וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מגיבור ל"כתם על זכויות האדם": רוברט מוגאבה, המשחרר שהפך למדכא

7.9.2019 / 22:45

המנהיג השנוי במחלוקת, ששלט במדינה האפריקנית במשך כ-37 שנים, מת בבית חולים בסינגפור כשהוא בן 95. הנשיא הנוכחי של זימבבואה כינה את מוגאבה "אייקון של שחרור לאומי" והכריז על תקופת אבל רשמית. הוא נהנה מאהדה רבה באפריקה לאחר שנאבק בבעלי אדמות לבנים

צילום: רויטרס

מנהיג זימבבואה לשעבר, רוברט מוגאבה, הלך לעולמו בסוף השבוע (שישי) בגיל 95. הוא מת בסינגפור, שם קיבל טיפול רפואי כמה פעמים בשנים האחרונות. מוגאבה, ששלט במדינה האפריקנית במשך כ-37 שנים, מאז 1980, אז נבחר בבחירות דמוקרטיות לראש ממשלה, ועד 2017, אז הודח מתפקידו כנשיא אחרי הפיכה צבאית.

הנשיא הנוכחי של זימבבואה, אמרסון מננגגווה, שנחשב למקורבו בעבר והחליף אותו בתפקיד, צייץ בחשבון הטוויטר שלו כי מוגאבה היה "אייקון של שחרור". מננגגווה כינה את מוגאבה "גיבור לאומי" - הכבוד הגבוה ביותר שקיים במדינה, והכריז על תקופת אבל רשמית. "הוא היה מורה נהדר ומדינאי מדהים", הוסיף הנשיא הנוכחי.

חגיגה בהררה לכבוד התפטרות נשיא זימבבואה רוברט מוגאבה 21 בנובמבר 2017. רויטרס
"מורה נהדר ומדינאי מדהים". מוגאבה/רויטרס

מוגאבה הפך למנהיג הפוסט-קולוניאלי הראשון של רודזיה, לאחר השליטה הבריטית במדינה. הוא ניהל את מלחמת הגרילה של הרוב השחור נגד המיעוט הלבן ששלט במדינה. מוגבה היה יעד לסנקציות בינלאומיות לאורך השנים, אך עם זאת, הוא נהנה מאהדה רבה באפריקה עקב מאבקו בבעלי האדמות הלבנים במדינתו. למרות זאת, מוגאבה גם נחשב למנהיג שנוי במחלוקת, בעיקר במערב.

מוגאבה התבטא רבות לאורך חייו נגד המערב בגלל מה שהוא כינה כגישה ניאו-קולוניאליסטית במערב. עיקר הביקורתו הופנתה לעבר בריטניה וארצות הברית. הוא קרא לאפריקאים להשתלט על המשאבים שלהם מחדש.

מתנגדיו האשימו אותו בקיום אורח חיים ראוותני, בזמן שהמדינה האפריקנית חוותה קריסה כלכלית. הוא מיצב את אשתו, גרייס, כיורשת. מהלך שעורר זעם בקרב האליטה הפוליטית והצבאית והוביל להפלתו, כשנאלץ להתפטר בנובמבר 2019, בגלל לחץ מצד הצבא.

עוד בוואלה!

הרוב לחוק המצלמות בספק: התנאי של ליברמן לתמיכה ביוזמת הליכוד

לכתבה המלאה
תמונות ארכיון של שליט זימבבואה רוברט מוגאבה. AP
התבטא רבות לאורך חייו נגד המערב. מוגאבה/AP
נשיא אירן אחמדינג'ד ונשיא זימבבואה מוגאבה. AP
"כתם בלתי ניתן למחיקה ברשומת זכויות האדם". מוגאבה יחד עם אחמדינג'ד/AP

באמנסטי אינטרנשיונל אמרו שמוגאבה השאיר אחריו "כתם בלתי ניתן למחיקה ברשומת זכויות האדם בארצו". הם ציינו כי בשנים הראשונות שלו כמנהיג ראו "הישגים בולטים" בזכות השקעותיו הכבדות בבריאות ובחינוך, אך לימים שחק את הרקורד שלו. "מוגאבה גרם לאנשי זימבבואה ולמוניטין שלה נזק מתמשך", הוסיפו בארגון.

מוגאבה הנהיג את זימבבואה מאז מלחמת גרילה שניהל הרוב השחור נגד המיעוט הלבן ששלט במדינה, רודזיה לשעבר. הוא נחשב לגיבור אפריקני שלחם נגד הקולוניאליזם, אך במהלך כהונתו הוא החריב את הכלכלה המשגשגת ודיכא את יריביו באכזריות.

תמונות ארכיון של שליט זימבבואה רוברט מוגאבה. AP
"גרם נזק מתמשך". רוברט מוגאבה מניף את אגרופו/AP
נשיא זימבבואה, רוברט מוגאבה, בפתח הפרלמנט, 2000. רויטרס
נהנה מאהדה רבה באפריקה וגם היה יעד לסנקציות בינלאומיות. מוגאבה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully