וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יאיר גולן: "מזהיר מהימין הקיצוני, גם הנאצים עלו בבחירות דמוקרטיות"

3.10.2019 / 12:44

איש הצבא לשעבר שיושבע היום כח"כ מטעם המחנה הדמוקרטי השתמש במילים החריפות כשנשאל שוב על "נאום התהליכים". הוא הזהיר מגזענות וכרסום בשלטון החוק אך הדגיש: "יש הבדלים עצומים וההשוואה פה היא לא אחד לאחד". דבריו עוררו סערה בימין: "מעורר רחמים"

עורך: שאול אדם

יאיר גולן, שיושבע היום (חמישי) במליאה כחבר כנסת מטעם המחנה הדמוקרטי, השתמש בדימוי שנוי במחלוקת כדי למתוח ביקורת על הימין הקיצוני - ועורר סערה פוליטית. "אני מזכיר שהנאצים עלו לשלטון בצורה דמוקרטית. ולכן אנחנו צריכים להיזהר בתוכנו, להיזהר היטב, מכך שגורמים קיצוניים בעלי השקפה משיחית לא ינצלו את הדמוקרטיה הישראלית על מנת לייצר פה מציאות שלטונית אחרת", אמר גולן בראיון ברדיו דרום, שעות לפני השבעתו.

גולן נשאל במהלך הריאיון על ידי העיתונאי מנדי ריזל על "נאום התהליכים" שנשא, ובו תיאר זיהוי תהליכים "מעוררי חלחלה שהתרחשו באירופה בכלל ובגרמניה בפרט לפני 70 שנה ומציאת עדות להם כאן בקרבנו כיום". על כך פירט גולן כי "אני מדבר על תופעות של גזענות, אני מדבר על תופעות של פגיעה במוסדות, על כרסום בדמוקרטיה, אני מזכיר לכולנו - למרות שיש הבדלים עצומים וההשוואה פה היא לא אחד לאחד - יש עדות לתהליכים שקרו אז שאנחנו מוצאים להם עדות היום".

"אם כבודו מסרב ללמוד מההיסטוריה, אז תגיד שאתה מסרב ללמוד מההיסטוריה. אני חושב שמההיסטוריה צריך ללמוד", המשיך גולן, "אני מזהיר מהימין, כי בעשרות שנות שרותי התמודדתי עם אלימות קשה שהופנתה כלפי חיילי צה"ל מתוך הימין הקיצוני הזה, ולכן הימין הזה הוא מסוכן: מסוכן לשלטון החוק, מסוכן לקיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית, הוא מטיף לדברים שאינם מתיישבים עם הליכים דמוקרטיים מקובלים, הוא מנצל לפעמים את הכלים הדמוקרטיים כדי לפגוע בדמוקרטיה ואנחנו צריכים להיזהר ממנו, כן".

אלוף במילואים, יאיר גולן בכנס של אוניברסיטת תל אביב 20 במאי 2019. ראובן קסטרו
"הימין הקיצוני מסוכן לקיומה של מדינת ישראל כמדינה דמוקרטית". יאיר גולן/ראובן קסטרו

התגובות מימין לא איחרו להגיע לדבריו של גולן. "יאיר היקר, אולי די? אתה מושבע היום לכנסת, אתה אדם רב זכויות שיכול לתרום למדינה - אולי תשחרר כבר את האובססיה הזו של להשוות אותנו לנאצים? זה כבר אפילו לא מעצבן. סתם מעורר רחמים", צייצה יו"ר ימינה, איילת שקד.

"תן לפתוח את הכנסת ואת השנה מתוך אהבה וכבוד הדדי", הגיב גם ח"כ מוטי יוגב (ימינה), "‏יאיר גולן ידידי, מציע שאת השוואותך לשואה ולנאצים, תשמור בבטנך. תן לנו לפתוח את הכנסת ה-22 ואת שנת תש"פ, מתוך יותר אהבה, יותר כבוד הדדי, הערכה ואחדות, גם אם יש חילוקי דעות בינינו". גם חבר מפלגתו, אופיר סופר, צייץ בעקבות הדברים: "ההשוואה החוזרת ונשנית בין מדינת ישראל וגרמניה ערב עליית הנאציזם מכאיבה, יוצרת זילות ובעיקר חוטאת לאמת. מדינת ישראל הינה הישות הדמוקרטית היחידה במזרח התיכון אשר בה חיים זה לצד זה יהודים ושאינם יהודים, כולם בעלי זכות בחירה וכולם מיוצגים בכנסת ישראל".

  • עוד באותו נושא:
  • יאיר גולן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully