וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות הזיהום בנחלים: חשש מפגיעה בענף התיירות בצפון

24.9.2019 / 16:55

לאחר אזהרת משרד הבריאות, תיירני הגליל העליון ורמת הגולן ממתינים לבדיקה נוספת של איכות המים בירדן ובנחלי האזור. התפרצות העכברת בשנה שעברה גרמה נזק כבד לענף, אך לדבריהם עדיין לא נרשמו ביטולים. "הציבור לא בהיסטריה"

צילום: רשות הטבע והגנים, עריכה: אסף דרורי

הודעת משרדי הבריאות והגנת הסביבה על הזיהום שהתגלה בירדן ובדרום רמת הגולן עורר חשש בענף התיירות באזור. כעת, תיירני הגליל העליון ורמת הגולן ממתינים בציפייה לדיגום מים נוסף שמשרד הבריאות יערוך מחר (שלישי) בתקווה לתוצאות טובות.

על פי הודעת המשרדים מאתמול למועצות האזוריות והמקומיות ולציבור המטיילים, בדיקות שנערכו הצביעו על כמות חיידקים חריגה. לכן, הכניסה למים אסורה זמנית בנהר הירדן לכל אורכו - מהנקודה הצפונית ועד לשפך הכנרת (גשר אריק), וכן בג'ילבון, משושים, אל על, זאכי ובניאס.

בריכת המשושים ברמת הגולן ריקה בעקבות החשש מעכברת. חיים שפיר, מערכת וואלה! NEWS
חשש מנזק לתיירנים. איסור הכניסה לבריכת המשושים, בשנה שעברה/מערכת וואלה! NEWS, חיים שפיר

הדבר עלול לגרום נזק לענף התיירות בצפון, נוכח העובדה כי אתרי המים הם אחד ממוקדי המשיכה העיקריים של הנופשים. עם זאת, בשלב זה לא הגיעו ביטולים לאתרי האירוח בצפון. לדברי עדי פיאדה, מנהלת שיווק תיירות בחברה הכלכלית גולן, "אין שום ביטולים. הציבור לא בהיסטריה. אנחנו מחכים לתוצאות דיגום נוסף שיעשה בנחלים".

עדיין לא ידוע בוודאות מקור הזיהום, אך במשרד להגנת הסביבה חושבים שהסיבות לכך הן ירידת הספיקה - כלומר האטה בקצב זרימת המים בנחלים, בשילוב עם הטמפרטורות הגבוהות יחסית השוררות בתקופה זו. כמו כן, נשלל קשר לגלישת מי ביוב לפני שבועיים לנחל חרמון (הבניאס).

עדרי הבקר המזהמים - והסחבת בתכנית הממשלה

בחודש אוגוסט לפני שנה, פרצה בנחלי הצפון מחלת העכברת. גם אז הסיבה לכך הייתה ירידה בכמות המים בעונה זאת של השנה. התפרצות העכברת לפני שנה גרמה נזק כבד לענף התיירות בצפון.

פיאדה הדגישה כי "הקהל הישראלי יודע שיש לנו כל כך הרבה דברים להציע. מעבר לכך שיש עוד הרבה אתרי מים, יש גם הרבה מאד פעילויות נוספות, גם ביום וגם בלילה. כמות התוכן שאנחנו מציעים למטיילים היא גדולה מאוד".

נחל הבניאס. צילום: איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
הכניסה למים אסורה עקב כמות חיידקים חריגה. נחל הבניאס/מערכת וואלה! NEWS, צילום: איל שפירא

גיורא זלץ, ראש המועצה האיזורית הגליל העליון, אמר כי "האיסור הגורף לרחצה בנחלים מאוד הפתיע אותנו, אבל אנחנו מכבדים אותו. סיכמתי עם מנכ"ל משרד הבריאות על בדיקה נוספת בימים הקרובים ואני מקווה לתוצאות טובות יותר כדי להמשיך וליהנות מאתרי השיט בגליל ובצפון".

שני אתרי הראפטינג הגדולים - קייקי מעיין הגושרים וקייקי כפר בלום, פועלים בחצבאני שבו לא נמצא זיהם. זוהר קוז'יקרו, מנכ''ל קייקי מעין הגושרים, אמר: ''אנחנו שמחים כי תוואי השיט לאורך נחל החצבני נמצא נקי וצלול ומאפשר המשך בילוי מהנה למשפחות מרחבי הארץ לאורך כל חגי תשרי".

מסלול טיול אדום לבן נחל גילבון סגור עקב זרימה חזקה על גבי המסלול, 8 בינואר 2019. אבירם שני, רשות הטבע והגנים
"אין שום ביטולים, הציבור לא בהיסטריה". נחל ג'ילבון/רשות הטבע והגנים, אבירם שני

אחד הגורמים המרכזיים לזיהום מקורות המים בצפון הוא רעיית עדרי הבקר ליד מעיינות וערוצי נחלים באגן ההיקוות של הכנרת. בימים אלו מיושמת תכנית להרחקת הבקר מהנחלים, לאחר שביצועה נגרר כשבע שנים.

מחקרים מצאו כי פעילות בקר באזורים הסמוכים למעיינות ולנחלים היא רכיב משמעותי בגורמי הזיהום של מקורות מים טבעיים. תוצאות המחקר הראו באופן ברור כי עלה כי הצבת שקתות מים הרחיקה את הפרות מהנחלים ומהמעיינות. תוספת של צל ואבוס הקטינה עוד יותר את נוכחות הבקר באזורי מעיינות ונחלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully