וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הונג קונג אסרה על חבישת מסכות. זה לא הרתיע את המפגינים

4.10.2019 / 19:25

חוק חדש האוסר על שימוש במסכות ייכנס לתוקפו, ובתגובה תושבים רבים יצאו לחדש את המחאה נגד הממשל כשהם עם מסכות על פניהם. אכיפת החוק עלולה להתגלות כמאתגרת לאחר שהשימוש במסכות נפוץ בקרב התושבים - שרבים מהם עוטים אותן כהגנה מפני זיהום האוויר

קרדיט צילום: רויטרס

הונג קונג תאסור החל ממחר (שבת) שימוש במסיכות בהפגנות במסגרת מאבקו של הממשל בגל המחאה שנמשכת כארבעה חודשים. מנהיגת הונג קונג קארי לאם, אמרה היום שאיסור השימוש במסכות ייכנס לתוקף בהתבסס על חוקי החירום, המאפשרים לרשויות להפעיל הגבלות בהתאם לצורך בכל הקשור בביטחון הציבורי. זאת הפעם הראשונה זה 50 שנה שבה מפעילה הונג קונג את חוקי החירום שהועברו עוד בזמן השלטון הבריטי, שהסתיים ב-1997.

מרבית משתתפי המחאה עטו עד כה מסכות כדי להסוות זהותם מפני מעסיקיהם, מחשש לפגיעה במקור פרנסתם. עם זאת, השימוש במסכות אינו חדש בקרב התושבים - שרבים מהם עוטים אותן על בסיס יום יומי כהגנה מפני זיהום האוויר כבר מ-2003. על כן, לא ברור כיצד המשטרה תאכוף זאת בפועל. ואכן, שעות לאחר ההודעה של לאם, יצאו מפגינים זועמים לרחובות, כשחלקם היו רעולי פנים.

המחאה נמשכת כבר ארבעה חודשים בעיר שהייתה בעבר תחת כיבוש בריטי ונחשבת למשבר הפוליטי החמור ביותר מאז העברתה לבייג'ינג. האירועים מהווים את האתגר הגדול ביותר שחווה נשיא סין שי ג'ינפינג מאז שעלה לשלטון ב-2012.

קארי לאם במסיבת עיתונאים, על רקע חוק המסכות בסין. 4 באוקטובר 2019. רויטרס
החוק ייכנס לתוקפו בשבת, במסגרת חוקי החירום. קארי לאם במסיבת עיתונאים, היום/רויטרס

ההפגנות הוסיפו להסלים השבוע, במסגרת חגיגות ציון 70 השנה לסין הקומוניסטית, כשהמשטרה השתמשה באמצעים שונים להתמודדות עם ההפגנה, ובין היתר ירתה מטחי גז מדמיע וכדורי גומי, כמו גם שישה כדורים חיים, שאחד מהם אף פגע בנער בן 18 שנפצע באורח קשה. הוא היה הפצוע הראשון במהלך ההפגנות מירי חי.

הצעיר נורה מטווח קצר, לאחר שככל הנראה תקף שוטר במוט ברזל ועל כן הואשם בתקיפת שוטרים ובמהומות, כך שעשוי להיענש ולהישלח לעד עשר שנות מאסר. הצעיר מתווסף לשבעה נאשמים נוספים במהומות ושתי עבירות נוספות של תקיפת שוטרים. הירי עורר את זעמם של המפגינים והוביל להחמרת גל המהומות בעיר, שדרשו מהמשטרה דין וחשבון על הירי. במסגרת ההפגנות נחסמו כבישים והושלכו בקבוקי תבערה נגד השוטרים.

על רקע חוק המסכות בסין, מאות מפגינים יצאו למחות בסמוך למרכז הסחר המקומי, עוטים מסכות. 4 באוקטובר 2019. רויטרס
"חוק המסכות הוא איום על הזכות להפגין". מפגינים עוטים מסכות, היום/רויטרס

טרם אישור החוק, מאות מפגינים התבצרו בסמוך לרובע מסחרי מרכזי בעיר, כשעטו על פניהם מסכות. "האכזריות של המשטרה הופכת חמורה יותר וחקיקת חוק נגד מסכות היא איום עלינו ועל זכותנו להפגין", אמר אחד המפגינים שהסכים להזדהות בשמו הפרטי בלבד - צ'אן, גבר בן 27 במקום.

קבוצות המתנגדות למחאה תמכו בחוק החדש, המפגינים לעומת זאת, זעמו על ההתערבות הבוטה של בייג'ינג בהפגנות, על אף ההבטחה כי יתמכו באוטונומיה של הונג קונג. ממשלת סין אף האשימה ממשלות זרות, כמו ארצות הברית ובריטניה, בליבוי ההפגנות.

המשרד הסיני לענייני הונג קונג ומקאו שיבח את הצעד והצהיר כי ההפגנות מתפתחות להיות "מהפכות צבע", מושג שמתייחס למחאות באוקראינה ובמדינות סובייטיות נוספות, עם התערבות מכוחות חיצוניים. חוקי מצב החירום מאפשרים הטלת עוצר, צנזורה של התקשורת ושליטה בנמלים ובתחבורה, אף שלאם לא ציינה צעדים נוספים מלבד האיסור על לבישת מסכות.

על רקע חוק המסכות בסין, מאות מפגינים יצאו למחות בסמוך למרכז הסחר המקומי, עוטים מסכות. 4 באוקטובר 2019. רויטרס
מסווים זהותם כי חוששים מפגיעה בפרנסתם. מפגינים עוטים מסכות, היום/רויטרס

מה שהתחיל כהתנגדות לחוק ההסגרה לסין, התפתח לגיבושן של חמש דרישות עיקריות בהן, זכות בחירה אוניברסלית ואכיפת מקרים של אלימות משטרתית. המפגינים טוענים כי סין וממשלתה של לאם, שוחקות את האוטונומיה ואת החירויות האזרחיות שהובטחו למושבה הבריטית לשעבר. עם זאת הנשיא הבטיח לשמור על השיטה "שתי שיטות, מדינה אחת" המונהגת בהונג קונג מאז יציאת הבריטים.

(עדכון ראשון: 15:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully