וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשתלטות על קשמיר מגשימה את חזונו של מודי עבור הודו

11.8.2019 / 8:38

ביטול המעמד המיוחד שממנו נהנה המחוז בעל הרוב המוסלמי עמדה על הפרק זמן רב, והממשלה ההינדית הלאומנית צפויה להמשיך בקידום האג'נדה התקיפה שלה. עם אופוזיציה מרוסקת ומצב רוח לאומני, ראש הממשלה עשה צעד נוסף בשינוי פני המדינה הרב-תרבותית

צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

ההחלטה של הממשלה הלאומנית של הודו לבטל את המעמד החוקתי המיוחד של חבל קשמיר מבשרת על תקופה ארוכה של חוסר ודאות באזור הנפיץ. ההשבתה הכמעט מוחלטת של רשת התקשורת במחוז בעל הרוב המוסלמי מקשה לדעת מהן התגובות ברחוב למהלך הדרמטי שהוביל ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי, שהסלימה את המתיחות עם השכנה הגרעינית פקיסטן. זו הגיבה בצמצום היחסים הדיפלומטיים והכלכליים, אך הבהירה כי האופציה הצבאית לא על הפרק.

בשנה האחרונה נשלטה קשמיר על ידי מושל שמונה מטעם ניו דלהי, ולא בידי הפרלמנט המחוזי, כך שהממשלה של מודי אמרה כי היא יכולה לקבל את ההחלטה באופן חד-צדדי. זו פורסמה ביום שני על ידי צו נשיאותי, שביטל את סעיף 370 בחוקת הודו. בניגוד לעמדתם של מנהיגים מקומיים בקשמיר, הממשלה אישרה גם חוק שביטל את האוטונומיה היחודית שממנה נהנתה מדינת ג'אמו וקשמיר, וחילק אותה לשתי טריטוריות פדרליות חדשות.

משמעות הדבר היא שמדינת ג'אמו וקשמיר תהיה תחת שליטה כמעט ישירה של הממשלה בניו דלהי, וכבר לא תחזיק בדגל משלה. בנוסף לכך, עם ביטול הסעיף הזה, הושם קץ גם לסעיף 35A, שאסר על תושבי מדינות מחוז אחרות בהודו לרכוש נכסים ולהתמודד על משרות ממשלתיות בקשמיר. זה מעורר חשש משינויים דמוגרפיים ותרבותיים במחוז שבהרי ההימלאיה, שחווה התקוממות חמושה בעשורים האחרונים. מנהיגי קשמיר אמרו כי זהו "היום השחור ביותר" בדמוקרטיה ההודית. מהבובה מופתי, לשעבר ראשת ממשלת ג'אמו וקשמיר, אמרה כי ההחלטה הופכת את הודו ל"כוח כובש" בקשמיר.

חלק מהמומחים סבורים כי זהו מהלך לא חוקי שעשוי להגיע עד לבית המשפט העליון. "לא הייתה אסיפה מכוננת, שהיא הגוף היחיד שיכול להמליץ על השינויים", אמר הפרשן הפוליטי יוגנדרה ידאב.

חיילים הודים ברחובות העיר סרינגר בשקמיר לאחר ביטול מעמדה המיוחד, 8 אוגוסט, 2019. רויטרס
חיילים הודים ברחובות העיר סרינגר בשקמיר, בשבוע שעבר/רויטרס

המהלך מגלם את החזון של מודי להודו הינדית. הוא קידם את החקיקה על קשמיר בפרלמנט שבו האופוזיציה המפולגת לא הציבה בפניו מכשולים, מה שמרמז על העברתה החלקה בעתיד של כל האג'נדה ההינדית הלאומנית שלו.

המצב הנוח מבחינתו של מודי צפוי להשתפר עוד יותר בשנה הבאה, כששליש מהמושבים בבית העליון של הפרלמנט עומדים לבחירה. נכון לעכשיו, למפלגת "העם ההודית" (BJP) ההינדית הלאומנית אין רוב, אך מרבית המחוקקים החדשים צפויים להיות משורותיה או מבעלות בריתה.

"האופוזיציה נמצאת על הקרשים ואין לה את הרצון להילחם. אין מנהיג בפרלמנט שיגבש אופוזיציה מאוחדת. ה-BJP מנצלת זאת. לאחר שתשיג שליטה מלאה בפרלמנט בשנה הבאה, היא לא תעמוד בפני מכשולים כלל ובפני הגשמת כל היעדים הלאומניים ההינדיים שלה", אמר המומחה הפוליטי ארטי ג'ראת.

אפילו מפלגת הקונגרס, ששלטה בהודו כמעט חצי מאה לאחר העצמאות מבריטניה בשנת 1947, חסרת הנהגה ומפורקת. מנהיגה לשעבר, רהול גנדי, שהתפטר לאחר שהפסיד למודי בבחירות במאי, מתח ביקורת על "הניצול לרעה של הסמכות המבצעת" על ידי מפלגת השלטון ואמר כי למהלך יש השלכות חמורות על הביטחון הלאומי.

עם זאת, הקרע במפלגה הוא כה גדול עד שכמה מחוקקים שלה הביעו את תמיכתם במהלך של מפלגת השלטון בקשמיר, תוך שהם חורגים מהעמדה הרשמית של המפלגה. בנוסף לכך, כמה מחברי מפלגת הקונגרס ומפלגות אחרות עוזבים אותן לטובת ה-BJP של מודי. חלק מהפרשנים אומרים כי האופוזיציה נדהמה מהניצחון האדיר של מודי בבחירות הכלליות במאי, אז זכה במנדט ענק. המפלגות הקטנות יותר, לדבריו, הפכו מפוחדות והן לא ששות להתנגד ל-BJP.

שר הפנים של מודי, אמיט שאה, הנחשב לאדריכל האג'נדה האגרסיבית של הממשלה להפוך את הודו מדמוקרטיה חילונית ורב-תרבותית למדינה הינדית הומוגנית מבחינה תרבותית ופוליטית, הציג את המדיניות החדשה בקשמיר תוך השוואה עם פקיסטן, האויבת המרה.

"הם לא רוצים להיראות בצד הלא נכון של רגשי הציבור, שהם לאומניים כרגע. בשכונה שלי אנשים חגגו את ההחלטה על קשמיר וג'אמו. הצטברות הרגש הלאומני בחמש השנים האחרונות הגיעה לשיאה בבחירות הכלליות והאופוזיציה נמצאת בלחץ מלהתנגד לה", אמר ג'ראת.

בנאום ששודר ביום חמישי בערב, אמר מודי כי מעמדה המיוחד של קשמיר שימש את פקיסטן כדי להתסיס את הרגשות האנטי-הודיים באזור. "יש לי אמונה מוחלטת שתחת המערכת החדשה הזו כולנו נוכל לשחרר את ג'אמו וקשמיר מטרור ומבדלנות", אמר.

עוד בוואלה!

התכוונו לשהות בשטח: פרטים חדשים על ההתקלות בגבול עזה

לכתבה המלאה
ראש ממשלת הודו נרנדרה מודי בשולי ועידת SCO בישקק קירגיזסטן ב-13 ביוני 2019. רויטרס
הוביל את המהלך הדרמטי, ראש ממשלת הודו מודי/רויטרס

השינויים בקשמיר, שנעשו ללא כל דיון או התייעצות מוקדמת טרם העברתם בפרלמנט, מצביעים על כך שמודי ושאה יוכלו להוציא לפועל תכניות מעוררות מחלוקת אחרות שהובטחו במצע הבחירות. הן כוללות יצירת מרשם אוכלוסין, שלפי מתנגדי היוזמה יקל על הממשלה לגרש מוסלמים ממוצא בנגלי, ובניית מקדש הינדי באתר שבו עמד מסגד בן 500 שנה עד שהוחרב על ידי לאומנים הינדיים.

"הינדוסטאן טיימס", אחד העיתונים הגדולים ביותר בהודו, פרסם ביום רביעי מאמר מערכת תחת הכותרת "היעלמות האופוזיציה". "מפלגות האופוזיציה לא הצליחו לנהל מאבק דמוקרטי אפילו באולם שבו מספריהן עולים על ה-BJP", נכתב.

אפילו מפלגות אזוריות מדרום הודו, שהתנגדו שנים ארוכות להתערבות ניו דלהי, תמכו בהצעה של ה-BJP לבסס את השליטה של הממשלה הפדרלית בקשמיר. הסיבות של המפלגות השונות לתמוך במהלך היו שונות.

כותרות העיתונים בהודו על ביטול המעמד המיוחד של חבל קשמיר, הודו , 6 אוגוסט 2019. רויטרס
כותרות העיתונים בהודו לאחר ההחלטה על ביטול מעמדה המיוחד של קשמיר, השבוע/רויטרס

ויג'אי סאי רדי, חבר פרלמנט של מפלגת הקונגרס של YSR ממדינת אנדרה פרדש, הסביר את הצבעתו: "איך מדינה אחת יכולה להחזיק בשתי חוקות? אנחנו לא יכולים לתמוך בזה".

רבינדרה קומאר, חבר פרלמנט מטעם מפלגת טלגו דסאם מאותה מדינה, אמר כי החוקה והדגל היחודיים של קשמיר העניקו לה "סמכויות מיוחדות מפלות". "המפלגה שלנו מאמינה שכל האנשים במדינה צריכים להיות בעלי זכויות שוות", אמר קומאר.

מלבד הפחד מלהתמרד נגד מצב הרוח הלאומי הסוחף חלקים מהודו, סיבה נוספת לכך שמעט מפלגות אופוזיציה מעלות התנגדות כלשהי היא הפחד לצאת נגד ממשלה פדרלית חזקה בניו דלהי ולהפסיד כסף עבור המדינות שלהן. "הם מעוניינים לרופף את מיתרי הארנק של הממשלה הפדרלית," אמר אמר מיהר שארמה, עמית בכיר בקרן מחקר שבניו דלהי.

חיילים הודים ברחובות העיר סרינגר בשקמיר לאחר ביטול מעמדה המיוחד, 8 אוגוסט, 2019. רויטרס
חיילים הודים בשקמיר, השבוע/רויטרס

הודו בעלת הרוב ההינדי ופקיסטן המוסלמית, תובעות שליטה על המחוז שבהרי ההימלאיה, והן כבר יצאו לשתי מלחמות על השליטה עליו מאז קבלת העצמאות שלהן ב-1947. פקיסטן מכחישה כי היא תומכת בארגונים בדלניים וטרוריסטיים הפועלים בחבל, אלא רק מעניקה תמיכה פוליטית ומוסרית בתושבים המקומיים.

היא דורשת ליישם את החלטות האו"ם הקוראות לקיום משאל עם שיכריע את עתיד האזור, אך הודו מסרבת לקבל את תפקידו של האו"ם בסכסוך. המשבר היה קרוב להתלקח לכדי עימות חדש בפברואר, אחרי פיגוע קטלני נגד שוטרים הודים ותקיפות אוויריות של שתי המעצמות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully