וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מול 24 מטוסים מצריים: תיעוד נדיר של אלוף ההפלות ממלחמת כיפור

אלי אשכנזי אביב פרנקל

6.10.2018 / 12:01

תא"ל (בדימוס) ישראל בהרב הוא טייס הקרב שהפיל יותר מטוסי מיג-21 מכל אדם אחר בעולם. בקרב האוויר האחרון של מלחמת יום הכיפורים, שהחלה לפני 45 שנה הוא הוביל עשרה מטוסי מיראז' מול עשרות מטוסי אויב וקיבל על כך עיטור מופת | צפו

צילום: ארכיון חיל האוויר ווואלה!NEWS, המרת חומרים: מעבדת לינוף, עריכה: שניר דבוש

לא פחות מ-12 הפלות של מטוסי מיג 21 ביצע תת-אלוף (בדימוס) ישראל בהרב במהלך הקריירה שלו בחיל האוויר, יותר מכל טייס קרב אחר בעולם. בתיעוד נדיר נחשף הקרב הדרמטי ביותר בכל שנותיו כטייס קרב וכסגן מפקד טייסת 101 - קרב האוויר האחרון של מלחמת יום הכיפורים, בו הוביל בהרב עשרה מטוסי מיראז' לקרב מול 24 מטוסי מיג מצריים.

קודם לכן, במהלך המלחמה, היה בהרב סגנו של אבי לניר, מפקד טייסת 101. בסוף השבוע הראשון של המלחמה נפל לניר בשבי הסורי, שם עונה למוות, ובהרב מונה כממלא מקומו.

ביום השני למלחמה יצא בהרב לטיסה, ובעת ההמראה התפוצץ אחד מגלגלי המטוס שהתרסק. כתוצאה מכך הוא נכווה קשה ביד ימין ונזקק לטיפולים רפואיים. כך, עם מילוי מקומו של מפקדו, שב בהרב לטוס כשכף ידו הפגועה לבושה בכפפה מיוחדת שהוכנה עבורו. בתחילה יצא לטיסות סיור ומודיעין, ולקראת סוף המלחמה יצא גם לטיסות קרב, למרות שעדיין לא החלים מהפציעה.

ישרל בהרב אלוף ההפלות של חיל האוויר במהלך מלחמת יום כיפור. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
ישראל בהרב במלחמת יום כיפור/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

בקרב אווירי גדול שנערך בשמי דמשק, ב-23 באוקטובר 1973, הפיל בהרב את המיג הראשון שלו באותה מלחמה. ביום למחרת חיכה לו, כאמור, הקרב הקשה מכל: בהרב הוביל עשרה מטוסי מיראז' לקרב מול 24 מטוסי מיג מצריים, והצליח - על אף שמיכל הדלק שלו היה ריק - להפיל שני מיגים ולפגוע בשניים נוספים.

"נלחמתי בקרב הזה נגד שבעה מיגים, כשמיכל הדלק שלי כמעט ריק, והייתי בנחיתות מול המצרים", נזכר בהרב. "יער של מדורות, מיגים על הקרקע, קריאות סיום אחרונות ברדיו. היינו ללא תחמושת, ללא טילים, ללא דלק, ללא גובה. הפעם, באמת הגיע הזמן לחזור הביתה", סיפר.

בסיום המלחמה הוענק לו על ידי הרמטכ"ל עיטור המופת. "רס"ן ישראל בהרב הצטיין במילוי תפקידו, בתנאים קשים במיוחד, בכושר מנהיגותו ובדבקותו במשימה", נכתב על תעודתו.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
ישרל בהרב אלוף ההפלות של חיל האוויר במהלך מלחמת יום כיפור. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מטוסי חיל האוויר במלחמת יום הכיפורים/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

"המומחיות" של תא"ל (בדימוס) בהרב הייתה מטוס הקרב הסובייטי, מיג-21. לזכותו נרשמו 12 הפלות של מטוסים מדגם זה, בין אוקטובר 1969 לאוקטובר 1973. מהן, שבע הפלות אירעו במלחמת ההתשה, מהן חמש בירי תותחים, בשיטת ירי שכונתה על שמו - "צרור בהרב". בשונה מהדרך המקובלת של הצבת הכוונת על המטרה, מדובר היה בטכניקה דומה של ירי פגזים, עוד לפני שמטוס האויב מופיע על הכוונת.

ב-13 בספטמבר 1973, שלושה שבועות לפני שפרצה מלחמת יום כיפור, היה שותף בהרב בקרב אוויר גדול אחר מול רצועת חופי טרטוס שבין סוריה ללבנון. טייסי חיל האוויר הפילו בקרב זה 12 מטוסי מיג סורים, לעומת מטוס אחד שאיבד חיל האוויר הישראלי. בהרב הפיל שני מטוסים בקרב.

בתיעוד שלפניכם, שהועברו לנו על ידי מעבדת "לינוף", מופיע תיעוד נדיר של כמה מההפלות הדרמטיות של בהרב. בצבעים עזים מהמצלמה שהותקנה על המיראז' שלו, ניתן להתרשם מהדרך המיוחדת שבה הוא הצליח להפיל מטוסים באמצעות התותחים שלו - שיטת "צרור בהרב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully