וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל החליטה למנוע את כניסת חברות הקונגרס: "פעילות חרם"

שר הפנים הודיע כי שתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות לא יורשו להיכנס לארץ בתיאום עם ראש הממשלה, ברקע התנגדותו של הנשיא טראמפ לביקור. "לא יעלה על הדעת כי תותר כניסה ארצה של מי שמבקשים לפגוע במדינת ישראל", טען דרעי. נתניהו: "מתכננות מסע שתכליתו הוא חיזוק החרם"

צילום: רויטרס, עריכה: תומר לוי

ביקור חברות הקונגרס הדמוקרטיות - כל הפרטים

  • שר הפנים החליט למנוע את כניסת אילהאן עומאר וראשידה טאליב
  • דרעי: "לא תותר כניסה של מי שמבקשים לפגוע בישראל"
  • נתניהו: "כל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה"
  • סנדרס גינה את החלטת ישראל: "סימן לחוסר כבוד עצום"

שר הפנים אריה דרעי החליט היום (חמישי) למנוע את כניסתן של חברות הקונגרס הדמוקרטיות אילהאן עומאר וראשידה טאליב, בהתאם להוראות חוק הכניסה לישראל. מטעמו של דרעי נמסר כי ההחלטה התקבלה בשיתוף ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ ישראל כץ והשר לעניינים אסטרטגיים גלעד ארדן. זאת לאחר שסבר כי ביקורן נועד לפעילות חרם נגד ישראל.

"מדובר במי שמנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני BDS הקוראים לחרם נגד ישראל", אמר דרעי. "מדינת ישראל מכבדת את הקונגרס האמריקני, במסגרת הברית ההדוקה בין המדינות, אך לא יעלה על הדעת כי תותר כניסה ארצה של מי שמבקשים לפגוע במדינת ישראל, אף תוך כדי הביקור".

יחד עם זאת, השר דרעי הבהיר כי אם חברת הקונגרס טאליב תבקש מפגש פרטי עם בני משפחה מטעמים הומניטריים ובהתאם להתחייבויות המתאימות, הוא ישקול זאת.

חברות הקונגרס עומאר וטליב בזמן נאום מצב האומה של טראמפ, פברואר 2019. AP
"מנצלות את הבמה המרכזית ביותר לתמיכה בארגוני BDS". טאליב ועומאר/AP

ראש הממשלה מסר בתגובה כי "כדמוקרטיה תוססת וחופשית, ישראל פתוחה לכל מבקר ולכל ביקורת, עם יוצא מן הכלל אחד: החוק בישראל אוסר על כניסת אנשים הקוראים והפועלים להטלת חרם על ישראל, כפי שמקובל גם בדמוקרטיות אחרות שמונעות כניסה של אנשים שלתפיסתן פוגעים במדינה".

"חברות הקונגרס טאליב ועומאר הן פעילות מובילות בקידום חקיקת חרמות נגד ישראל בקונגרס האמריקני", אמר נתניהו. "רק לפני מספר ימים קיבלנו את תכנית הביקור שלהן, וממנה התברר שהן מתכננות מסע שכל תכליתו הוא חיזוק החרם ושלילת הלגיטימיות של ישראל. כך למשל הן הגדירו את יעד הביקור שלהן כ'פלסטין' ולא כ'ישראל', ובניגוד לכל חברי הקונגרס הדמוקרטים והרפובליקנים עד היום, הן נמנעו מלבקש פגישה כלשהי עם גורם ישראלי רשמי הן בממשלה והן באופוזיציה".

עוד הוסיף נתניהו כי "לעומת זאת, תכנית הביקור של שתי חברות הקונגרס מראה שכל כוונתן היא לפגוע בישראל ולהגביר את ההתססה נגדה. על כן החליט שר הפנים שלא לאפשר את ביקורן, ואני כראש הממשלה מגבה את החלטתו".

אריה דרעי, השקת קמפיין הבחירות - ש"ס, ירושלים , 22.07.2019. ראובן קסטרו
סבר כי ביקורן נועד לפעילות חרם נגד ישראל. דרעי/ראובן קסטרו

הסנאטור הסוציאליסטי היהודי ואחד המועמדים הבולטים בפריימריז הדמוקרטיים לנשיאות, ברני סנדרס, גינה את החלטת ישראל וקרא לממשלה לבטלה. "מניעת כניסתן של חברות הקונגרס עומאר וטאליב לישראל ופלסטין היא סימן לחוסר כבוד עצום כלפי נבחרות הציבור האלו, הקונגרס האמריקני ועקרונות הדמוקרטיה", צייץ סנדרס בחשבון הטוויטר שלו. "הממשלה הישראלית צריכה לחזור בה מהחלטתה ולאפשר להן להיכנס".

גם הסנאטורית אליזבת וורן, מהמועמדות הדמוקרטיות המובילות, אמרה כי זו החלטה מבישה וחסרת תקדים והפצירה בישראל לחזור בה ממנה. וורן צייצה כי "ישראל לא מתייחסת למקרה כדמוקרטיה סובלנית או כבת ברית יציבה של ארצות הברית כאשר היא מונעת את כניסתן של חברות הקונגרס בשל השקפותיהן הפוליטיות. זה יהיה מהלך מביך וחסר תקדים".

מוקדם יותר היום הגיב נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ לביקור שתי חברות הקונגרס בחשבון הטוויטר שלו. "זו תהיה חולשה אם ישראל תאשר את כניסת חברות הקונגרס", כתב. לדבריו, "הן שונאות את ישראל והעם היהודי ואין דבר שאפשר לומר או לעשות כדי לשנות את דעתן. הן מבישות".

גם באופוזיציה גינו את החלטת שר הפנים. חבר הנהגת כחול לבן, ח"כ יאיר לפיד, מסר בתגובה כי "אמנם מדובר בשתי חברות קונגרס רדיקליות, אך ההחלטה לא לאפשר להן כניסה לישראל מנוגדת לאינטרס המדיני שלנו. כפי שנתניהו יודע היטב זו טעות קשה שנותנת רוח גבית ל-BDS ופוגעת עוד יותר ביחסינו עם המפלגה הדמוקרטית".

ישיבת ממשלה, 14 ביולי 2019. ידיעות אחרונות, אוהד צויגנברג, אתר רשמי
מגבה את החלטת שר הפנים. נתניהו/אתר רשמי, ידיעות אחרונות, אוהד צויגנברג

בלשכת ראש הממשלה שקלו בימים האחרונים את אישור כניסתן של השתיים לישראל. בתחילה הודיע נתניהו כי יאשר את ביקורן, אך בסוף השבוע האחרון דווח ב"חדשות 13" כי הנשיא טראמפ כעס על ההחלטה.

שתי חברות הקונגרס ידועות בביקורת שלהן על ישראל ובתמיכתן ב-BDS, ולאחרונה הן עמדו בלב סערה לאחר שטראמפ קרא להן "לחזור לארצן", וכן לשתי חברות הקונגרס הדמוקרטיות אלכסנדרה אוקסיו-קורטז ואיינה פרסלי. טאליב, הפלסטינית הראשונה שנבחרה לקונגרס האמריקני, ספגה בעבר ביקורת לאחר שאמרה על טראמפ כי צריך "להדיח את הבן זונה".

(עדכון ראשון: 18:30)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully