חיצונית יומני הרמטכ"ל יום כיפור. עיבוד תמונה
חיצונית יומני הרמטכ"ל יום כיפור/עיבוד תמונה

12:20, המצרים עומדים לפתוח באש: יומן הרמטכ"ל מיום כיפור נחשף

5.5.2019 / 6:00

ב-04:30 בבוקר ה-6 באוקטובר 1973 קיבל הרמטכ"ל דוד אלעזר ידיעה כי בשש תחל מתקפה על מדינת ישראל. את השעות שעברו עד שהחלה מלחמת יום הכיפורים הוא עבר בפגישות עם בכירים צה"ל. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מפרסם את היומן המתאר את הדרמה בשעות הקריטיות שלפני המלחמה

ב-04:30 בבוקר ה-6 באוקטובר 1973 קיבל הרמטכ"ל דוד אלעזר ידיעה כי בשש תחל מתקפה על מדינת ישראל. את השעות שעברו עד שהחלה מלחמת יום הכיפורים הוא עבר בפגישות עם בכירים צה"ל. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מפרסם את היומן המתאר את הדרמה בשעות הקריטיות שלפני המלחמה

ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מפרסם הבוקר (ראשון) את יומן הרמטכ"ל במלחמת יום הכיפורים, דוד אלעזר. היומן הוצג בדיוני ועדת אגרנט שחקרה את אירועי המלחמה, ומתאר את הדרמה בשעות הקריטיות שלפני פרוץ המלחמה.

לבקשת ארכיון צה"ל התירה ועדת השופט העליון בדימוס פרופ' יצחק אנגלרד, לפרסם את היומן. את יום פרוץ המלחמה ב-6.10.73 פתח אלעזר בשעה 04:30 עם קבלת הידיעה כי ב-18:00 תחל מתקפה על מדינת ישראל. מיד לאחר מכן פונה הרמטכ"ל למפקד חיל האוויר, אלוף בני פלד ואומר לו כי "הידיעה היא שתהיה מלחמה בלילה הקרוב. צריך להתייחס לידיעה במהימנות".

עוד בוואלה! NEWS:
מיום הכיפורים עד "צוק איתן": הבחירות שנערכו בצל מבצעים ומלחמות
לקראת כינונה של הכנסת ה-21: מה אתם יודעים עליה?
מלחמה על הבייט: הצבא שידע יותר מדי

יומן הרמטכ"ל במלחמת יום כיפור - 6 באוקטובר 1973. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, אתר רשמי
יומן הרמטכ"ל במלחמת יום כיפור - 6 באוקטובר 1973/אתר רשמי, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

05:30 - ישיבה עם מפקדי הזרועות

ר' אמ"ן, אלוף אלי זעירא: "יש סימנים צבאיים, מהלכים וידיעות, שבהחלט צריך לקחת ברצינות". הרמטכ"ל מסכם: "מאשר לאג"מ לאפשר לגייס המילואים. את הנחוץ ביותר לעבודת אגפים/זרועות לצורך השלמת כוננות. בסדר גודל עד אלפי אנשים".

07:15 - ישיבה נוספת עם מפקדי הזרועות

הרמטכ"ל מסכם: "לאור ידיעות אלה הסבירות עולה. לכן יוצא מהנחה שהערב ב-18:00 הם הולכים לפתוח... שהב"ט, בשלב הזה מתנגד למכה מונעת... אם לא תאושר מכה מונעת בצהריים נהיה בכוננות להתראה מידית היום אחה"צ... אני ער למגבלה הפוליטית הגדולה מאוד של הדבר אך כשנהיה בטוחים שהולכת מלחמה, חשוב איך לנצח הכי מהר והכי טוב". הוא מתייחס לסוגית פינוי האזרחים: "רמת הגולן- פינוי נשים וילדים עד הערב, טיול גדול למרכז הארץ, שאיזה גבר ילווה... פיקוד דרום- אבו רודס- להוציא נשים וילדים. לתת הובלה אווירית..."

יומן הרמטכ"ל במלחמת יום כיפור עמוד 4 - 6 באוקטובר 1973. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, אתר רשמי
יומן הרמטכ"ל במלחמת יום כיפור עמוד 4 - 6 באוקטובר 1973/אתר רשמי, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

10:00 - פגישה במוצב הפיקוד העליון

הרמטכ"ל: "אצלי הלילה נגמר. אני בצהרים אומר לפיקודים איך לנהל את המלחמה הלילית. אני רוצה להתפנות לתכנן את המלחמה של יום א', יום ב' ויום ג' ולזה אני צריך את הנתונים שלכם...אני רואה את הלילה כלילה של בלימה עם מה שיש לנו פלוס פעילות אווירית מוגבלת, ואני רואה מחר יום צליחה אווירי".

11:00 - פגישה עם שר הביטחון משה דיין

"מבחינת גיוס המילואים, מה יהיה אם הם לא יפתחו באש, מתי ישוחררו כל המילואים?" הרמטכ"ל משיב: "אם העניין לא ידחה ביום- יומיים, אלא יבוטל, אז נשלח את המילואים הביתה". שר הביטחון משער: "סאדאת יגיד שלא כדאי פעם שניה. כי סאדאת הוא יהודי אחד, שהוא קצת בונה על הפתעה וקצת על זה שזה יום כיפור, והוא כבר אמר חמישים פעם כן וחמישים פעם לא. לכן, יכול להיות שהוא יחליט לוותר". הוא מחדד: "אני רוצה להזכיר לכולם כי המטרה הראשונה היא להשמיד את הכוחות ... מי שתוקף אותנו, להרוג אותו זה חשוב".

הרמטכ"ל מיידע את דיין בתכנית צליחת תעלת סואץ: ""למתקפה הגדולה של חציית התעלה אנו נצטרך ימים אחדים, כאשר מספר הימים מותנה במידה בה השתבשנו בקו ההגנה". שר הביטחון מתייחס לנושא הנפט: "בחזית המצרית יש תכנון שאני נעול עליו גם בגלל הנפט והוא כיבוש האי שדואן... יש להם תכנית לדפוק לנו את הנפט. נושא הנפט זו בעיה ערבית ובעיה ישראלית..."

הרמטכ"ל מסכם את הפגישה: "במלחמה הזו אנו רואים את השעות הלא נעימות הלילה ומחר... כי אם הם יפתחו באש, הם התוקפים ואנחנו המגנים. זו סיטואציה שאנו לא רגילים לה אבל נראה איך נעמוד בזה".

יומן הרמטכ"ל במלחמת יום כיפור עמוד 16 - 6 באוקטובר 1973. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, אתר רשמי
יומן הרמטכ"ל במלחמת יום כיפור עמוד 16 - 6 באוקטובר 1973/אתר רשמי, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

12:20 (כשעה וחצי לפני פרוץ המלחמה) - תדרוך עם אלוף פיקוד דרום

את הפגישה פותח אלוף שמואל גונן בדיווח כי האו"ם הודיע שהמצרים עומדים לפתוח באש מיד. לאחר מקבל הרמטכ"ל דיווח על המצב בשטח ועל פירוט התכנית.

יומן הרמטכ"ל במלחמת יום כיפור עמוד 19 - 6 באוקטובר 1973. ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, אתר רשמי
יומן הרמטכ"ל במלחמת יום כיפור עמוד 19 - 6 באוקטובר 1973/אתר רשמי, ארכיון צה"ל במשרד הביטחון

פרט ליומן הרמטכ"ל נחשף גם יומן סגנו, אלוף ישראל טל, המפרט את הפעולות שנעשו ביממה שלפני פרוץ המלחמה. ב-5 באוקטובר טל נתן הנחיות לארגון גיוס פומבי: "בערים הגדולות תוכן כוננות משטרה והג"א עם מכוניות עם רמקולים... אכ"א יוודא כוננות גלי- צה"ל, לפקח על הכל".

למחרת, ב- 6.10.73, כמה שעות לפני פרוץ המלחמה, אלוף ישראל טל פועל לאשר גיוס מילואים. 09:10: "ח"א מודיע שצריך בין 15,000-18,000 איש לגיוס. סגן הרמטכ"ל הודיע לו שידרוש כל מה שצריך, לרמ"ח מבצעים ניתנה הוראה לא להגביל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully