וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פגיעה בחירות": התלמיד הפיליפיני ואמו שוחררו ממעצר

בית הדין למשמורת החליט לשחרר את העובדת אופרסינה ובנה מייקל ג'יימס בן ה-12, שנעצרו לקראת גירוש מישראל. לדברי השופט, לא ניתנה התייחסות עניינית למצב הרפואי והנפשי של הנער. במקביל התקיים דיון במקרה של אם נוספת וילדיה המיועדים לגירוש: "אין להם שפה אחרת"

צילום: ניב אהרונסון עריכה: טל רזניק

בית הדין למשמורת שחרר היום (ראשון) ממעצר את אופרסינה קוואנקה ובנה מייקל ג'יימס, בן 12, שעומדים בפני גירוש. האם ובנה, שעולה לכיתה ז' במסגרת חינוך מיוחד, נעצרו בשבוע שעבר והדיון בערר שהגישו צפוי להתקיים בשבוע הבא.

בהחלטתו לשחרר אותם ציין הדיין רג'א מרזוק כי "נפלו פגמים מהותיים בשימוע ובהליך מתן ההחלטה על צווי המשמורת פגמים היורדים לשורש העניין. מסקנתי מבחינת עניינם של המוחזקים הנה כי המשך ההחזקה במשמורת פוגעת יתר על המידה בחירות המוחזקים מפני מעצר ובכלל זה משמורת ויש בה להסב למוחזק נזק בריאותי שאינו משרת בשלב זה את תכלית המשמורת".

מייקל הילד הפיליפיני אשר מיועד להיות מגורש וחבריו לכיתה מחוץ לבית המשפט לקראת הדיון בעניינו של מייקל ואמו. בבית הדין לערורים בתל אביב  28 ביולי 2019. ניב אהרונסון
גירושו עוכב. מייקל בן ה-12 עם חבריו לכיתה/ניב אהרונסון

השופט ציין עוד כי בשימוע לא ניתנה התייחסות עניינית לטענות של קוואנקה, הנוגעות למצב הרפואי, הנפשי והקוגנטיבי שלו. "סבורני באיזון בין תכלית המשמורת בנסיבות בהן קיים עיכוב בהרחקת המוחזקים עת לא ניתן בשלב זה לדעת מתי תוסר המניעה להרחקתם של המוחזקים ולאור הפגמים שמצאתי כנ"ל, בשל משקלם והפגיעה כתוצאה מכך בזכות של המוחזקים לחירות ולמתן החלטה עניינית לגביהם יש בהם להצדיק שחרור המוחזקים מהמשך ההחזקה במשמורת על אף נסיבותיהם".

עו"ד זרי חזן, שמייצג את קוואנקה, ובנה אמר: "הבטחנו לשחרר את הילד, וקיימנו. ילד זה ילד זה ילד. מקומם של ילדים בלב, ולא בכלא".

עורכת דינה של ג'רלדין המיועדת לגירוש: "אין לילדיה שפה אחרת"

המדינה מתכננת לגרש עובדות זרות מהפיליפינים שבאו כחוק לישראל, אך מאחר שילדו, לא חודשו אשרות השהייה שלהן. במקביל לדיון בקוואנה ובנה מייקל, בית הדין לעררים בתל אביב דן הבוקר בגירושה של ג'רלדין אסטה, מהגרת עבודה פיליפינית, שנעצרה בשבוע שעבר יחד עם שני ילדיה קיאן וקתרין, שנולדו בישראל. השלושה הועברו לאחר מעצרם לבית המעצר בנתב"ג והם יישאר בו עד לקבלת ההחלטה בנוגע לגירושם, שתתקבל בהמשך.

"אני מבין ללבכם", אמר הדיין. "מה שחשוב הוא יציבות והקרקע מתחת לרגליך. אין מקומם של בני אדם נורמטיביים וקטינים להימצא במתקן המעצר. עם זאת, אאפשר לרופא ומומחים אחרים להיכנס לשם ולראות את הקטינים".

חבריו לכיתה של מייקל  אשר מיועד להיות מגורש לקראת הדיון בעניינו של מייקל ואמו. בבית הדין לערורים בתל אביב  28 ביולי 2019. ניב אהרונסון
החברים לכיתה בהפגנה מחוץ לבית הדין לעררים, היום/ניב אהרונסון

המדינה עומדת על כך שיש לדחות את הערר נגד הגירוש. מנגד, עו"ד חיה מנע, המייצגת את אסטה וילדיה, אמרה בדיון: "אני מייצגת פה גם את העוררים הקטינים. עשר שנים המדינה לא עשתה דבר עד שביום רביעי פרצו לביתם והוציאו אותם ממיטתם לתא מעצר. המדינה צריכה לקחת אחריות על הילדים. שפתם עברית, אין להם שפה אחרת".

אדם קרן, אביו של אור, אחד מחבריו לכיתה של קיאן, אמר בדיון כי "חבריו של קיאן לא מצליחים להבין מדוע המדינה מבקשת לגרש אותו ואת משפחתו מהארץ. קיאן שנולד כאן, עשה את הצעדים מהגן ועמד בטקסים של השואה ושר את התקווה בעברית כי זו השפה שלו. אני מלווה את הילדים האמיצים למתקן כליאה בנתב"ג ולבית הדין למשמורת רק כדי לעודד את קיאן שהוא לא לבד".

"גם הילדים שלנו עוברים טראומה", הוסיף האב. "הם ראו את החבר שלהם נכלא על ידי שוטרים כאילו היה פושע. איזה מסר נעביר לילדים שהכיסא של קיאן יישאר ריק ב 1 בספטמבר. אין בחוק התייחסות לילד שנולד בישראל וחי בו עשר שנים. האם הצעד הזה של הגירוש מידתי? האם זו לא אכיפה סלקטיבית?"

חבריו לכיתה של מייקל  אשר מיועד להיות מגורש לקראת הדיון בעניינו של מייקל ואמו. בבית הדין לערורים בתל אביב  28 ביולי 2019. ניב אהרונסון
החברים לכיתה בהפגנה מחוץ לבית הדין לעררים, היום/ניב אהרונסון

הוא הוסיף: "האם מותר לממשלת מעבר לקבל החלטה שכזו? אולי צריך את עמדת היועץ המשפטי לממשלה בנושא? האם לא צריך את עמדת משרד החינוך בנושא? האם במקרה המשפחה נעצרה רק עכשיו שמערכת החינוך בהדממה? האם לא צריך לשאול את דעתם על מצבו של קיאן? האם מישהו שמע בכלל את קיאן?".

בשבוע שעבר הפגינו עשרות הורים וילדים מול בית המעצר. רינת שגיא מבית ספר "הלל" אמרה כי "גירוש והעלמה של חבר לשכבה זו פגיעה ברוח בית הספר. הגירוש יפגע בתחושת המוגנות של ילדי בית הספר. ילדים לא אוכלים ולא ישנים, ילדים בטראומה".

(עדכון ראשון: 10:10)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully