וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקבוקי תבערה ותותח מים: הסלמה בהפגנות האלימות בהונג קונג

31.8.2019 / 17:48

המפגינים הפרו את האיסור של המשטרה, וחלקם השליכו לבנים ובקבוקי תבערה. המשטרה הפעילה גז מדמיע ותותח מים, כשאלפים אחרים צעדו במרכז העיר והתפללו למען הדמוקרטיה. כרזה של סין הושחתה לקול צהלת ההמון. "מתפללים שהצדק יגיע"

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

משטרת הונג קונג ירתה היום (שבת) גז מדמיע והפעילה תותח מים במהלך ההפגנות נגד השלטונות, שבמהלכן השליכו המפגינים הפרו-דמוקרטים בקבוקי תבערה ולבנים לעבר הכוחות. המפגינים, שהשתמשו בלייזרים ירוקים וכחולים כדי לסנוור את כוחות המשטרה, הסתתרו מאחורי מטריות, בזמן שהמשטרה ירתה גז מדמיע, בין המטה של צבא סין בעיר לבין מטה הממשל. תותח המים השפריץ מים צבועים בכחול, בדומה לשימוש שנעשה בהם במקומות אחרים בעולם כדי לזהות את המפגינים בהמשך. לא ידוע על נפגעים עד כה.

ההפגנות, שנמשכות כבר שלושה חודשים, התקיימו היום חרף איסור של המשטרה המנסה להשיב את הסדר לאזור המנהלי המיוחד של סין. הפעילים ציינו את יום השנה החמישי לדיכוי המחאה הקודמת למען דמוקרטיזציה של המושבה הבריטית לשעבר, ששבה לשליטת סין ב-1997. אתמול נעצרו כמה פעילים ומחוקקים פרו-דמוקרטים, וביום חמישי חשף בהפגנתיות צבא סין את החלפת הכוחות המוצבים בהונג קונג, לכאורה באופן שגרתי.

לקריאה נוספת על המחאה בהונג קונג
הונג קונג: המשטרה פתחה בגל מעצרים נגד ראשי המחאה
משטרת הונג קונג שלפה נשק חדש נגד המפגינים: תותח מים

הפגנות נגד סין, הונג קונג, 31 באוגוסט 2019. רויטרס
13 שבועות של מחאה. שריפה שהציתו המפגינים בהונג קונג, היום/רויטרס

רוב ההפגנות היום היו שלוות, והן התקיימו תחת גשם שוטף. רובן הצטרפו ל"צעדה נוצרית" מרובע וונצ'איי והתאספו בסמוך למבנה המועצה המחוקקת, שעליה הסתערו מפגינים בתחילת המחאה. מפגינים אחרים, רבים לבשו שחור וכיסו את פניהם, צעדו ברובע הקניות קוזוואיי ביי. בוונצ'איי, הקהל גדל אחרי השקיעה, והמפגינים הציבו מחסומים בכבישים והלמו עם מקלות מתכת. מחוץ לאחת הכנסיות באזור פרצה שריפה גדולה, וצוותי כיבוי נאבקו בלהבות.

"בהונג קונג יש חופש דת", אמרה סאלי יאנג, בת 27, שהזדהתה כנוצרית. "אנחנו מתפללים במקומות שונים ומתפללים כדי שהצדק יגיע להונג קונג. אם הם יעמידו אותנו לדין רק בגלל התפילה שלנו, הם פוגעים בחופש הדת שלנו".

עוד בוואלה!

מאחורי חומת האש: עיר הגבול הסינית שמשקיפה על הטלטלה בהונג קונג

לכתבה המלאה
הפגנות נגד סין, הונג קונג, 31 באוגוסט 2019. רויטרס
מפגינים מסתתרים מאחורי מטריות, היום/רויטרס

המשטרה הציבה מחסומי פלסטיק מלאים במים מסביב למשרדי הממשלה ושני תותחי מים לאור כתובות הגרפיטי שרוססו על המבנים במחאה הקודמת. הרכבת התחתית של הונג קונג השביתה חלק מהשירותים והתחנות בשל הציפייה ל"פעילויות ציבוריות".

למרות ההשתתפות הנרחבת, להפגנות בהונג קונג אין מנהיגים. הסיסמה הבולטת היא "תהיו כמו מים", כלומר גמישים. המוחים היום צעדו לכיוונים שונים, לכל מקום שאליו הרחובות לקחו אותם, השתמשו במחוות שונות בידיהם ושרו "עמדו לצד הונג קונג" ו"היאבקו עבור החירות".

אריק, סטודנט בן 22, אמר מתחת למטרייתו מחוץ למשרדי הממשלה כי להגיד לאנשים לא למחות זה כמו להגיד להם לא לנשום. "אני מרגיש שזאת חובתי להילחם למען הדמוקרטיה שלנו", הוא אמר. "אולי אנחנו ננצח, אולי אנחנו נפסיד, אבל אנחנו נילחם".

חשש מחוקי מצב חירום ומנזק לכלכלה

המושבה הבריטית לשעבר חווה את המשבר הפוליטי הגדול ביותר מאז שובה לשליטת סין, והיא משותקת ב-13 השבועות האחרונים על ידי הפגנות ענק, שלעתים גלשו גם לאלימות ושיתקו בכמה הזדמנויות את נמל התעופה, אחד העמוסים ביותר בעולם.

המחאה החלה בשל חוקי הסגרה לסין, שכבר הושעו, אולם מאז היא כבר התרחבה ועתה דורשים המפגינים את הדחת ראשת העיר קארי לאם ורפורמות דמוקרטיות גדולות יותר, לצד חקירת האלימות של כוחות המשטרה. הונג קונג נהנית מאוטונומיה גדולה יותר בהשוואה לסין היבשתית, במסגרת השיטה המכונה "מדינה אחת, שתי מערכות".

הפגנות נגד סין, הונג קונג, 31 באוגוסט 2019. רויטרס
מפגינים משליכים בקבוקי תבערה, היום/רויטרס

סין, שמחזיקה בכוחות צבא בעיר ומעבר לגבול, מזהירה כי סבלנותה פוקעת, והשוותה את המפגינים לטרוריסטים בשתי הזדמנויות לפחות. היא שחררה אזהרות שלפיהן היא שומרת את הזכות להתערב צבאית במשבר, אם הרשויות בהונג קונג יבקשו עזרה. לפי ההערכות, בייג'ינג לא מעוניינת בתרחיש כזה. היא מאשימה "כוחות זרים" בליבוי המהומות, בין היתר בשל תמיכת בריטניה וארצות הברית במפגינים.

בייג'ינג מכחישה כי היא מתערבת בהונג קונג וגינתה את ההפגנות, שלדבריה עלולות לגרום נזק לכלכלה. לאור המבוי הסתום בין הרשויות לבין המפגינים, נקלעה הונג קונג למיתון הראשון שלה זה עשור. בעקבות זאת, גוברת ההערכה שהשלטון המקומי יטיל חוקי מצב חירום, שירחיבו את סמכויותיו בביצוע מעצרים ובהטלת עוצר יציאה וצנזורה.

ההפגנות הן האתגר הגדול ביותר שחווה המפלגה הקומוניסטית של סין מאז עלייתו של שי ג'ינפינג לשלטון ב-2012. המפלגה נחושה לדכא את המהומות לפני ציון יום השנה ה-70 להקמת הרפובליקה העממית של סין ב-1 באוקטובר, אז יסקור שי מצעד צבאי גדול בבירה. עם זאת, המפגינים השחיתו היום כרזה אדומה ארוכה שציינה את האירוע לצד תשואות מהקהל.

(עדכון ראשון: 15:31)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully