וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמו ספר פתוח: חמאס למד את האסטרטגיה הישראלית במלואה

1.8.2019 / 9:00

תקרית הירי שבה חדר מחבל מעזה ופצע 3 לוחמים מחזקת את ההערכה לפיה סינוואר יודע ששלטונו לא בסכנה, ומעריך שתגובת ישראל לצעדיו לא תגרום נזק משמעותי. המציאות שבה כל צעד מנותח בידי חמאס, מחייבת את צה"ל לפעול ביצירתיות בתגובה לפעולות על הגדר שעלולות להביא לעימות

צילום: דו"צ ו-"שואגים לימין", עריכה: עמית שמחה

פעם אחר פעם מוכיח מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, כי הוא יודע לקרוא את תגובות ישראל לפעולות הטרור וההפגנות האלימות על גבול רצועת עזה. סינוואר יודע כיצד לפעול ומעריך ביעילות רבה מה תהיה התגובה הישראלית. יש אפילו קצין בכיר אחד בצמרת צה"ל שמתעקש שסינוואר מכיר כל כך טוב את ישראל - שבכלא שבו היה כלוא 22 שנים הוא כתב שירים בעברית. סינוואר מאמין ויודע שאין בכוונת ממשלות ישראל בשנים האחרונות למוטט את חמאס אלא רק להחליש את הנהגת הארגון או להביא לפגיעה קשה בו ולכן הוא נוהג לשחק על הקצה, תוך כדי הפנמה של האינטרסים הישראלים בתהליך קבלת ההחלטות שלו.

האירוע הבוקר על גבול רצועת עזה במהלכו נפצעו מפקד מחלקה של גולני ושני לוחמים מאש של פעיל חמאס, מעלה הרבה שאלות טקטיות על התנהלות הכוחות השונים והפיקוד במרחב, אך נכון יהיה להביט על רצף האירועים באופן רחב יותר. בהחלט אין לפסול את האפשרות כי חמאס רצה הבוקר (חמישי) לסגור "חשבון פתוח" אחרי הרג פעיל החמאס שהיה חלק מכוחות הריסון, או אולי להפעיל לחץ על ישראל ומצרים במסגרת תהליך ההסדרה וקידום פרוייקטים עתירי משאבים ברצועת עזה.

פלסטינים ליד עמדת חמאס שהותקפה על ידי צה"ל בתגובה לחדירת המחבל בדרום רצועת עזה. אתר רשמי
עמדת חמאס שנפגעה בתקיפת צה"ל, היום/אתר רשמי

שום דבר לא קורה במרחב הגבול ללא ידיעת חמאס. בטח לא מעבר של פעיל חמאס, לבוש מדים, חמוש ברובה קלאצ'ניקוב ורימוני רסס שהגיע בכוונה לבצע פיגוע התאבדות פחות מ-24 שעות אחרי סיום תרגיל אוגדת עזה, שנועד לסכם תהליך מוכנות ארוך לקראת מערכה אפשרית ברצועה. המצב המדיני-ביטחוני המורכב והעדין הזה שבו כל צעד מנותח על ידי הנהגת חמאס בראשות סינוואר, מחייב את צה"ל לפעול ביצירתיות בעיקר כשזה קשור לפעולות טקטיות על הגדר שעלולות לגרור את הצדדים לימי קרב. לכן, גם יהיה מאוד מעניין מה תהיה מדיניות הוראות הפתיחה באש מחר על גבול רצועת עזה, אם מפגינים יחצו את הגבול לשטח ישראל.

עוד בוואלה!

להזריע נשים ולהקפיא את מוחו: התכנית העתידנית החולנית של אפשטיין

לכתבה המלאה
המחבל האני אבו צאלח שחדר לישראל מדרום רצועת עזה. אחיו נהרג בתהלוכות השיבה. אתר רשמי
המחבל האני אבו סאלח, שנהרג מאש צה"ל לאחר שחדר לשטח ישראל/אתר רשמי

הרמטכ"ל אביב כוכבי סימן בנאומו בטקס סיום קורס הטיס נקודת מפנה ברורה וחשובה שבאיטיות רבה מחלחלת לדרגי השטח: "לא רק חיל האוויר השתנה באופן מהותי. גם האויב השתנה, וברצועת עזה ובלבנון באופן מיוחד. הוא הפך מחוליות טרור לצבא המאורגן בפלוגות, גדודים וחטיבות". נכון שרוב האירועים שמתרחשים בשנה האחרונה על גבול רצועת עזה הם פעולות מעולם הטרור והגרילה אך אסור לטעות לרגע: חמאס והג'יהאד האסלאמי בונים, מתכוננים ומכינים את כוחותיהם למלחמה עם ישראל במסגרות גדולות. כאלה שפועלות בשילוביות באמצעות חמ"לים, כוחות רתק, הדדיות, מהאוויר, מהים, מהקרקע ומתחת לקרקע.

מנהיג חמאס ברצועת עזה, יחיא סינוואר, מאי 2018. AP
משחק על הקצה תוך כדי הפנמה של האינטרסים הישראלים. סינוואר/AP

ארגוני הטרור פועלים לשנת את המשוואה במערכה הבאה והם לא מייצרים ארסנל נשק חדש ומבריחים, אומנם תחת קושי עצום, אמצעי לחימה לרצועת עזה, אלא גם בונים את כוחם באופן כזה שיידע להעביר את הלחימה לצד הישראלי. את ענייני היום והאסטרטגיה מנהלים שלוש דמויות, אלו שגם יקבלו החלטות ביום הדין: סינוואר - הביטחוניסט, הפרגמטי, מסתכל על המציאות בצורה בהירה ומבין את צורך השעה להתייחס אל הציבור הפלסטיני, אך לרגע אסור לחשוב שמדובר בדמות רגישה. הוא פשוט מבין את גודל העול של ניהול עזה.

מוחמד דף היה ונותר המיתוס בעל כושר החלטה וראייה אסטרטגית רחבה למרות המאמצים לחסלו והפציעות הקשות. הוא דמות צבאית קלאסית. המפקד הנצחי בעיני חמאס. תמיד קיצוני בדעותיו על ישראל ותמיד שואף לחיכוך והתנגדות אבל לא על פיו יישק דבר. ביניהם, מעביר מסרים, מפשר, מתאם ומגשר בין העולמות הוא מרואן עיסא. יש שיאמרו שהוא יודע לרתך פלסטיק לפלדה.

טקטיקה אכזרית

כך למעשה מתנהלת הנהגת חמאס כשקטאר, מצרים, האו"ם וארגוני הסיוע הבינלאומיים בתמונה. סינוואר מבין שראש ממשלת ישראל ושר הביטחון בנימין נתניהו רוצה בעיקר שקט בגבול רצועת עזה תחת אותה שקיפות אסטרטגית ולכן הוא פועל על הקצה, בעיקר כדי להשיג מתנות והטבות תמורת השקט. את הרעיון הזה הוא למד כנראה כשישב בכלא הישראלי וניהל משא ומתן עם הנהלת הכלא ובכירים בשירות בתי הסוהר.

אי אפשר להוציא מכלל אפשרות שברוח דפוס פעולה זה הוא קידם בכל הכוח את ההפגנות האלימות על הגדר. לפי קרל פון קלאוזביץ, "המלחמה היא המשך המדיניות אלא באמצעים אחרים". סינוואר ויתר זמנית על פעילות הג'יהאד ועבר להשתמש באזרחים אותם הוא מדרבן להפגנות אלימות על הגבול הישראלי. כבר יותר משנה הוא נוקט בטקטיקה אכזרית המנצלת את התסכול והזעם של הרחוב הפלסטיני ומשפיעה ישירות על צה"ל והציבור הישראלי.

בשנה החולפת נרשמו ביומני המבצעים של המטה הכללי בצה"ל 14 סבבי לחימה ברצועת עזה שהדרג המדיני והמטכ"ל לא הצליחו למנוע. יכול מאוד שאנחנו מתקרבים לסבב הלחימה הבא אך דבר אחד בטוח: ששני הצדדים לא מעוניינים בגלישה למלחמה, אך מאחר ושני הצדדים קוראים היטב זה את זה, הסיכוי לעימות הוא נמוך.

הרמטכ"ל בתרגיל באוגדת עזה: לא נותנים לרגיעה להטעות,
 ממשיכים בהכנות בהנחה שברצועה יכול לפרוץ עימות בכל יום. דוצ, דובר צה"ל
יידרש להפגין מקוריות. כוכבי בביקור באימון אוגדת עזה, השבוע/דובר צה"ל, דוצ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully