוב לציין כי דוח מודיעין סודי ביותר מ-30 בספטמבר עסק בתרגיל רחב היקף של צבא מצרים שיערך בין 1-7 באוקטובר. נושא התרגיל - "כיבוש סיני", נקבע בלקט המודיעין של אגף המודיעין בצה"ל שבוע לפני המלחמה.

על פי הערכת המודיעין הישראלי מ-5 באוקטובר: "נמשכים חששות המצרים מפני כוונה ישראלית לנצל את התרגיל ואת חג הרמאדן לפעולה אווירית התקפית". החששות והכוננות הגבוהה הביאו את הצבא המצרי לנקיטת כמה צעדים חריגים ובהם: "מפקדי חטיבות אוויריות אמורים להימצא אישית במרכזי המבצעים, הופסקו קורסים של חיל האוויר, חדרי קשר וקודים הוחלפו באופן לא שגרתי, הותר לחיילים לא לצום בחג הרמאדן".

למרות זאת, הערכת המודיעין היא כי "בשלב זה אין סימנים להכנות קונקרטיות לפעולה יזומה על ידי חיל האוויר המצרי...".

הסבירות שהמצרים יחדשו הלחימה נמוכה -46 שנים למלחמת יום הכיפורים - מסמכים מארכיון צה"ל במשרד הביטחון. אתר רשמי
"סבירותה של פעילות עצמאית סורית נשארת נמוכה". דוח המודיעין האחרון/אתר רשמי
46 שנים למלחמת יום הכיפורים - ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף חומרים חדשים
מלחמת יום הכיפורים

שר הביטחון משה דיין על נגמ"ש, מעביר מפות בביקור בצד המעברי של תעלת סואץ.

20.10.1973. במחנה, ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
שר הביטחון לשעבר דיין על נגמ"ש בזמן המלחמה/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה, במחנה
המצרים תפסו מערך חירום מלא במרחב התעלה, הגדול בהיקפו מכל היערכות המוכרת לנו מהעבר"

על החזית בתעלת סואץ נכתב כי "המצרים תפסו מערך חירום מלא במרחב התעלה, הגדול בהיקפו מכל היערכות המוכרת לנו מהעבר". עוד זיהה היטב המודיעין הישראלי פריסה רחבה של מערך ארטילריה, גדול יותר ממה שהיה מוכר באירועי מתיחות קודמים. כמו כן גילה המודיעין הצבת טנקים ברמפות הירי לאורך התעלה והבאה של 30 מעבורות מתנייעות שמשמשות לצליחה התעלה וגישור עליה.

בדרום התעלה, נכתב בדוח, עשו המצרים פעילות הכשרה של שמונה ירידות למים ושיפור של 30 ירידות נוספות, וכל זאת אחרי שבמשך שנה שלמה לא נעשתה כל פעילות דומה באזור זה.

46 שנים למלחמת יום הכיפורים - ארכיון צה"ל במשרד הביטחון חושף חומרים חדשים
מלחמת יום הכיפורים – סיני 
פריסת גשר על תעלת סואץ מגח 6 של חטיבה 421 צולחים את תעלת סואץ התמסחים העבירו את הטנקים נראים מימין
הצילום ממערב לתעלה 

15/10/1973. ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה
פריסת גשר והעברת טנקים בתעלת סואץ/ארכיון צה"ל ומערכת הבטחון, צלמי במחנה

בדומה למתרחש בשדה התעופה בדמשק, גם לשדה התעופה בקהיר הגיעו מטוסי נוסעים סובייטים. מדובר בשישה מטוסים של חברת התעופה "אירופלוט" שיכולים להטיס 780 נוסעים. בדוח צוין כי ארבעה מהם כבר יצאו חזרה לברית המועצות, מלאים בחלקם עם נוסעים.

במודיעין הישראלי פירשו את כל אותה פעילות חריגה, "בהיקף שלא הכרנו בעבר", ככוננות מחשש למתקפה ישראלית שתנצל את הרמדאן ואת מה שנראה לישראל כתרגיל מצרי, כדי להנחית מכה בעומק מצרים. עם זאת נכתב כי "למרות שעצם תפיסת מערך החירום בחזית התעלה טומן בחובו לכאורה סימנים מעידים ליוזמה התקפית, הרי לפי מיטב הערכתנו לא חל שום שינוי בהערכת המצרים את יחסי הכוחות בינם לבין כוחות צה"ל. אי לכך, הסבירות שהמצרים מתכוונים לחדש את הלחימה היא נמוכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully