וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפרישה מהסכם הגרעין עם רוסיה: ארה"ב רוצה להציב טילים באסיה

3.8.2019 / 18:54

וושינגטון לא מסתפקת בעזיבת ההסכם שנועד להגביל פיתוח טילים לטווח בינוני, ומצהירה על כוונותיה לשלוח מערכות נשק לאסיה אל מול התחמשות סין. "הייתי רוצה שהדבר יקרה בחודשים הקרובים", אמר שר ההגנה האמריקני. במקביל, בייג'ינג פרסמה הצצה נדירה לפיקוד יחידות הטילים

צילום: רויטרס

ארצות הברית מעוניינת להציב טילים לטווח בינוני באסיה לאחר הפרישה מהאמנה הגרעינית עליה הייתה חתומה עם רוסיה - כך אמר היום (שבת) מארק אספר שר ההגנה האמריקני. "נרצה לקדם את יכולות הטילים שלנו באסיה מוקדם ככל הניתן, הייתי מעדיף שהדבר יקרה כבר בתוך החודשים הקרובים", אמר אספר בדרכו לסדרת פגישות באסיה. שר ההגנה לא ציין באילו מדינות הוא מבקש להציב את הטילים.

לאחר הפרישה מההסכם תוכל וושינגטון להציב משקל נגד להתחמשות ההולכת וגדלה של סין בטילים מסוג זה, לאחר שהאחרונה לא הייתה מוגבלת בהסכם מסוג דומה. לדברי אספר, סין לא צריכה להיות מופתעת מתוכנותיה של ארצות הברית. "אנחנו מדברים על כך כבר זמן רב, 80% מהטילים שיש לבייג'ינג הם טילים לטווח בינוני, לכן אין להיות מופתעים שגם אנחנו מעוניינים ביכולות דומות".

ניסוי בטיל בליסטי של ארצות הברית בבסיס חיל האוויר בקליפורניה. AP
ניסוי אמריקני בטיל בליסטי, ספטמבר 2017/AP

פרישתה של ארצות הברית מההסכם מגיעה עם סיומו של האולטימטום בן חצי השנה שניתן למוסקבה כדי להפסיק את הפרותיה. ארצות הברית בדקה את האופציה לפתח טיל כזה עוד מהכרזתה על האולטימטום בחודש פברואר 2019. על פי הדיווחים, היא שקלה להציב אותה באירופה, אך עד כה אף מדינה לא הסכימה לארח את הפיתוח.

וושינגטון, המגובה על ידי נאט"ו, מאשימה את מוסקבה בהפרת ההסכם מ-1987, שנועד להגביל את פיתוחם של טילים גרעיניים לטווח בינוני. לטענתה, רוסיה מפתחת מערכות שיגור טילים קרקעיות, אך בקרמלין מכחישים זאת.

עוד בוואלה!

התנאי של כוכבי והחשש מ"מכה אנושה לנגב": מדוע מתעכב מעבר אמ"ן לדרום?

לכתבה המלאה
שר ההגנה של ארצות הברית מארק אספר, 8 ביולי 2019. AP
"אנחנו מדברים על כך כבר זמן רב". אספר/AP

המהלך מגביר את החשש מפני מרוץ חימוש חדש בין המעצמות. בהתאם לאמנה, משרד ההגנה לא החל באופן רשמי בפיתוח התכנית, אך עבד על פיתוח טיל שיוט ומשגר נייד במשך זמן מה. מוקדם יותר דווח ב-CNN מפי גורם ביטחוני אנונימי כי בשבועות הקרובים ארצות הברית תבחן טיל חדש לטווח בינוני, שלא תואם את המגבלות שנקבעו בהסכם.

שר החוץ של ארצות הברית מייק פומפאו מסר בהצהרה רשמית כי "רוסיה היא האחראית היחידה למותו של ההסכם. בתמיכתן המלאה של בעלת ברית נאט"ו, ארצות הברית קבעה כי רוסיה היא הגורם המרכזי בהפרת האמנה, ובכך היא משעה את התחייבויותינו על פי האמנה".

סין מעבירה רמזים

על רקע זאת, צבא סין שחרר סרטון תעמולה שמעניק הצצה נדירה לפיקוד יחידות הטילים שלו. במהלך הסרטון, שפורסם בחשבון הוויבו - המקבילה הסינית לטוויטר - הרשמי של צבא סין לרגל 92 שנה להקמת צבא השחרור העממי, כפי שמכונה הצבא. בסרטון נראים חיילים דנים באסטרטגיות צבאיות, מקיימים שיחות טלפון ומקלידים במחשבים במתחם צבאי סודי.

צבא סין מחזיק בשתי סדרות של טילים. טילים מונחים מסוג "דונגפנג", וטילים גרעיניים לצוללות מסוג "ג'ולנג". לטענת בייג'ינג, הדגם המתקדם "דונגפנג"-41 הוא הטיל בעל הטווח הגדול ביותר בעולם, שיכול לפגוע בארצות הברית ובאירופה עם ראשי קרב גרעיניים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully