וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"רק רוצים אהבה": התאומים בעלי המוגבלות שמחפשים משפחה חדשה

5.2.2019 / 11:55

התאומים אוהד וליטל בני החמש, שהוצאו מביתם ומחפשים משפחת אומנה חמה שתקלוט אותם הם שניים מתוך 10,000 ילדים שהוצאו מחזקת משפחות עם קשיי תפקוד. "הם ילדים מצחיקים, חכמים וחייכנים", סיפרה לרגל יום המשפחה מנהלת מכון סאמיט המפעיל שרותי אומנה

תמונה לכתבה של דנה על ילדים. עיבוד תמונה
מחפשים משפחה שתספק את צרכיהם המיוחדים. התאומים אוהד וליטל/עיבוד תמונה

זוג התאומים אוהד וליטל (שמות בדויים, ד"י), מחפשים בימים אלו משפחה חמה בסיוע מכון סאמיט, ממפעלי שירותי האומנה במחוזות ירושלים והדרום. התאומים בני חמש נמצאים על הרצף האוטיסטי ונמצאים בימים אלה בקלט חירום במסגרת העמותה. במכון מדגישים כי הקושי הגדול ביותר הוא למצוא משפחה לילדים בעלי מוגבלויות.

אורית עמיאל, מנהלת שירות האומנה של מכון סאמיט, סיפרה על הליך החיפוש, "בימים אלו אנו עסוקים מאוד בחיפוש משפחה לאוהד וליטל זוג תאומים שמאובחנים על הרצף האוטיסטי. הם בני חמש, ילדים יפים, כחולי עיניים שנמצאים זמן רב בקלט החירום. הם אוהבים מאוד את המשפחה וכלל לא מבינים שזהו מקום זמני עבורם".

לדברי עמיאל, "אוהד וליטל הם ילדים מצחיקים, חכמים וחייכנים. אוהד כמעט ואינו מדבר, אך העיניים שלו אומרות הכל, ליטל מדברת מעט, והיא מדברת גם עבורו. לאוהד וליטל צרכים מיוחדים ורבים, אך הצורך המשמעותי ביותר עבורם עתה הוא מציאת משפחה ובית. אנו מחפשים עבורם משפחה חמה אוהבת ופנויה, שתדע איך לטפל בהם, לספק את צרכיהם המיוחדים ולאהוב אותם".

עוד בוואלה! NEWS:
נתיב הפעולה והמילוט של איראן: ישראל עוקבת אחרי הנעשה בעיראק
גדעון סער: נתניהו מנהל מסע רדיפות נגדי ואני מבליג בשל האחריות
גבר הולך לאיבוד: לא תאמינו למי נותן גנץ את הראיון הראשון

"אנחנו מאמינים שלכל ילד באשר הוא מגיעים בית ומשפחה"

יחד עם זאת, ליטל ואוהד הם לא היחידים, ובמכון סאמיט מחפשים בדחיפות משפחות לילדים נוספים עם צרכים מיוחדים שממתינים להיקלט במשפחות אומנה, "אנחנו מאמינים שלכל ילד באשר הוא מגיעים בית ומשפחה. אם לא יימצאו לילדים אלה משפחות אומנה, הם ייאבדו את הסיכוי האחרון שלהם לגדול בבית רגיל, עם דמויות של אב ואם, שיכולים להעניק להם יחס אישי ותחושת ביטחון והמשך לימודים וקשרים חברתיים בקהילה". אמרה עמיאל שהוסיפה כי הילדים שהכי מתקשים למצוא עבורם משפחה הם הילדים בעלי צרכים מיוחדים שבדרך כלל ממתינים זמן ארוך יותר לקליטה במשפחה.

על פי נתוני משרד הרווחה בישראל חיים היום כ-10,000 ילדים שהוצאו מבתיהם מתוכם, כ-3,000 ילדים שוהים אצל משפחות אומנה, והיתר שוהים במסגרות חוץ ביתיות אחרות. האומנה מהווה מסגרת חוץ, ביתית וזמנית, לתינוקות וילדים בסיכון שהוצאו מביתם בעקבות החלטת מחלקת הרווחה. אין מדובר באימוץ על בסיס קבוע המחייב קבלת אפוטרופסות על הילד, לכן מעבר לקריטריונים מוגדרים כגון: גיל מתאים, מצב משפחתי, אי רישום פלילי ומצב בריאותי תקין, הרי שכל משפחה בעלת לב גדול ורחב יכולה לשמש משפחה אומנת לילדים אלה.

משפחת אומנה היא מסגרת משפחתית חלופית וזמנית המאפשרת לתינוק מיום היוולדו ועד לבגרותו (18), לקבל את הדרוש להתפתחותו הנפשית, הגופנית, החינוכית והחברתית ולספק לו את הצרכים להם הוא זקוק עד שתתאפשר חזרתו להוריו הביולוגיים. בכל זמן שהיית הילדים באומנה, המשפחות מלוות על ידי מכון סאמיט בליווי רגשי ומקצועי ומקבלות החזר הוצאות חודשי ממשרד הרווחה.

משפחות מעניקות כלים להתמודד נפשית

על פי מחקרים, משפחת אומנה הינה הסביבה הטובה ביותר להתפתחות תקינה ונורמטיבית של ילדים שהוצאו מביתם, משום שתמיכה רגשית, חיזוקים וכלים להתפתחות נפשית, רגשית ושכלית שילד כל-כך זקוק להם, מגיעים קודם ממעגל האנשים הקרובים ביותר לילד, במקרה זה אלו הם בני המשפחה האומנת. על פי נתוני המכון, 40% ממשפחות האומנה הינן משפחות קרובי משפחה, במכון אחראים על 900 משפחות אומנה ו-1,100 ילדים, המכון מלווה 60 ילדים מהמגזר הערבי. 100 ילדים הם מהמגזר הבדואי, 250 ילדים הם מהמגזר החרדי ושאר הילדים הם מהמגזרים הדתיים לאומיים, חילוניים ומסורתיים.

רחל איגר לוין, מפקחת ארצית על תחום משפחות האומנה במשרד העבודה והרווחה, אמרה כי "מדיניות המשרד היא לטפל בילדים ולשלבם בתוך הקהילה סמוך לקרובי משפחה על מנת שיוכלו לזכות בחיים נורמטיביים ככל שניתן, משרד העבודה והרווחה מעביר מעל 160 מיליון ש''ח בשנה עבור מעונים לילדים שהוצאו מביתם. המשרד מלווה את משפחות האומנה באמצעות עמותות האומנה ודואג למתן מענה הולם לצרכים הפיזיים והרגשיים של הילדים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

לאפשר את התפתחותו הנורמטיבית של הילד

הקריטריונים למועמדים לשמש כאומנים: גיל האומנים לא יעלה על 55, אישור רפואי על מצב בריאותי תקין, העדר רישום פלילי, מקום ראוי בבית, לילד/ים, הכנסה קבועה ויציבות כלכלית, יחסים בין אישיים תקינים בין בני הבית, המלצות, בכתב ובעל פה מגורמים בקהילה המכירים את המשפחה. מהות תפקידה של משפחת האומנה, כאמור, היא לאפשר את התפתחותו הנורמטיבית של הילד בכל תחומי החיים ולהיות בית משלים לביתו הביולוגי של הילד. לשם כך, ברוב המקרים, ממשיך להתקיים קשר קבוע עם הוריו של הילד.

משפחות מאזור ירושלים והדרום המעוניינות לשמש משפחת אומנה לילדים מוזמנות ליצור קשר עם מכון 'סאמיט' בטלפון: 02-5631350 או באתר המכון בכתובת: www.summit.org.il.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully