וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה ממשיכה להיפתח: נשים יוכלו לטייל לחו"ל גם ללא רשות מהבעל

הממלכה ממשיכה בהקלה על חוקי הדת הנוקשים, ועתה לא יצטרכו נשים מעל גיל 21 אישור של אפוטרופוס גברי כדי לצאת לחו"ל. בנוסף לכך, הן יזכו לראשונה לקבל אישור רישום ללידה, נישואים או גירושים

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בסדרת חוקים חדשה של הממלכה בערב הסעודית נקבע הלילה (שישי) כי נשים במות 21 ומעלה יוכלו להוציא דרכון ולטייל מחוץ למדינה ללא צורך בקבלת רשות מבן זוגן. ההחלטות שהתקבלו, ופורסמו על ידי הביטאון הרשמי, מעניקות לנשים שליטה רבה יותר בענייני משפחה, ולמעשה מרככות את ההגבלות השנויות במחלוקת עליהן.

החוקים מהווים למעשה תיקונים המקלים על נשים במערכת האפוטרופסות הגברית במדינה, שספגה ביקורת בינלאומית רבה לצד תגובות שנמתחו בעניין זכויות האדם במדינה. עוד נקבע כי לראשונה נשים יזכו לקבל אישור רישום ללידה, נישואים או גירושים ולהוציא מסמכי משפחה רשמיים ולהיות זכאיות כאפוטרופוס לילדים קטינים.

מערכת המשפט בסעודיה זכתה לאורך השנים לביקורת חריפה כיוון שהיא התייחסה לנשים כקטינות במהלך חייהן הבוגרים, והצריכה שיהיה להן אישור של בעל או אב כדי להשיג דרכון או לנסוע לחו"ל. במקרים מסוימים, האפוטרופוס הגברי היה יכול להיות אף בנה של האישה שהעניק לה את הרשאות הנסיעה הדרושות.

לקריאה נוספת
היסטוריה בסעודיה: האיסור בוטל רשמית - ונשים החלו לנסוע בכבישים
ברחו אל החופש: אחיות סעודיות שנמלטו ממשפחתן מצאו מקלט חדש

אישה בתערוכת רכב לנשים בערב הסעודית, ינואר 2018. רויטרס
סעודיה משנה את פניה. אישה בתערוכת רכב לנשים/רויטרס

מונה אבו סולימאן, מגישת טלוויזיה לשעבר בעלת השפעה רבה במדינה, חגגה עם אלפי נשים נספות בטוויטר את מה שרבים מגדירים עידן חדש. "דור שגדל לחלוטין חופשי ושווה לאחיהם שלו", היא אמרה.

יורש העצר מוחמד בן סלמאן, שלמעשה שולט בממלכה, הקל על המגבלות החברתיות הנוקשות בממלכה הסונית, כמו ביטול איסור על נהיגת נשים בשנה שעברה. זאת כחלק מניסיונותיו לפתוח את המדינה ולשנות את כלכלתה. עם זאת, הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בשנה שעברה בידי סוכנים סעודים עורר סערה בינלאומית, והממלכה גם גונתה על מעצרן של פעילות למען זכויות נשים, שחלקן סיפרו שעברו עינויים.

בנוסף לכך, כמה מקרים מתוקשרים של נשים שביקשו מקלט בחו"ל בטענה שהן מדוכאות על ידי משפחותיהן הגבירה את הלחץ על ריאד לשנות את מערכת האפוטרופוסות הגברית. בשנה שעברה אמר בן סלמאן כי הוא היה מעדיף לראות אותה מגיעה לקצה, אך לא קרא לביטולה.

מגבלות אחרות נותרו על כנן - נשים עדיין צריכות אישור של קרוב משפחה כדי להתחתן או לחיות לבדן, ולאחר ההכרזה הלילה נפוץ ברשות החברתיות האשטג הקורא לאפשר לנישואים ללא אישור של אפוטרופוס, יחד עם האשטג המודה ליורש העצר.

הצווים החדשים גם מרחיבים את הזדמנויות התעסוקה לנשים, שחלקן בקרב המובטלים הוא גדול. הם קובעים כי לכל אזרח יש זכות לעבוד ללא אפליית מגדר, מוגבלות או גיל. ב-2016 חשף בן סלמאן תכנית שאפתנית לשינוי הכלכלה עד 2030, שכוללת שאיפה להגדיל את שיעור ההשתתפות של הנשים בשוק העבודה ל-30% מ-22%.

עוד בוואלה!

האו"ם על רצח חאשוקג'י: "הוכחות שיורש העצר הסעודי אחראי"

לכתבה המלאה
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפסגת G-20 בבואנוס איירס ארגנטינה, 30 בנובמבר 2018. רויטרס
רפורמות לצד דיכוי. בן סלמאן/רויטרס

ערב הסעודית מדורגת במקום ה-141 מתוך 149 מדינות במדד "הפער המגדרי העולמי" ל-2018, פורום כלכלי עולמי שבודק את ההיחס של הנשים בתחומי הכלכלה, הפוליטיקה, הבריאות והחינוך. גורמים סעודיים רבים אומרים כי התקלה נעוצה ביישום ולא במדיניות הממשלה.

ללא מערכת חוקית סדורה התואמת את השריעה, המשטרה ומערכת המשפט בממלכה מסתמכות על מנהגים חברתיים באכיפת האיסורים על נשים. היבטים רבים במערכת האפוטרופסות נובעים ממנהגים לא רשמיים.

"מוחמד בן סלמאן הקדיש את עצמו לתקן את מה שהקיצוניים שברו, זה לא נוגע לפתיחות כפי שיש מי שקורא לזה, אלא זכויות שוות לכולם", כתב בטוויטר גולש ששמו וואל. בשנים האחרונות פעל הנסיך הצעיר נגד הממסד הדתי, כשעצר עשרות אנשי דת ומתנגדי משטר. עם זאת, רבים חוששים מקצב השינויים המהיר.

"אנחנו קהילה מוסלמית, לא מערבית, אינשאללה שהבנות שלנו יהיו מוגנות מכל הדברים הרשעים", אמרה סארה, אישה בשנות ה-40 לחייה שסירבה למסור את שם משפחתה. "דמיינו לכם שהבנות שלנו יגדלו ויעזבו ולא יחזרו, האם תהיו שמחים?", היא אמרה לרויטרס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully