וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אין קואליציה - אין ועדות: המכשול של כץ בפני קבלת חסינות

15.8.2019 / 6:25

שר הרווחה רשאי לבקש שהכנסת תקבע לו חסינות בתוך חודש מתוקף היותו ח"כ, אך ממשלת המעבר והבחירות המתקיימות בפעם השנייה בזמן קצר עלולות לעמוד בדרכו. גורמים בכנסת טוענים כי ההחלטה תתקבל לפי עמדת היועמ"ש מטעמה, אך במצב כזה עשויים כץ ומפלגתו לספוג ביקורת קשה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: עמית שמחה

אחרי הודעתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אתמול (רביעי) על העמדתו לדין של שר הרווחה חיים כץ, הוא עשוי מתוקף היותו חבר כנסת להילחם על חסינותו. חבר כנסת רשאי לבקש שהכנסת תקבע לו חסינות בתוך חודש ימים לגבי אשמה שהוגשה נגדו. במקרה זה, קובע החוק שהח"כ יוכל לקבל חסינות רק במקרה ש"העבירה נעברה במילוי תפקידו או למען מילוי תפקידו".

לאחר מכן, ובכפוף לבקשה שתוגש לוועדת הכנסת, יתקיים דיון בוועדה. בדיון בוועדה חבר הכנסת שנגדו עומד האישום והיועץ המשפטי לממשלה צריכים להשמיע את דברים. לאחר שוועדת הכנסת אישרה להעניק לח"כ את חסינותו, תתקיים על כך הצבעה במליאה.

חיים כץ בישיבת הממשלה השבועית במשרד רוה"מ בירושלים, 30 ביוני 2019 (פול ישיבת ממשלה). יונתן זינדל/פלאש90, אתר רשמי
יילחם על חסינותו? השר כץ/אתר רשמי, יונתן זינדל/פלאש90

המכשול המרכזי בפני כץ היא העובדה שהכנסת פוזרה, שלא הוקמו בה ועדות היות שראש הממשלה בנימין נתניהו לא הרכיב קואליציה ושמתקיימות בחירות בפעם השנייה בתוך זמן קצר. גורמים בכנסת טוענים כי אם כץ יגיש בקשה, הרי שהכנסת תפנה לקבל את עמדתו של היועמ"ש מטעמה, עו"ד איל ינון, כדי להכריע איך להתמודד עם ההליך. במצב כזה, כץ ומפלגת הליכוד עשויים לספוג ביקורת פוליטית קשה, כזו שאולי נתניהו יעדיף להימנע ממנה.

שאלה נוספת שתיבחן היא האם יהיה אפשר לקיים את הדיון על החסינות רק לאחר הבחירות. גם אם כץ יבקש חסינות מהכנסת, סיכוייו לקבלה הינם נמוכים מאד לאור מציאות העבר המלמדת כי הח"כים שביקשו חסינות חזרו בהם או נדחו.

במקביל לשאלת חסינותו כחבר כנסת, הערב נפגש כץ עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ודן עמו בהמשך כהונתו כשר לאחר ההחלטה על הגשת כתב האישום. היועץ המשפטי לממשלה הבהיר לכץ ולראש הממשלה שאין לו ברירה אלא להתפטר מהממשלה. מנדלבליט נפגש עם נתניהו ואמר לו שאם כץ לא יתפטר - הוא יכריח את ראש הממשלה לפטרו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully