וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"משפחות חוששות מהמורכבות": ילדי האומנה מחפשים בית לחזור אליו מהגן

1.9.2019 / 11:24

יסמין בת השלוש ואחיה אושר בן השנה וחצי ממתינים למשפחה בזמן שאמם נמצאת בגמילה, נעמה בת הארבע, סבלה מהזנחה ואיתי בן החמש סובל מעיכוב התפתחותי. התינוקות והילדים במצבי חירום וסיכון מצפים למשפחות אומנה שיוכלו לקלוט אותם ולהעניק בית חם, למרות הקשיים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"חסרות משפחות נכונות לפתוח את ביתן לזוגות אחים או יותר", הילדים המחכים למשפחת אומנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שני אחים מחכים למשפחה דתית, שתי אחיות מחכות למשפחה חמה, תינוק שעבר הזנחה הורית ותינוקת עם צרכים מיוחדים - אלו חלק מהתינוקות והילדים שמחכים כעת למשפחה שתעניק להם חום ואהבה. היום (ראשון) נפתחה שנת הלימודים החדשה, והשירות לילד ולנוער של משרד העבודה הרווחה והשירותים החברתיים מחפש עבור כעשרה ילדים ותינוקות במצבי חירום וסיכון מאזור ירושלים והדרום משפחות אומנה שיוכלו להעניק להם בית חם בו יוכלו לקבל את התנאים הדרושים להתפתחותם התקינה. כל זאת - עד שיבשילו התנאים לחזרתם להוריהם הביולוגיים.

משפחת אומנה מוגדרת כסידור זמני עבור ילדים ותינוקות המצויים במצבי מצוקה וסיכון במסגרת משפחתם. השהות באומנה מאפשרת לילד לקבל תנאים מתאימים להתפתחותו ובמקביל מאפשרת לגורמי הרוווחה להתפנות לשיקום הורי הילדים, על מנת שהילדים יוכלו לחזור לטיפולם. החלטות על העברת ילדים ותינוקות באומנה מתקבלות בתהליכים מוסדרים על ידי מחלקות הרווחה בקהילה ולעיתים קרובות גם בהחלטות בית משפט.

אורית עמיאל, מנהלת שירות האומנה של "מכון סאמיט" המאתר ומכשיר משפחות אומנה, אמרה לוואלה! News כי "נכון להיום ממתינים למשפחות אומנה זוגות אחים, תינוקות וילדים בגילאי 5 ומעלה וילדים עם צרכים מיוחדים. בשל הקושי במציאת משפחות עבורם, הילדים המצויים במצוקה נשארים במשפחותיהם או ממתינים במשפחות קלט ובריכוזי חירום עד שתימצא עבורם משפחה מתאימה". המכון הוקם ב-1973, ושרות האומנה שלו מסייע למאות ילדים ונוער בסיכון מאזור ירושלים והדרום אשר הוצאו מחזקת הוריהם לאחר שעברו התעללויות קשות והזנחה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש מחסור בבתים לילדים מגיל 5 ומעלה", שניים מילדי האומנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"מגיעים אלינו ילדים במצבי משבר שחוו טראומה בעצם ההוצאה שלהם מהבית והפרידה מההורים, שיושבת על טראומות נוספות כמו אלימות, הזנחה ומצוקה כלכלית", מספרת עמיאל, "אנחנו מחפשים משפחות חזקות ויציבות שיכולות להתמודד עם המורכבות הזו - שגם יכולים להכיל את הילד וגם לתת מקום למשפחה הביולוגית של הילד". היא מספרת כי באזור ירושלים והדרום מחפשים כיום משפחות חילוניות ודתיות בגילאי 35-55, בעלות יציבות כלכלית, מצב בריאותי תקין והיעדר רישום פלילי, ומבהירה את התנאים: "משפחת אומנה מקבלת סל תקציב חודשי למימון הוצאות של ילד ויש החזרים על הוצאות בסיס כמו חינוך, טיפולים וכו'. המשפחות מקבלות ליווי מקצועי על ידי עובדת סוציאלית - מנחת אומנה שמלווה אותם מרגע ההשמה ונותנת הדרכות וייעוץ להורים מתוך תפיסה שהורות באומנה היא לא הורות רגילה".

לדברי עמיאל, "חסרות לנו כיום משפחות הנכונות לפתוח את ביתן לזוגות אחים או יותר, שאנו מבקשים לעשות כל שניתן על מנת להשאירם יחד. בנוסף, יש מחסור בבתים לילדים מגיל 5 ומעלה. למשפחות קל יותר לקבל לטיפולם ילד צעיר אותו קל לעצב. יש קושי במציאת בתים לילדים גדולים יותר אשר זקוקים לא פחות למעטפת משפחתית חמה".

עוד בוואלה!

שנת תש"ף נפתחה: "עובדי ההוראה - עמוד השדרה של מערכת החינוך"

לכתבה המלאה
אורית עמיאל, מנהלת שירות האומנה של מכון סאמיט. מכון סאמיט, ספק 500
"מגיעים אלינו ילדים במצבי משבר". אורית עמיאל/ספק 500, מכון סאמיט

בין הילדים הממתינים למשפחות אומנה נמצאים יסמין בת ה-3 ואחיה אושר בן השנה וחצי (כל השמות בכתבה בדויים), הממתינים למשפחה כבר מספר חודשים. אמם של השניים נמצאת במרכז גמילה; האחיות לורה בת ה-4 ורונה בת השנתיים, הקשורות מאוד אחת לשנייה. שתיהן ספגו במהלך חייהן הקצרים חווית לא קלות, והן מחכות למשפחה טובה ויציבה בזמן שאימן במרכז טיפולי שיקומי; אייל, בן שנתיים שעבר הזנחה הורית, הזקוק לבית יציב שיעטוף אותו בהרבה אהבה, חום ויציבות; מורי בן השנה שנקלט לפני שבועות בודדים, לאחר שנמצא בביתו כשהוא ללא טיפול ראוי; נעמה בת ה-4, ילדה מלאת אנרגיה, סקרנית ובעלת חיוך כובש שאימה בעלת מוגבלויות נפשיות. היא סבלה מהזנחה וסיגלה לעצמה מגיל מאד קטן סממני עצמאות ובגרות; אושרית בת השנה, ילדה עם צרכים מיוחדים הסובלת מעיכוב התפתחותי משמעותי, ועדיין אינה זוחלת. היא זקוקה למשפחה שתדע להעניק לה חיזוק ויציבות, שתלווה אותה לטיפולים פרא-רפואיים ושתהיה פנויה לצרכיה הרגשים; ואיתי בן ה-5, הסובל אף הוא מעיכוב התפתחותי משמעותי.

בשירות אומרים כי "לצערנו משפחות רבות אליהן פנינו פחדו להתמודד עם המורכבות, שלגמרי ניתנת לטיפול בעזרת טיפול פרא-רפואי והדרכה צמודה מקצועית. איתי רוצה משפחה שיהיה לה כלב שהוא יוכל לטפל בו ולחנך אותו. הוא נמצא כבר למעלה משנה במרכז חרום".

משפחות המעוניינות לשמש משפחת אומנה לילדים בסיכון או משפחת קלט חירום מוזמנות ליצור קשר עם מכון סאמיט בטלפון 08-6654292. פרטים נוספים ניתן לקבל באתר המכון בכתובת: www.summit.org.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully