וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיווח: שרידי אורניום אותרו במחסן הגרעין באיראן שחשף נתניהו

8.9.2019 / 18:50

גורמים דיפלומטיים אמרו לרויטרס כי טהראן טרם הסבירה את מקור השרידים במתקן בטהראן. "יש הרבה הסברים אפשריים", אמר אחד מהם. זאת במקביל להמשך צמצום מחויבויותיה של איראן להסכם הגרעין. צרפת: "הדרך לדיאלוג עוד פתוחה"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

שרידים של אורניום נמצאו על ידי פקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) ב"מחסן אטומי סודי" בטהראן, שאותו חשף ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו באו"ם בשנה שעברה - כך אמרו היום (ראשון) שני גורמים דיפלומטיים. הם הוסיפו כי איראן טרם סיפקה הסבר למציאת השרידים. שני הגורמים הדיפלומטיים, העוקבים מקרוב אחרי עבודת סבא"א, אמרו כי הסוכנות חוקרת את מקורות השרידים וביקשה מטהראן להסביר אותם, אולם היא טרם עשה זאת.

נתניהו הציג את קיומו של המחסן הזה בנאומו בספטמבר שעבר, ולדבריו היו בו 15 ק"ג של חומר רדיואקטיבי לא מזוהה שמאז הוסר ממנו. הוא הפציר אז בסבא"א לבקר באתר באופן מידי. באפריל דווח ברויטרס על ביקור של הפקחים באתר, צעד שלפי הסוכנות נעשה "רק כשזה הכרחי" - ואלו לקחו דגימות סביבתיות שנשלחו למומחים.

מאז דווח בכלי תקשורת בישראל ובארצות הברית כי הדגימות היו של חומרים רדיואקטיביים, אותה שפה מעורפלת שבה השתמש נתניהו. עם זאת, לפי אותם גורמים דיפלומטיים, היו אלו שרידי אורניום, חומר שיכול לשמש לייצור נשק גרעיני. לדברי אחד הגורמים, האורניום לא היה מועשר לרמה גבוהה. "יש הרבה הסברים אפשריים", אמר.

עם זאת, משום שאיראן לא משתפת פעולה עם סבא"א, קשה לוודא את מקורות השרידים, שלא ברור אם הם תוצר של פעילות שקדמה להסכם הגרעין שנחתם ב-2015 או מכזו שהתרחשה לאחריו.

לקריאה נוספת על הסכם הגרעין
איראן החלה בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות: "הזמן להצלת הסכם הגרעין אוזל"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו חושף מפה של מתקן אטומי סודי בטהרן בעצרת הכללית של האו"ם. רויטרס
נתניהו חושף את המחסן בנאום בעצרת האו"ם בשנה שעברה/רויטרס

הגילויים של הגורמים הדיפלומטיים מגיעים בזמן שאיראן ממשיכה להפר את התחייבויותיה להסכם בתגובה לפרישת ארצות הברית. שר החוץ של צרפת, ז'אן-יבס לה דריאן, אמר למרות זאת כי פריז תמשיך לדחוף את איראן לחידוש המשא ומתן וליישום הסכם הגרעין במלואו. הוא הוסיף כי המהלכים האחרונים של טהראן לצמצום התחייבויותיה בעסקה שנחתמה ב-2015 הם הפיכים.

"הצעדים שהם נקטו הם שליליים, אך לא בלתי-הפיכים", אמר. "הם יכולים לשוב והדרך לדיאלוג עוד פתוחה". לדבריו, איראן נמצאת במרחק של כמה חודשים מפיתוח פצצה גרעינית, אם אכן תבחר לעשות זאת.

איראן מאשימה את המדינות האירופיות החתומות על ההסכם - צרפת, גרמניה ובריטניה - בכישלון ליישום מחויבויותיהן. "לרוע המזל, מדינות אירופה נכשלו במימוש התחייבויותיהן", אמר יו"ר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן, עלי אכבר סלאחי. "ההסכם אינו חד-צדדי ואיראן תפעל בהתאם כפי שעשינו עד עכשיו כשצמצמנו באופן הדרגתי את ההתחייבויות שלנו. נמשיך לעשות זאת כל עוד יתר הצדדים ייכשלו במילוי מחויבויותיהם".

הוא אמר את הדברים אחרי שנפגש עם יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) בפועל, קורנל פרוטה, שהגיע לטהראן. פרוטה, שהסוכנות שלו מפקח על יישום ההסכם, נפגש היום גם עם שר החוץ של איראן מוחמד ג'וואד זריף. לפי סוכנות הידיעות פארס, זריף אמר לו כי טהראן רשאית להפר חלקים מההסכם במסגרת "פסקה 36", שלפיה קיים מנגנון ליישוב מחלוקות בין הצדדים. באיראן טוענים כי היא מרשה לצד אחד לצמצם את המחויבויות שלו אם יתר הצדדים לא עומדים בהן.

עוד בוואלה!

צילומי הלווין חושפים: המכלית האיראנית הגיעה לנמל בסוריה

לכתבה המלאה
דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן במסיבת עיתונאים, 7 בספטמבר 2019. רויטרס
דובר הסוכנות לאנרגיה אטומית של איראן מודיע אתמול על צעדים חדשים/רויטרס

איראן החלה ממאי האחרון בצמצום מחויבויותיה להסכם, שבמסגרתו הוטלו מגבלות על תכנית הגרעין שלה תמורת הקלה בסנקציות, בשל פרישת ארצות הברית והשבת העיצומים עליה. מדינות אירופה מתקשות להוציא לדרך מנגנון שאמור לפצות על הנזקים הכלכליים שלהם גרמו הסנקציות, וטהראן הציבה להם ביום רביעי דד-ליין חדש של 60 יום.

איראן טוענת כי המהלכים שלה הפיכים והיא תחזור בה מהם אם ייפתרו המחלוקות שלה מול יתר המדינות החתומות על ההסכם. אתמול היא הודיעה על כך שהיא יכולה להעשיר אורניום לרמה של 20%, וכי היא החלה בהפעלת צנטריפוגות מתקדמות. ביולי הודיעו פקחי סבא"א כי איראן הגיעה לרמת העשרה של 4.5%, מעל רף 3.7% שהותר לה בהסכם. כדי לפתח פצצת גרעין, צריך להעשיר אורניום לרמה של 90%.

(עדכון ראשון: 15:55)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully