וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיין בכיר הפך החלטה של בית הדין הרבני: "האישה אינה עגונה"

27.8.2019 / 7:59

בית הדין קבע במעמד צד אחד כי תושב ארה"ב מסרב לתת גט לאשתו החיה בישראל ואף עיכב בישראל במשך 4 שנים את אביו. לאחר שהעליון הפנה את הצדדים למו"מ, טען הדיין הבכיר המוכר על ידי הרבנות בישראל כי הבעל דווקא מסכים להתגרש - וגרם מבוכה לבתי הדין

בית הדין הרבני האזורי בחיפה. דוברות בתי הדין הרבניים, מערכת וואלה! NEWS
"האב שלט בבן כחומר ביד היוצר". בית הדין הרבני האזורי בחיפה/מערכת וואלה! NEWS, דוברות בתי הדין הרבניים

תפנית דרמטית בתיק שהסעיר את עולם הרבנות: דיין בכיר בארצות הברית, שזוכה להכרה רשמית מהרבנות הראשית לישראל, חתם על מסמך לפיו אישה שביקשה לקבל גט מבעלה האמריקני לפני מספר שנים, ואף הביאה בשל כך לעיכוב יציאתו של אביו מישראל במשך כארבע שנים, "אינה עגונה בכלל" - זאת למרות קביעת בית הדין האזורי בתל אביב בפרשה. הקביעה הזו גורמת למבוכה גדולה בבתי הדין הרבניים בישראל.

מדובר בסיפורם של בני זוג חרדים שנישאו לפני 19 שנה והתגוררו בארצות הברית, שם נולדו להם שני ילדים. לפני 13 שנים הגיעו בני הזוג וילדיהם לביקור בישראל. במהלך הביקור לקתה האישה באירוע מוחי, אשר לאחריו החליטה להישאר בישראל ולא לחזור למדינתה. הבעל נאלץ לעזוב את הארץ, וחזר לביתם המשותף בארצות הברית ומאז, קבע בית הדין הרבני בישראל, במעמד צד אחד, כי הוא מסרב לתת לה גט.

הרב שלמה שטסמן. אתר רשמי
מבוכה לבתי הדין. הדיין שלמה שטסמן שמוביל את התיק בישראל/אתר רשמי

אביו של הבעל, אזרח ותושב ארצות הברית ואינו אזרח או תושב ישראל, הינו חסיד חרדי התורם רבות למוסדות חרדים בישראל. באחד מביקוריו בישראל, הוא זומן יחד עם רעייתו להתייצב בבית הדין בתל אביב כדי להסביר את סיבת סרבנות בנו. משהובהר לבית הדין כי לא ניתן עוד לעכב את יציאתו מהארץ כעד בהליך, הוגשה כנגדו תביעה בטענה כי הוא שולט בבנו בן ה-43 "כחומר ביד היוצר". האב עוכב על ידי בית הדין הרבני בישראל במשך כארבע שנים, במהלכן הדרדר מצבו הרפואי והוא אושפז פעמים רבות בבית החולים ואף הורדם והונשם במשך שבועיים במחלקה לטיפול נמרץ. לאחרונה נקבע על ידי בית המשפט העליון כי האב יוכל לצאת את גבולות הארץ בכפוף להפקדת ערבויות.

לטענת האב, בנו עזב את החסידות ואינו שומר על אורח חיים דתי, והם אינם מדברים זה עם זה שנים רבות. לכן, הוא ביקש פעמים רבות מבית הדין הרבני לפנות ישירות אל הבעל שבארה"ב על מנת לשמוע את עמדתו, אך כל בקשותיו בעניין זה נדחו. רק לאחר פנייתו לבית המשפט העליון, בוצעה פנייה ישירה לבעל שבארצות הברית, וזאת לראשונה מזה שלוש וחצי שנים בהן הוחזק האב בישראל. במסגרת הליך זה הורה בית המשפט העליון לבני הזוג לנהל משא ומתן ישיר, וזאת בסיועו של הדיין, הרב שלמה בן ציון הערבסט, ראש אב בית הדין צדק באמריקה - "עין משה".

עוד בוואלה!

ממדבריות סעודיה ועד רחובות ביירות: מלחמת המל"טים במזה"ת יוצאת משליטה

לכתבה המלאה
בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
"מדובר בדיין חיצוני שגויס על ידי המשפחה". הרבנות הראשית לישראל/רוני כנפו

עם ניהול המו"מ הישיר בין הצדדים, חלה תפנית משמעותית בפרשה, שהצדדים בה מקווים כי תוביל לפריצת דרך משמעותית. הדיין, הרב הערבסט, היה עד לשיחות בתקופה האחרונה בין האישה לבעל, ולפי מסמך שהגיע לוואלה! NEWS ועליו הוא חתום עולה כי "האישה ביקשה גט מבעלה והוא השיב לה כי הוא מסכים לגרשה מרצונו הטוב". הרב הערבסט, שמוכר על ידי הרבנות הראשית לישראל לטפל במקרים של עגינות בארצות הברית, טען במכתב כי "האישה אינה בכלל עגונה".

חלק מהטענות נגד האב, כמו גם עונשים שהוטלו עליו, בהם מאסר וקנס כספי יומי, בוטלו על ידי בג"ץ. אולם, לקביעה של הדיין הבכיר מארה"ב יש כעת השלכות ישירות על הקרב של בתי-הדין הרבניים נגד האב. האחרון, שטען כי אין לו כל קשר עם בנו או לסירובו לא לתת גט, עשוי לחזק את טענותיו כי הוא מעוכב בישראל במשך שנים ארוכות ללא סיבה היות והאישה כלל איננה עגונה.

"החזיקו אזרח זר במשך ארבע שנים כבן ערובה"

גורמים בסביבתו של האב מסרו בתגובה כי "האמת יצאה לאור. בתי הדין, בגיבוי של הדיין שטסמן ומדינת ישראל, החזיקה אזרח זר במשך כמעט ארבע שנים כבן ערובה, כשכעת ברור לכולם שאין לו כל קשר לסיפור, ושכל שהיה על האישה לעשות הוא לפנות ישירות לבעלה".

"בכל מדינה מתוקנת, מישהו היה נותן את הדין על הרדיפה וההתעמרות באדם חף מפשע שכמעט שילם בחייו בעקבות הנזקים הבריאותיים והכלכליים העצומים שנגרמו לו על ידי מערכת בתי הדין בישראל", נאמר מהגורמים בסביבת האב. "מוטב שבתי הדין יתנצלו ויפה שעה אחת קודם".

מהנהלת בתי הדין נמסר בתגובה: "מדובר בדיין חיצוני שגויס על ידי המשפחה במיוחד לצורך נסיון להטות את ההליך המתנהל בישראל באופן חמור וחריג. זוהי חוות דעת נגועה ופסולה מבחינה משפטית, כיוון שהיא רחוקה מלהיות אובייקטיבית ולפיכך היא חסרת תוקף ומשמעות להליך עצמו".

עוד הוסיפו כי "מדובר באחת מפרשיות העיגון הקשות איתן מתמודדת מערכת בתי הדין. את ההליך המשפטי בבית הדין מלווה קמפיין תקשורתי אגרסיבי המתאר את אביו של סרבן הגט והעומד לפי פסק הדין מאחורי הסרבנות, כ'בן ערובה' וכ'קלף מיקוח', זאת תוך סילוף מכוון, מגמתי ושיטתי של עובדות יסוד בפרשיית עיגון חמורה זו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully