וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו וליברמן נפגשו לראשונה מאז הבחירות: "לא הושגה פריצת דרך"

רה"מ ויו"ר ישראל ביתנו נועדו בירושלים ברקע הקיפאון במו"מ לאחדות. בהודעת הליכוד לאחר הפגישה נמסר כי הוצע לליברמן "להצטרף לממשלה מהר ככל האפשר". נתניהו דבק בבלוק ה-55 ואילו ליברמן שמעוניין בממשלה חילונית אמר שאם לא יושג הסדר עד יום כיפור יניח הצעה משלו

צילום: רוני כנפו, עריכה: עמית שמחה

המאמצים לממשלת אחדות - כל הפרטים

  • נתניהו וליברמן נפגשו בירושלים לראשונה מאז הבחירות
  • הליכוד אחרי הפגישה: "לא הושגה פריצת דרך"
  • ישראל ביתנו: יש לגבש קווי יסוד משותפים בין ישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן
  • נתניהו ממשיך להיות מחויב לבלוק ה-55 של הסיעות החרדיות וימינה

ברקע הקיפאון במשא ומתן בין הליכוד וכחול לבן, ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן נפגשו הבוקר (חמישי) במשרד ראש הממשלה בירושלים לראשונה מאז הבחירות. השניים שוחחו אתמול, גם כן לראשונה מאז הבחירות - ודנו בכוונת ישראל ביתנו להציג הצעה לכחול לבן ולליכוד אחרי יום כיפור.

בתום הפגישה שהתקיימה במשך פחות משעה נמסר מטעם הליכוד כי היא נעשתה כחלק ממאמצי ראש הממשלה להקמת ממשלת אחדות לאומית רחבה וכי "בפגישה ראש הממשלה נתניהו הציע לליברמן להצטרף לממשלה מהר ככל האפשר כדי לתרום בכך להקמתה של ממשלת אחדות זו ובפגישה לא הושגה פריצת דרך". ראש הממשלה נתניהו יעדכן את ראשי בלוק המחנה הלאומי בפגישה.

מישראל ביתנו מסרו אחרי הפגישה כי ליברמן דבק בממשלת אחדות שלדבריו היא צו השעה "לאור האתגרים הביטחוניים והכלכליים". עוד הוסיפו במפלגתו של ליברמן כי "בחירות נוספות לא ישנו את המפה הפוליטית באופן מהותי. הדרך הנכונה היא גיבוש קווי יסוד משותפים בין ישראל ביתנו, הליכוד וכחול לבן, ורק אחר כך נדון על חלוקת התיקים והרוטציה על ראשות הממשלה".

זוהי למעשה הפגישה הראשונה בין השניים מאז פוזרה הכנסת הקודמת, ומאז כשלונו של נתניהו להקים ממשלה אחרי הבחירות הקודמות - בשל סירובו של ליברמן להצטרף לממשלת ימין-חרדים. גם עכשיו, ליברמן ממשיך לדרוש הקמת ממשלת אחדות חילונית - של הליכוד, כחול לבן וישראל ביתנו, ואילו נתניהו ממשיך להיות מחויב לבלוק ה-55 של הסיעות החרדיות וימינה.

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו במלון יד השמונה, 22 בספטמבר 2019. רויטרס
עדיין מעוניין בממשלה חילונית. ליברמן/רויטרס

"הכל מתחיל ונגמר בקווי היסוד", הסביר ליברמן במשדר וואלה! NEWS, "מה עם רצועת עזה, איך מתכוונים להתגבר על הגרעון, מה עם גיוס בני הישיבות ובנושא הגיור. אחרי שמסכימים על זה, אפשר להסכים על חלוקת התיקים, הדרך קצרה מאוד. אין טעם לדבר על חלוקת תיקים בלי הסכמה על קווי היסוד. אם שלושת המפלגות מסכימים על קווי היסוד, 80% מהעם מתייצב מאחוריהם. ברגע שזה יקרה אין כוח שיכול לעמוד מנגד. אני חושב שההצעה שלנו הגיונית, אנחנו הולכים עם השכל הישר ואני מקווה שאם נגיע לקווי יסוד מוסכמים, נגיע לפיתרון. זה חלק מההצעה שנציע בשבוע הבא".

לדבריו, "גם אם נתניהו מחזיר את המנדט לנשיא זה לא מייתר את הצורך בממשלת אחדות. אנחנו נמצאים במצב חירום גם ביטחונית וגם כלכלית. לכן חייבים להשאיר את האגו וכל השיקולים האחרים בצד. אני מתכוון גם לעצמי ולכל המעורבים. אין פה מקום לאגו".

ליברמן הסביר כי מהלכיו לא לא מונעים מצורך בתפקיד זה או אחר. "יכולתי לקבל תפקיד גם אחרי הבחירות הקודמות ואין לי בעיה גם היום. אין תפקיד שלא כיהנתי בו, גם מבחינת האגו. יש פה צורך לאומי, להקים ממשלה רחבה. אנחנו לא נתמוך בגוש החרדי והמשיחי של נתניהו ולא נתמוך בממשלת מיעוט של כחול לבן עם הרשימה המשותפת. אני הסתכנתי כל כך הרבה פעמים שאין לי בעיה לעשות זאת פעם נוספת".

על פגישתו עם נתניהו, סיפר יו"ר ישראל ביתנו כי היא עסקה "בעיקר בנושאי ביטחון וכלכלה ומה הדרך הקצרה להקים ממשלת אחדות רחבה". הוא הוסיף: "אני חושב שצריך נציג של שלוש המפלגות, מפגש משולש בחדר אחד ואפשר להגיע לקווי היסוד שעונים על הציפיות של כל המעורבים".

בנימין נתניהו לאחר שקיבל את המנדט להרכבת הממשלה, 25.09.19. ראובן קסטרו
נתניהו/ראובן קסטרו

בשיחה שהתקיימה אתמול בין השניים, אמר נתניהו אמר לליברמן ש"אין טעם לבזבז את זמנה של המדינה. ניפגש, נראה אם זה רציני או לא, ובהתאם לזה נקבל החלטה" - כך נמסר מטעם הליכוד. ליברמן קרא אתמול למנוע בחירות חדשות והבהיר שאם לא תושג התקדמות במו"מ בין כחול לבן לליכוד עד יום כיפור, ישראל ביתנו תניח הצעה משלה לשתי הסיעות.

בליכוד איימו בימים האחרונים להחזיר את המנדט לנשיא במידה שלא תושג התקדמות במשא ומתן מול כחול לבן אולם נתניהו עדיין לא החליט מתי לעשות זאת. גורמים בליכוד אמרו אתמול שהם חושדים שליברמן רק מנסה למשוך זמן, ולכן, ככל הנראה, נתניהו החליט להקדים את לוחות הזמנים ולקיים פגישה רשמית כבר היום. זאת, במקביל לתחילת יום השימוע השני של פרקליטיו של נתניהו אצל היועץ המשפטי לממשלה.

השיחה בין נתניהו לליברמן הבוקר התקיימה אחרי דבריו של האחרון במפגש המטה המצומצם של
המפלגה בירושלים על האפשרות שישראל ביתנו תניח הצעה משלה לשתי הסיעות - הליכוד וכחול לבן. ליברמן אמר כי ראה שגם אם יתקיימו בחירות חדשות, המפה הפוליטית לא תשתנה משמעותית, ולכן חייבים להגיע לפתרון מושכל ולהשאיר את כל השיקולים האישיים והאגו בצד. עם זאת, לדבריו, "אם עד יום כיפור לא תהיה פריצת דרך במו"מ בין הליכוד לכחול לבן, נציע הצעה משלנו".

(עדכון ראשון: 8:21)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully