וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נכנעה ללחץ: מנהיגת הונג קונג ביטלה רשמית את חוק ההשעיה לסין

4.9.2019 / 14:54

מנהיגת העיר הודיעה על ביטולם הסופי, אולם זה לא מרצה המפגינים הדורשים את התפטרותה ורפורמות דמוקרטיות גדולות יותר. הבורסה רשמה עליות שערים, אחרי שלושה חודשים של טלטלות וחשש מהתערבות סין, אך לאם הזהירה מפני המשך האלימות

צילום: רויטרס, עריכה: רענן פוגל

מנהיגת הונג קונג קארי לאם הכריזה היום (רביעי) על ביטול רשמי של חוקי ההסגרה לסין, שהציתו את ההפגנות הנמשכות זה שלושה חודשים בעיר. בעקבות הדיווחים, זינקו המניות בבורסה המקומית, שחוותה ירידות שערים בעקבות הכאוס בעיר.

עם זאת, המהלך לא מרצה את ראשי המחאה, שהרחיבו את דרישותיהם לרפורמות דמוקרטיות גדולות יותר ולהתפטרותה של לאם, שכבר השעתה בחודש יולי את החוקים השנויים במחלוקת. אתמול היא הכחישה כי היא הציעה להתפטר, בעקבות הדלפת הקלטה משיחה סגורה שבה נשמעת אומרת כי אילו הייתה לה אפשרות כזו, היא הייתה פורשת מתפקידה.

"הממשלה תבטל את החוק באופן רשמי במטרה לענות על חששות הציבור", אמרה המנהיגה הפרו-סינית בהצהרה מוקלטת שפרסמה לשכתה. בטון מפויס יותר בהשוואה להצהרותיה האחרונות, היא קראה למפגינים לזנוח את האלימות ולאמץ את דרך הדיאלוג עם הממשלה. "הבה נחליף את העימותים בשיחות ולבחון פתרונות", אמרה. "עלינו למצוא דרכים לטפל בחוסר שביעות הרצון בחברה ולחפש פתרונות".

הונג קונג חווה את המשבר הפוליטי החמור ביותר מאז שובה לשליטת סין ב-1997. המושבה הבריטית לשעבר משותקת בשלושת החודשים האחרונים על ידי הפגנות ענק, שלעתים גלשו גם לאלימות ושיתקו בכמה הזדמנויות את נמל התעופה, אחד העמוסים ביותר בעולם.

המחאה החלה בשל חוקי הסגרה לסין, שכבר הושעו, אולם מאז היא כבר התרחבה ועתה דורשים המפגינים את הדחת ראשת העיר ורפורמות דמוקרטיות גדולות יותר, לצד חקירת האלימות של כוחות המשטרה. הונג קונג נהנית מאוטונומיה גדולה יותר בהשוואה לסין היבשתית, במסגרת השיטה המכונה "מדינה אחת, שתי מערכות".

לקריאה נוספת על המחאה בהונג קונג
מנהיגת הונג קונג הוקלטה בחשאי: "אילו יכולתי, הייתי מתפטרת"
"דרך הונג קונג": אלפים יצרו שרשרת אנושית בהשראת מחאת העבר

לאור חששות המפגינים שמא החוק שיאפשר הסגרת חשודים לסין יעלה מחדש עם דעיכת המחאה, הבטיחה מנהיגת העיר כי הוא יוסר סופית מעל סדר היום עם התכנסות הפרלמנט באוקטובר. היא הכריזה גם על תכנית לקיום דיאלוג כך שהתושבים "יוכלו לחלוק את עמדותיהם ואת התסכול שלהם" ולמנות אנשי אקדמיה, יועצים וגורמי מקצוע לבחינת הבעיות העמוקות בחברה ולמציאת פתרונות.

עם זאת, לאם גם הזהירה את המפגינים מהמשך האלימות וערעור על סמכותה של בייג'ינג, שלדבריה שמים את העיר בעמדה "פגיעה ומסוכנת" - בהתייחסותה לאיומים מהשלטונות המרכזיים. "העדיפות המרכזית שלנו עכשיו היא לסיים את האלימות, לשמור על שלטון החוק ולהשיב את הסדר והביטחון לחברה", הדגישה.

יום שבת היה היום האלים ביותר במחאה עד כה, שחלק מהמפגינים השליכו בקבוקי תבערה ולבנים לעבר השוטרים, שהגיבו בירי כדורי גומי, גז מדמיע, תותח מים ואף ירי חי באוויר לצורכי הרתעה.

התקווה לחזרה לשגרה עם ביטול החוק התפוגגה במהירות, כשפעילים פרו-דמוקרטים בולטים אמרו כי אין די בכך. "מעט מדי, מאוחר מדי", אמר ג'ושוע וונג, אחד הפעילים הבולטים במחאה הנוכחית, וכן גם במחאה הקודמת ב-2014. בשבוע שעבר הוא נעצר כחלק מהכבדת היד של המשטרה נגד ראשי המפגינים. "אנחנו קוראים לעולם להיות ערני לטקטיקה הזו ולא ליפול למלכודת של ממשלת הונג קונג וסין. "הן לא ויתרו על דבר למעשה, ודיכוי רחב היקף בדרך".

מנהיגת הונג קונג קארי לאם במסיבת עיתונאים, 03.09.19. רויטרס
נכנעה ללחץ? מנהיגת הונג קונג, אתמול/רויטרס
מחאות מחוץ למשכן הממשלה במהלך שביתה כללית, הונג קונג 4 בספטמבר 2019. רויטרס
מחאות מחוץ למשכן הממשלה בהונג קונג, היום/רויטרס

סין, שמחזיקה בכוחות צבא בעיר ומעבר לגבול, מזהירה שוב ושוב כי סבלנותה פוקעת, והשוותה את המפגינים לטרוריסטים בכמה מקרים. היא שחררה אזהרות שלפיהן היא שומרת את הזכות להתערב צבאית במשבר, אם הרשויות בהונג קונג יבקשו עזרה. לפי ההערכות, בייג'ינג לא מעוניינת בתרחיש כזה, שעלול להסתיים בתוצאה דומה לדיכוי המהומות בכיכר טיינאנמן ב-1989. היא מאשימה "כוחות זרים" בליבוי המהומות, בין היתר בשל תמיכת בריטניה וארצות הברית במפגינים.

בייג'ינג מכחישה כי היא מתערבת בהונג קונג וגינתה את ההפגנות, שלדבריה עלולות לגרום נזק לכלכלה. לאור המבוי הסתום בין הרשויות לבין המפגינים, נקלעה הונג קונג למיתון הראשון שלה זה עשור. בעקבות זאת, גוברת ההערכה שהשלטון המקומי יטיל חוקי מצב חירום, שירחיבו את סמכויותיו בביצוע מעצרים ובהטלת עוצר יציאה וצנזורה.

המנהיגה קארי לם נושאת דברים, הונג קונג 4 בספטמבר 2019. AP
שידור של קארי לאם נושאת דברים, היום/AP

ההפגנות הן האתגר הגדול ביותר שחווה המפלגה הקומוניסטית של סין מאז עלייתו של שי ג'ינפינג לשלטון ב-2012. המפלגה נחושה לדכא את המהומות לפני ציון יום השנה ה-70 להקמת הרפובליקה העממית של סין ב-1 באוקטובר, אז יסקור שי מצעד צבאי גדול בבירה.

(עדכון ראשון: 9:57)

מסיבת עיתונאים של המפגינים, הונג קונג 4 בספטמבר 2019. רויטרס
מסיבת עיתונאים של המפגינים, היום/רויטרס
משטרה מסייעת לאדם הטוען כי הוא תייר סיני מחוץ למשכן הממשלה במהלך שביתה כללית, הונג קונג 4 בספטמבר 2019. רויטרס
מחאות מחוץ למשכן הממשלה בהונג קונג, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully