וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימין הקיצוני התרסק: קנצלר אוסטריה ניצח בבחירות - ללא רוב לקואליציה

מפלגתו של הקנצלר נותרה הגדולה ביותר בפרלמנט, אך בהיעדר רוב להקמת ממשלה צפוי המשא ומתן להימשך עוד זמן רב. קורץ עשוי לנסות לגשר על הפערים האידיאולוגיים עם הירוקים והליברלים - או לחבור למפלגת החירות המתנגדת להגירה, שהתכווצה לאחר שהסתבכה בשחיתות

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

המנהיג השמרן סבסטיאן קורץ זכה הלילה (שני) בבחירות לפרלמנט באוסטריה, כפי שחזו הסקרים - אך בלי הרוב הדרוש להקמת ממשלה יציבה. כעת יהיה עליו להרכיב הקואליציה עם שותפה נוספת אחת לפחות, ועומדות בפניו כמה אפשרויות. ההערכות המקובלת בקרב הפוליטיקאים והמומחים היא שאחרי הבחירות תיפתח תקופה ארוכה של משא ומתן קואליציוני, כך שממשלת המעבר הנוכחית עשויה להמשיך ולכהן עד חג המולד ואף מעבר לכך.

הבחירות התקיימו אחרי שהקואליציה של קורץ קרסה בחודש מאי, לאחר שמפלגת החירות מהימין הקיצוני הסתבכה בפרשת שחיתות. סגן הקנצלר היינץ-כריסטיאן שטראכה נאלץ להתפטר עם פרסום סרטון שבו הוא מציע חוזים ממשלתיים לבת אוליגרך רוסי תמורת סיוע פוליטי.

"אני רוצה לנצל את ההזדמנות כדי להודות בכנות לכל המצביעים שלנו", אמר קורץ במטה המפלגה, שהיה גדוש בפעילים. "אני מבטיח שנעשה את הטוב ביותר עבור ארצנו היפה".

סבסטיאן קורץ מנהיג המפלגה השמרנית והקנצלר  של אוסטריה לאחר שניצח בבחירות אך עם האפשרות להרכיב קואליציה דחוקה בלבד, 29 בספטמבר. רויטרס
נותר בלי הרוב הדרוש להקמת ממשלה יציבה. קורץ/רויטרס

קורץ, בן 33, השתקם כמעט ללא פגע מהשערורייה ואף הרוויח מצביעים ממפלגת החירות, שנחלשה דרמטית מאז הבחירות הקודמות של שנת 2017 אז זכתה בכ-26% מכלל הקולות בבחירות, ועתה קיבלה 17.3% בלבד. מפלגת העם של הקנצלר זכתה לתמיכתם של 37.2% מהמצביעים, ואחריה ברשימה - המפלגה הסוציאל-דמוקרטית שהגיעה ל-22% מהקולות ונחלשה לטובת המפלגה הירוקה, שקיבלה 14.3% מהקולות. מפלגת "נאוס" הליברלית הגיעה אל המקום החמישי, עם 7.8% מהקולות

קורץ עשוי לנסות ולחדש את הקואליציה עם הימין הקיצוני, אולם הוא צפוי לבחון את יתר האפשרויות העומדות בפניו. שותפות עם הסוציאל-דמוקרטים נראית לא סבירה בשלב זה, וממשלה עם שתי המפלגות הקטנות יותר - הירוקים והליברלים - נראית תרחיש סביר יותר.

עוד בוואלה!

טראמפ: רוצה לפגוש את איש המודיעין שמאשים אותי

לכתבה המלאה
נורברט הופר, מועמד מפלגת החירות האוסטרית לנשיאות לאחר שהפסיד בבחירות ומפלגתו ספגה מפלה, 29 בספטמבר 2019. רויטרס
נחלשה בעקבות פרשת השחיתות. מנהיג מפלגת החירות הופר, אתמול/רויטרס

לפי הסקרים שלפני הבחירות, דאגתם העיקרית של המצביעים הייתה סוגיית הסביבה, שהעלו את המפלגה הירוקה אל התוצאה הנוכחית אחרי שבבחירות הקודמות היא קיבלה 4% מסך המצביעים ולא נכנסה לפרלמנט. בעוד שהירוקים עשויים להעניק לקנצלר רוב דחוק, ההערכה היא שהוא לא ירצה להישען על חסדיהם של מספר מצומצם של מחוקקים מהשמאל. לכן, הוא ככל הנראה יחבור לנאוס" הליברלית.

בתרחיש כזה, יהיה על הירוקים והליברלים לשכנע את תומכיהם לעבוד אחד עם השני, משימה שעשויה לארוך זמן רב נוכח הפערים האידיאולוגיים בין הצדדים. רבים ממצביעי המפלגה הירוקה רואים בקורץ אויב, מאחר שהוא הביא את הימין הקיצוני לשלטון. מנגד, רבים מתומכיו המובהקים של הקנצלר, בהם חוואים ובעלי העסקים הגדולים, סולדים מהקו השמאלי שמובילים הירוקים.

מפלגת הימין הקיצוני כבר נערכת לשוב לאופוזיציה. מנהיגה, נורברט הופר, אמר כי הוא סבור שמשמעות התוצאות הן שמפלגת החירות לא תשתתף בשיחות הקואליציה. עם ההגעה אל הישורת האחרונה של הקמפיין בשבוע שעבר, המפלגה ניסתה למקד את תשומת הלב אל נושא הליבה שלה - ההגירה, כשקיימה עצרת נגד מהגרים בכלל ומוסלמים בפרט, אך זה לא עזר בקלפיות.

תומכיו של מועמד מפלגת הירות נורברט הופר ביום הבחירות באוסטריה, 29 בספטמבר 2019. רויטרס
הדאגה העיקרית של המצביעים - סוגיית הסביבה. אזרחים חוגגים בערב הבחירות/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully