וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי חודשיים: איראן הודיעה על שחרור מכלית הנפט הבריטית

טהראן מסרה כי הסתיימו ההליכים המשפטיים בעניינה של מכלית הנפט "סטנה אימפרו" שנתפסה במצרי הורמוז, אחרי שחרורה של המכלית האיראנית בידי בריטניה. במקביל, שר החוץ האיראני אמר כי רוחאני מוכן להיפגש עם טראמפ בתנאי שיוסרו הסנקציות. "עלה הזית תמיד על שולחן המו"מ"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

איראן הודיעה היום (שני) כי הסתיימו ההליכים המשפטיים בעניינה של מכלית הנפט הבריטית "סטנה אימפרו", שנתפסה על ידי משמרות המהפכה במצרי הורמוז. ההשתלטות על המכלית, שצפויה להשתחרר אחרי חודשיים, ככל הנראה בוצעה כפעולת תגמול על תפיסת המכלית האיראנית בגיברלטר. האחרונה עוכבה על ידי כוחות המארינס ביולי האחרון בחשד שהיא נושאת נפט לסוריה בניגוד לסנקציות של האיחוד האירופי, אך בחודש שעבר שוחררה אף היא.

בתוך כך, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון האשים את איראן כי היא אחראית למתקפת המל"טים נגד מתקני הגרעין בערב הסעודית. הוא הוסיף כי ישקול לקחת חלק בקואליציה הצבאית שמובילה ארצות הברית להגנה על האזור. נשיא צרפת עמנואל מקרון התייחס אף הוא למתקפה בערב הסעודית, ואמר כי היא "אינה מסייעת" למאמצים לקיים פגישה בין נשיא איראן רוחאני לנשיא ארצות הברית טראמפ.

מכלית הנפט הבריטית "סטנה אימפרו" שנתפסה על ידי איראן במצרי הורמוז, 20 ביולי 2019. רויטרס
צפויה להשתחרר אחרי חודשיים. המכלית הבריטית סטנה אימפרו/רויטרס

המתיחות במפרץ מגיעה על רקע האפשרות לפגישה בין נשיאי איראן וארצות הברית. שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר מוקדם יותר כי הנשיא חסן רוחאני מוכן להיפגש עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ במהלך כינוס עצרת האו"ם בניו יורק בהמשך השבוע. זריף טען כי רוחאני מוכן לפגישה - בתנאי שיוסרו הסנקציות האמריקניות, אך הציע בתמורה "פיקוח קבוע" על פעילות הגרעין על טהראן. הוא הוסיף כי "עלה הזית תמיד היה על שולחן המשא ומתן מבחינתנו, ואנו מראים את זה שוב".

זריף אמר את הדברים בראיון לכריסטיאן אמנפור מרשת CNN, שדיווחה על כך בטוויטר. בשלב זה לא ניתנה התייחסות איראנית רשמית לנושא. מאז המתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית לפני כשבוע וחצי נראה היה שהיחסים בין המדינות הולכים ומידרדרים. בשבוע שעבר אף שלל המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי, שיחות עם כל גורם אמריקני.

נשיא איראן חסן רוחאני בפסגה בבישקק ב-14 ביוני 2019. רויטרס
מוכן לפגישה בתנאי שיוסרו הסנקציות. נשיא איראן חסן רוחאני/רויטרס

אתמול אמר נשיא איראן רוחאני כי הנוכחות הזרה במפרץ יוצרת "חוסר ביטחון", אחרי שארצות הברית החליטה לשלוח כוחות נוספים לאזור בעקבות המתקפה על מתקני הנפט בערב הסעודית. בנאום שנשא במהלך מצעד צבאי לרגל יום הצבא, אמר רוחאני כי "כוחות זרים יכולים לגרום לבעיות ולחוסר ביטחון לעמנו ולאזור שלנו". הוא הוסיף כי טהראן תציג לאו"ם תכנית לשיתוף פעולה אזורי בעת העצרת הכללית של הארגון שתתכנס השבוע בניו יורק. הוא קרא למעצמות זרות "להישאר הרחק" מהמפרץ.

"אם הם כנים, הם לא צריכים להפוך את האזור שלנו למקום למרוץ חימוש", אמר רוחאני. "הנוכחות שלכם תמיד הביאה כאב ואומללות לאזור. ככל שתישארו הרחק מהאזור ומהדינות שלנו, כך יהיה ביטחון רב יותר באזור". לדבריו, "ברגע היסטורי רגיש וחשוב כמו זה, אנחנו מודיעים לשכנים שלנו, שאנחנו מושיטים יד של חברות וידידות".

(עדכון ראשון: 10:51)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully