וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשד לשוחד בגינאה - והחקירות בשוויץ וישראל: מדריך לפרשת בני שטיינמץ

14.8.2019 / 8:37

על פי הודעת רשויות התביעה בשוויץ, המיליארדר הישראלי צפוי להיות מואשם במתן שוחד של 10 מיליון דולר לנשיא גינאה לשעבר ואשתו עבור זיכיון כרייה. מדוע הוא צפוי לעמוד לדין דווקא במדינה האירופית, על מה נחקר גם בישראל, ומה הוא טוען להגנתו? מורה נבוכים לפרשה

צילום: אבי כהן

המיליארדר הישראלי בני שטיינמץ יועמד לדין בשוויץ בחשד לשחיתות במסגרת מתן רישיונות כרייה בגינאה. איש העסקים הישראלי צפוי להיות מואשם בתשלום שוחד של עשרה מיליון דולר לנשיא גינאה לשעבר, לאסאנה קונטה, ואשתו כדי לקבל את הזיכיון לכרות במתחם המכונה "סימנדו". הפרשה נחקרת בשוויץ, בה היה ממוקם מטה חברת BSGR הקשורה לשטיינמץ. לפי פרסומים, התביעה צפויה לדרוש עונש של שנתיים עד עשר שנות מאסר עבור איש העסקים, אם יורשע.

איש העסקים בני שטיינמץ החשוד בפרשת שוחד בין לאומית, 19 בדצמבר 2016. אביב חופי
צפוי להיות מואשם בשוחד. איש העסקים בני שטיינמץ/אביב חופי

מיהו בני שטיינמץ?

שטיינמץ, יליד נתניה בן 63, הוא מיליארדר ישראלי שהתחיל את דרכו בעסק היהלומים המשפחתי ועם השנים עבר לעסוק גם בנדל"ן ובכריית מחצבים ברחבי העולם. כיום, על פי פורבס, מוערך הונו במיליארד דולר. הוא נחשב מקורב לראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט.

במחצית השנייה של העשור הקודם העניק נשיא גינאה לשעבר, לאסאנה קונטה, זכויות כרייה של עפרות ברזל במתחם עצום המכונה "סימנדו" לחברת BSGR הקשורה לשטיינמץ. זוהי העסקה שעומדת במרכז הפרשה. לפי פרסומים בעבר, שטיינמץ שילם על הזכויות כ-165 מיליון דולר, ומעט לאחר מכן מכר מחצית מהן לחברה אחרת - תמורת 2.5 מיליארד דולר.

עוד בוואלה!

החשד להתעללות בלוד: אחיה של בת ה-5 הועברו למוסדות רווחה

לכתבה המלאה

מה בדיוק החשדות כלפי שטיינמץ, ולמה הוא עומד לדין בשוויץ?

על פי הודעת רשויות התביעה בשוויץ, שטיינמץ צפוי להיות מואשם כי שילם שוחד של עשרה מיליון דולר לנשיא גינאה לשעבר ולאשתו, כדי לקבל את הזיכיון לכרות בסימנדו. שוויץ חקרה את הפרשה משום שבה היה ממוקם מטה BSGR בשנים שבהן ניתן לכאורה השוחד. לפי פרסומים, התביעה תדרוש עונש של שנתיים עד עשר שנות מאסר עבור שטיינמץ, אם יורשע.

בארצות הברית, ה-FBI הגיש כתב אישום נגד אדם בשם פרדריק סילין, שב-2014 הודה ששילם לאלמנתו של נשיא גינאה, שהתגוררה בפלורידה, כדי שתשמיד מסמכים שקשורים לחקירה ותעזוב את ארצות הברית כך שלא תוכל להיחקר. אף שלא היה עובד של BSGR, הוא תואר כיועץ של החברה. כעת גם הוא נאשם בכתב האישום השוויצרי, לצד שטיינמץ.

נשיא צרפת לשעבר ניקולא סרקוזי, 19 בנובמבר 2016. רויטרס
תיווך בעסקת הפשרה בין שטיינמץ וגינאה. נשיא צרפת לשעבר ניקולה סרקוזי/רויטרס

ומה לגבי גינאה?

דווקא שם שטיינמץ כבר אינו מואשם בדבר. לאחר מותו של הנשיא קונטה, בסוף 2008, החליף אותו אלפא קונדה, שנמצא בשלטון עד היום. הוא החליט לחקור לעומק כמה עסקאות בסקטור הכרייה במדינה, וב-2012 האשים את שטיינמץ כי שיחד את הנשיא הקודם כדי לקבל הזיכיון. בעקבות זאת שללה גינאה מחברת BSGR, ששטיינמץ בכלל מוגדר באופן רשמי כיועץ שלה, את זכויות הכרייה בסימנדו.

לאחר שהמדינה המערב-אפריקנית שללה מהחברה של שטיינמץ את זכויות הכרייה, נפתחה בוררות בינלאומית, שהסתיימה בפברואר השנה בפשרה שהושגה בתיווכו של נשיא צרפת לשעבר, ניקולה סרקוזי. בהתאם להסכם הפשרה, קיבל שטיינמץ זכויות לפתח מכרה אחר במדינה, ושני הצדדים חזרו בהם מהאשמות הדדיות בשחיתות.

מה טוען שטיינמץ?

איש העסקים הישראלי טוען כי מי שעומד מאחורי כל ההליכים נגדו הוא ג'ורג' סורוס, איש העסקים היהודי-הונגרי. לדבריו, סורוס, שייעץ לנשיא גינאה הנוכחי, מנסה להרוס אותו.

בתגובה להגשת כתב האישום בשוויץ נמסר מטעמו של שטיינמץ: "כשם שממשלת גינאה חזרה בה מטענותיה, כשם שבית המשפט הרומני זיכה את שטיינמץ זיכוי מוחלט מאישומי השווא שהוטחו נגדו, כך גם כאן יוכח שלא דבק שום רבב בפעילותו של שטיינמץ. יודגש, שהחקירה נפתחה בשוויץ בשל בקשת ממשלת גינאה שבמסגרת הליך בוררות בינלאומית חזרה בה זה מכבר מטענותיה, מכאן שמדובר באישום מופרך. שטיינמץ עתר זה מכבר כנגד ההליך וההתנהלות של השופט החוקר בשוויץ".

טל זילברשטיין ובני שטיינמץ בהארכת מעצרם 14 באוגוסט 2017. אבי כהן, מערכת וואלה!
טל זילברשטיין ובני שטיינמץ בהארכת מעצרם, אוגוסט 2017/מערכת וואלה!, אבי כהן

על מה נחקר שטיינמץ בישראל?

שטיינמץ נחקר גם בארץ בחשד שנתן שוחד לנשיא גינאה לשעבר, שכן בישראל גם מתן שוחד לעובד ציבור במדינה אחרת היא עבירה פלילית. חקירת הפרשה הפכה גלויה בסוף 2016, והיא עדיין נחקרת ושטיינמץ עדיין מוגדר חשוד. באוגוסט 2017 החשדות הסתעפו ושטיינמץ נעצר יחד עם טל זילברשטיין, יועץ אסטרטגי מוכר. במשטרה חושדים כי השניים ביצעו ברומניה עסקת קרקעות פיקטיבית, שנרשמה בסכום גבוה בהרבה מהערך האמיתי שלה, ומהעודפים שולמו לכאורה תשלומי שוחד.

מוקדם יותר השנה זיכה בית משפט ברומניה את שטיינמץ מאישומים בשחיתות, אך אלו אינם קשורים כלל לפרשת גינאה.

האם ייתכן ששטיינמץ יועמד לדין גם בשוויץ וגם בישראל?

לא. עו"ד יניב שגב, שמרבה לייצג ישראלים בחו"ל, מסביר כי ככל שמדובר באותן עובדות, לא ניתן להעמיד לדין בגינן בשני מקומות שונים. "אם הייתי הוא", אמר שגב, "הייתי ממהר להתחיל את המשפט בשוויץ, כדי לחסום את ישראל. גם הענישה שם מקלה, גם העובדה שהוא יהודי תוכל לשמש לו טיעון שעשוי להקל עליו, וגם אם אי פעם יצטרך לשבת בבית הסוהר, בתי הכלא בשוויץ הם מלונות חמישה כוכבים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully