וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדיפלומט האמריקני שסתר את המידע שהוביל לפלישה לעיראק מת בגיל 69

28.9.2019 / 21:36

ג'וזף ווילסון חשף כי טענת נשיא ארה"ב לשעבר, שלפיה סדאם חוסיין ניסה להשיג כמויות ניכרות של אורניום מניז'ר - מפורבקת לחלוטין. במסגרת הפרשה, נחשפה זהותה של סוכנת החשאית ה-CIA שחקרה את הטענות. אשתו: השגריר לשעבר מת בגלל אי ספיקת איברים

ג'וזף ווילסון, שגריר אמריקני לשעבר שהיה מקושר לפרשיית פרסומי הכזב של הנשיא ג'ורג' וו.בוש הלך לעולמו בגיל 69. ב-28 בספטמבר 2019. AP
"המדינה נשלחת למלחמה על רקע עובדות שאינן נכונות", ווילסון ב-2005/AP

השגריר האמריקני לשעבר ג'וזף ווילסון, שהטיל צל כבד על הלחימה האמריקנית בעיראק, מת ביום שישי האחרון בגיל 69. אשתו לשעבר של ווילסון, ואלרי פליים המתמודדת כעת לבחירות הקונגרס בניו מקסיקו, סיפרה היום (שבת) ל"ניו יורק טיימס" כי סיבת המוות היא ככל הנראה היא אי ספיקת איברים. ווילסון נמצא מת בדירתו שבסנטה-פה, ניו מקסיקו.

ווילסון החל את הקריירה שלו בשנת 1976 ושירת בתפקידים שונים באפריקה, אך הפרשה המרכזית בה היה מעורב החלה ב-2002, כאשר נקרא על ידי סוכנות ה-CIA האמריקנית לחקור את הטענה כי עיראק ניסתה לרכוש נשק גרעיני מסוג אורניום, ממדינת ניז'ר שבאפריקה. ווילסון מצא כי מדובר בידיעה מפוברקת לחלוטין.

בינואר 2003 נאם הנשיא האמריקני לשעבר, ג'ורג' וו' בוש, את נאום "מצב האומה" השנתי, בו הכריז כי לפי הממשל הבריטי, סאדם חוסיין ניסה להשיג כמויות ניכרות של אורניום ממדינת ניז'ר שבאפריקה. לאחר הנאום פרסם ווילסון בניו יורק טיימס, מאמר תחת הכותרת "מה לא גיליתי באפריקה" - בו סיפר שטענת הממשל בנוגע לאורניום שקרית והאשים את הממשל במניפולציה של העובדות, שמטרתה לשכנע את העם והקונגרס לתמוך במלחמה.

ג'ורג' בוש, נשיא ארצות הברית לשעבר. ספטמבר 2016. AP
הנשיא לשעבר בוש/AP

שבוע לאחר פרסומו של ווילסון, נחשפה זהותה של סוכנת ה-CIA הסמויה - ואלרי פליים, שהייתה אשתו של ווילסון באותה עת על ידי עיתונאי אמריקני. החשיפה הובילה לחקירה בבית הלבן, בחשד שאלו הדליפו את זהותה כמסע נקמה בביקורתו של ווילסון את הממשל. אף תביעה לא הוגשה, אך עוזרו של סגן הנשיא דאז, לואיס ליבי, הורשע בגין מתן עדות שקר לחוקרים.

בהמשך לפרשה, ווילסון פרסם כי הרגיש שזוהי חובתו לפרסם את העובדות שברשותו: "לאורך זמן, מקורבי נשיא ארצות הברית 'החליקו' את המציאות בה הנשיא שולח את מדינתו למלחמה לשם הגנה, על רקע עובדות שאינן נכונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully