וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תיקון עוול": אנדרטה לזכר "הלוחמים הנשכחים" של אוסטרליה נחנכה בצמח

26.9.2019 / 13:14

הקרב בדרום הכנרת היה אבן דרך במערכה על ארץ ישראל במלחמת העולם הראשונה, ובו השתתפו לוחמים אבוריג'ינים, שלא זכו להכרה מספקת לתרומתם. 101 שנים לאחר הקרב, הוקמה אנדרטה לזכרם. "הם שירתו בהצטיינות, אך לא זכו לשוויון זכויות בביתם"

צילום: זיו אופיר

101 שנים לאחר הקרב שנערך בצמח שבדרום הכנרת במלחמת העולם הראשונה, נחנכה אתמול (רביעי) אנדרטה לזכר הלוחמים האבוריג'ינים שנפלו בו. במסגרת הקרב צמח, שהוא אחד מן הקרבות החשובים במסגרת המערכה על ארץ ישראל, כוח פרשים אוסטרלי הצליח לכבוש את תחנת הרכבת החשובה בצמח, מידי הצבא העות'מאני ששלט בה. קרב צמח נחשב ציון דרך משמעותי במורשת הקרב של הצבא האוסטרלי ואף במוזיאון המלחמה בקנברה בירת באוסטרליה, הוקדש אגף שלם לו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
חנוכת האנדרטה ללוחמים האבוריג'ינים שלחמו בקרב כיבוש צמח, אתמול/מערכת וואלה, צילום מסך

החטיבה הרביעית של הפרשים האוסטרלים שלחמה בקרב, מנתה לוחמים אבוריג'ינים שהם עם ילידי המכיל שבטים באוסטרליה, לצד לוחמים לבנים. האבוריג'ינים סבלו באותה העת וגם בשנים שלאחר המלחמה, מגזענות שהופנתה כלפיהם מצד השלטון והאזרחים. למרות שלחמו בצבא האוסטרלי הישגיהם הצבאיים הושתקו פעמים רבות וזכויותיהם האזרחיות לא השתוו ליתר האוכולוסיה המקומית.

101 שנים לאחר מכן, נעשה תיקון של עוול היסטורי, כשבמקום הקרב, נחנך פסל "הלוחם האבוריג'יני וסוסו". הפסל מנציח את הלוחמים האבוריג'ינים שנפלו במלחמת העולם הראשונה. את הלוט מעל הפסל הסירו שגריר אוסטרליה בישראל ומארק פולארד - נכדו של הלוחם ג'ק פולארד. הפסל עוצב ותוכנן על ידי האמנית האוסטרלית ג'ניפר מרשל ומתאר את הלוחם האבורג'יני ג'ק פולארד רוכן על על יד קברו של חברו לנשק שנהרג בקרב. הלוחם מחזיק תנ"ך בידו וסוסו הניצב מאחור מרכין אף הוא ראשו אל הקבר הטרי. הפסל נבנה בטכניקה חדשנית של הדפסת תלת מימד.

במשך עשרות שנים מתחם תחנת הרכבת בצמח היה אתר שומם מוזנח. במשך שנים שאפו במכללה האקדמית כנרת להחיות את המתחם כחלק מהמכללה. אכן, לפני שלוש שנים, לאחר עבודות שיחזור ושימור שביצעה המועצה לשימור אתרי מורשת, הפך המתחם למרכז ללימודי ארץ ישראל במכללת כנרת.

חנוכת אנדרטה ללוחמים האבוריג'ינים שלחמו בקרב כיבוש צמח לפני 101 שנה, 25 בספטמבר 2019. צילום:טוהר פרי, אתר רשמי
הקרב בצמח מנציח את הידידות הארוכה בין אוסטרליה לישראל/אתר רשמי, צילום:טוהר פרי

זיו אופיר, סמנכ"ל המכללה שהוביל את המיזם אמר כי "הקשר עם צאצאי הלוחמים האוסטרלים שלחמו אלפי קילומטרים למען ארץ זרה להם, התהדק בשנים האחרונות עם שחזורה ושיפוצה של תחנת הרכבת ההיסטורית של צמח, על ידי המועצה לשימור אתרים והמכללה". לדברי אופיר "עד כה נערכו אירועי הנצחה שונים יחד עם צאצאי הלוחמים האוסטרלים, ששיאם היה לפני שנתיים באירוע לציון מאה שנים לקרב. אתר תחנת צמח הפך להיות חלק מקמפוס המכללה ובה מרכז מבקרים ייחודי הפתוח לקהל הרחב המספר את סיפורה של התחנה, 'רכבת העמק' והקרבות שהתחוללו בתחנה ובאזור עמק הירדן. הפסל הייחודי אותו תרמו האוסטרלים, קק"ל אוסטרליה ואחרים יהיה במרכזו של גן הזיכרון אשר הוקם בתחנה".

בארי רודג'רס, יו"ר עמותת הפרשים הקלים בצבא אוסטרליה, הביע צערו באשר ליחס כלפיי הלוחמים האבוריג'ינים: "יותר מאלף אבוריג'ינים התגייסו לשירות צבאי במהלך מלחמת העולם הראשונה ושירתו בהצטיינות ולמרבה הצער, לאחר שובם הביתה לאוסטרליה, הם לא זכו לשוויון זכויות, אולם בצבא התייחסו אליהם שווה. בצבא 'הם היו אנחנו'", כך אמר.

טקס לציון 99 שנים לכיבוש תחנת רכבת צמח בידי האוסטרלים. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
תחנת רכבת צמח שנכבשה על ידי האוסטרלים/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

כריס קאנן, שגריר אוסטרליה בישראל אמר: "אנחנו מנציחים את ההקרבה של חיילי אוסטרליה האבורג'ינים שלחמו על אדמה זו בקרב סמח', שזרעו את השורשים ההיסטוריים למחויבות הביטחונית של אוסטרליה באזור זה. שורשים אלו, היוו את תחילתה של הידידות החזקה וארוכת השנים בין אוסטרליה וישראל".

עוד הוסיף השגריר כי "נפלה בחלקי הזכות לקחת חלק בטקס חשיפת הפסל. אל לנו לשכוח את אלו שכתבו את הפרקים הראשונים בסיפור הלאומי האוסטרלי ובמערכת היחסים בין ישראל לאוסטרליה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully