וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"התלמידים זקוקים לטיפול": בשכונה שעל כוונת המשטרה נערכים ללימודים

בצל מבצע האכיפה המתמשך בעיסאוויה, שכלל גם מעצרי נערים, אנשי החינוך לא בטוחים כיצד להתמודד עם המצב - וההורים מאיימים להשבית את הלימודים. "התלמידים לא קיבלו את החופש שלהם כמו שצריך, ולכל אחד מהם יש סיפור עכשיו. לא למדנו להתמודד עם מצב כזה"

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניב מעוז

ילדי שכונת עיסאוויה שבמזרח ירושלים עברו את חופשת הקיץ בצל מבצע האכיפה והמעצרים של המשטרה שהחל לפני יותר מחודשיים ועדיין נמשך. כעת, שבוע לתחילת שנת הלימודים, הורים ואנשי חינוך מנסים להבין כיצד הם אמורים לפתוח את השנה. ועד ההורים בשכונה מאיים להשבית את הלימודים אם כוחות המשטרה ימשיכו בפעילות, ואנשי החינוך מקיימים פגישות בניסיון להיערך לתלמידים שחוזרים אחרי עימותים, מעצרים ופציעות.

זה יותר מחודשיים, שכוחות משטרה מגיעים כמעט בכל יום לשכונה. ניידות חוסמות את הכניסה, ושוטרים עורכים חיפושים ומחלקים דוחות לנהגים ולבעלי חנויות. כמו כן, לרוב בשעות הערב, גם מגיעים כוחות גדולים כדי לבצע מעצרים של חשודים ביידויי אבנים ובקבוקי תבערה ומתפתחים עימותים שמובילים למעצרים נוספים. לפי תושבים בשכונה יותר מ-200 תושבים נעצרו, רובם שוחררו בתוך יום למעצר בית או בתנאים מגבילים כמו הרחקה זמנית מהשכונה.

רבים מהעצורים הם קטינים שנמצאים בחופשת הקיץ ואמורים לחזור עוד מעט ללימודים. אך גם ילדים שלא נעצרו נתקלו בשוטרים שעיכבו את קרוביהם או אף נכנסו לחיפושים בבתיהם. בעקבות זאת, אנשי המקצוע במוסדות החינוך מתכוונים לערוך בימים הקרובים מפגשים, בין היתר עם ההורים, בניסיון להיערך לשנת הלימודים שבפתח. "התלמידים לא קיבלו את החופש שלהם כמו שצריך - לא פעילויות, לא טיילו, לא קייטנות לא כלום. רק כל הזמן היו בלחץ ושמעו על כוחות שנכנסים", אומר אחד מעובדי מערכת החינוך בשכונה. "לכל אחד יש סיפור עכשיו - עצרו אותו או מישהו מהמשפחה. אנחנו לא יודעים איך לקבל את התלמידים ומה לעשות איתם בתוך בית הספר. מה אנחנו יכולים להגיד להם? הם רוצים לספר את הסיפור שלהם, ואנחנו לא יודעים איך להתמודד עם זה. אנחנו מבינים בחינוך, אבל בחיים לא למדנו איך להתמודד עם מצב כזה, עם בעיות כאלה". לדבריו, אחרי פנייה שלו הגיעו נציגה מטעם השירות הפסיכולוגי של העירייה וכן נציגה מטעם משרד החינוך לישיבה של מנהלי בית הספר שנערכה אמש. בה נאמר למנהלים כי הם מעוניינים לשלוח יועצים לימי ההיערכות לצוות החינוך.
אך לדבריו, יש צורך בעובדי טיפול קבועים בבית ספר שיהיו בקשר עם הילדים.

אחד מבתי הספר בעיסאוויה. רוני כנפו
"רוב מי שנעצר הם בני 12 עד 18, בגיל הלימודים". שכונת עיסאוויה/רוני כנפו

במידה והפעילות המשטרתית תימשך, מוסיף אותו עובד כי הם לא מתכוונים לקחת סיכונים. "קשה לי להגיד את זה, אבל אני לא מסוגל ולא מקובל עלי לקחת אחריות על שום תלמיד בתקופה כזו. בסוף זה ייפול על הראש שלנו". הוא מציין כי במשך יותר מ-20 שנה שהוא עובד בחינוך, מעולם לא נתקל במצב כזה. לדבריו, בעבר כשהיו נכנסים כוחות לפעילות של יום אחד, במוסדות החינוך היו ממתינים ליציאתם כדי לשחרר את התלמידים. "כששומעים שיש כוחות בתוך הכפר, אנחנו סוגרים את בית הספר עם הילדים. משאירים אותם בפנים עד שנשמע שהכל בסדר. זה קרה בעבר. היינו מחכים עם התלמידים אפילו שעה-שעתיים עד שנשמע שהכל בסדר, ואז אפשר לשחרר את התלמידים שיגיעו הביתה בשלום. אבל המצב הזה היה הרבה יותר פשוט ממה שקורה היום, היום משתמשים בגז מדמיע וכדורי ספוג ללא סיבה".

גם רבאב זהרה, מנהלת שלוחת המינהל הקהילתי בשכונה, מתארת את הקשיים של בני הנוער בשכונה אחרי שחוו מעצרים ואת היעדר הסיוע מצד העירייה. "הם תלמידים. באים בלילה מיס"מ ולוקחים את הילדים מהבית. הם נעצרים ליום אחר וביום שני הולכים לבית משפט שמשחרר אותם ושולח למעצר בית ותנאים. כל התושבים חיים בלחץ. מצב מאוד קשה", אומרת זהרה. "הרבה צעירים שנעצרו הגיעו לבית חולים כי נפצעו במעצרים, הם עמדו מול השופט והוא ראה את הסימנים האלימים. להרבה מהילדים יש עכשיו קושי ובעיות נפשיות והם צריכים טיפול. רוב מי שנעצר הם בני 12 עד 18, בגיל הלימודים". זהרה מספרת כי הייתה פגישה בנושא עם העירייה, אך הדבר לא סייע. "גם העירייה מתחילה לתת קנסות, צווי הריסה וארנונה. היא עובדת עם המשטרה, אז התושבים כועסים על העירייה. במקום לעזור לנו לפתור את הבעיות הם באים נגדנו גם".

עוד בוואלה!

המשלוח מאיראן, המעקב והמתחם שהושמד: כך סוכל פיגוע הרחפנים בסוריה

לכתבה המלאה

"חייבים לעשות משהו"

בשכונה יש אלפי ילדים שאמורים לחזור למוסדות החינוך ב-1 בספטמבר, וגם ההורים מביעים חשש מהמשך הנוכחות המוגברת של כוחות הביטחון ומאיימים להשבית את הלימודים. זאת, לדבריהם, לאחר שבזמן החופשה הם השתדלו להמעיט ביציאה מהבית כדי להימנע מהיתקלויות וחיכוכים עם שוטרים. "אנחנו סבורים שלא ניתן לפתוח את שנת הלימודים במועד הרגיל והבטוח לתלמידינו ותלמידותינו. לאור יהירותם של כוחות השיטור השונים והתנהגות העירייה הגזענית שנת הלימודים לא תוכל להתחיל באופן טבעי ובצורה חלקה", נכתב בהודעה שהופצה אחרי מפגש ועדי ההורים בשכונה. "אנחנו מודיעים שאם המצב יימשך והכיבוש לא יחזור בו מהפרובוקציות שלו ולא יפסיק לפרוץ לכפר, נכריז על שביתה פתוחה בבתי הספר עד למועד לא ידוע".

עוד נכתב בהודעה כי "תלמידים רבים זקוקים לטיפול נפשי בגלל פחד ודאגה, רבים מהתלמידים שנאסרו זקוקים למעקב מיוחד ולמוסדות מיוחדים שיעקבו אחר מצבם הנפשי. למרבה הצער ישנם גם הורים שזקוקים לטיפול ומעקב נפשי. אנחנו מייחסים חלק גדול מכישלון התלמידים בבגרות בבית ספר לבנים לכוחות המשטרה השונים שהציקו לבית הספר והתלמידים".

אחד מבתי הספר בעיסאוויה. רוני כנפו
"אנחנו מייחסים חלק גדול מכישלון התלמידים בבגרות בבית ספר לבנים לכוחות המשטרה"/רוני כנפו

סאמר דנדיס הוא בעל חנות כלי כתיבה בשכונה. בימים אלה, המכירות שלו היו אמורות להיות בשיאן, אך בשעות הצהריים ביום רביעי החנות ריקה ולדבריו הלקוחות לא מגיעים הקיץ בגלל המצב. "אנשים לא באים כי יש הרבה בעיות בכפר, כל יום חיילים באים, מס הכנסה, עירייה, אנשים מפחדים לבוא. 10% מבדרך כלל. מתחיל בית הספר אבל אנשים לא באים, אנשים מפחדים. כל אחד מפחד שהילד שלו ייצא". דנדיס הוא בעצמו אב לשלושה, שלדבריו בילו את מרבית הקיץ בבית. "אני מפחד. ולא אתן להם ללכת לבית ספר ככה. עד שיפסיקו (השוטרים) לבוא ולעשות בעיות. מפחד שיזרקו עליהם גז או משהו אחר. חייבים לעשות משהו".

למוכתאר עיסאוויה דרוויש דרוויש עוד יש תקווה שבמשטרה יקשיבו לבקשותיהם ושנת הלימודים תחל כסדרה. "ב-1 בספטמבר יש חשש להורים של התלמידים שאין ביטחון לילדים שילכו לבית הספר בגלל המצב שקיים בעיסאוויה מהמשטרה ומכל הצדדים. אז אם המשטרה תפסיק בלילה להיכנס לעיסאוויה ויפסיקו להתגרות עם הילדים, הצעירים, אז יכול להיות שאנחנו, המכובדים בכפר, נצליח שלא תהיה שביתה. ואני מקווה, ומבקש גם ממפקד המחוז שיעזור לתושבים ושיפסיקו להיכנס לעיסאוויה", הוא אומר, ומוסיף: "אנחנו מעוניינים לשמור על שקט, מעוניינים לחיות בשלום, ושתהיה שנת לימודים מוצלחת".

עיריית י-ם: "עומדים בקשר שוטף עם הורי השכונה"

מעיריית ירושלים נמסר כי "מינהל החינוך בעיריית ירושלים עומד בקשר שוטף עם הורי השכונה. השירות הפסיכולוגי וצוותי היועצים מטפלים בנושא למול הצוותים החינוכיים בבתי הספר, ועם תחילת שנת הלימודים יעמדו גם לרשות ההורים והתלמידים".

אחד מבתי הספר בעיסאוויה. רוני כנפו
"כל אחד מפחד שהילד שלו ייצא"/רוני כנפו

במשטרה לא השיבו כמה קטינים נעצרו בחודשיים האחרונים ומסרו כי "משטרת ישראל מבצעת כל העת פעילות אכיפה גלויה וסמויה לאכיפת החוק, למניעת פשיעה והפרות סדר בכל רחבי העיר ירושלים, בשכונות מזרח העיר וגם בעיסאוויה. מטבע הדברים המשטרה ממקדת פעילות במוקדים השונים בהם ישנם ריבוי עבירות, אירועי פשיעה והפרות סדר. בזכות פעילות המשטרה באזור, לאורך החודשים האחרונים חלה ירידה חדה בידויי אבנים, בקבוקי תבערה ועבירות נוספות כלפי אזרחים חפים מפשע ומשתמשי הדרך. לצערנו לעיתים קרובות ישנם פורעי חוק באזור המנסים לפגוע בשוטרים ולהצר את צעדיהם בפעילות למען התושבים הנורמטיביים, בין היתר באמצעות יידוי אבנים, בקבוקי תבערה וזיקוקים לעבר הכוחות. משטרת ישראל תמשיך לפעול להגנה על שלום הציבור ובטחונו, לשמירה על הסדר הציבורי ולאכוף את החוק, בעיסאוויה ובכל מקום אחר".

עיסאוויה. רוני כנפו
"מייחסים חלק גדול מהכישלון בבגרות - לכוחות המשטרה"/רוני כנפו
עיסאוויה. רוני כנפו
"אנשים מפחדים". סאמר דנדיס בחנות כלי הכתיבה שלו בעיסאוויה/רוני כנפו
עיסאוויה. רוני כנפו
דרוויש דרוויש, מוכתר עיסאוויה/רוני כנפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully