וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במעצר למעלה מיממה: עוכב גירוש תלמיד פיליפיני שנעצר עם אמו מישראל

23.7.2019 / 17:17

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב החליט לעכב את הרחקתו של מייקל, תלמיד חינוך מיוחד בן 12, שנעצר עם אמו על ידי פקחי רשות ההגירה והאוכלוסין לקראת גירוש מישראל. בזמן שהשניים שוהים במעצר, בית הדין עיכב את הרחקתם מישראל וידון בתיק מחדש בתוך 14 יום

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
"מעצרו - האקט הכי אלים של השלטון". ג'יימס מייקל בן ה-12/מערכת וואלה, צילום מסך

ברקע מבצע הגירוש של 35 אימהות אזרחיות פיליפיניות וילדיהן, בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב החליט היום (שלישי) לעכב את הרחקתו של הילד מייקל ג'יימס ושל אמו אופרסינה קוואנקה מישראל. בית הדין ידון בתיק מחדש בתוך 14 יום. עו''ד זרי חזן, המייצג את האם ובנה, אמר בתום הדיון, "בית הדין קיבל את בקשתנו וקבע שלא ניתן יהיה לגרש את האם והילד עד לדיון בעתירה המחודשת. פנינו לבית הדין למשמורת לשחרר אותם עד לדיון".

מייקל, בן 12 שעולה לכיתה ז' במסגרת חינוך מיוחד, נעצר אתמול על ידי פקחי רשות ההגירה והאוכלוסין והועבר עם אמו למתקן המעצר "יהלום" בנמל התעופה בן-גוריון. עו"ד זרי חן, המייצג את האם ובנה, טען אתמול כי "המעצר שלהם הוא מעצר לא חוקי, התיק שלהם פתוח במשרד הפנים ועדיין לא קיבלנו תשובה לבקשות שהגשנו. אנשי משרד הפנים יודעים שהתיק פתוח ולמרות זאת פעלו במחשכים ועצרו את הילד בחמש לפנות בוקר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מייצג את האם ובנה. עו"ד זרי חן/מערכת וואלה, צילום מסך

לדברי עורך הדין, "מדובר בילדים שנולדו בישראל, גדלו והתחנכו כאן, החלטה כזאת צריכה להתקבל על ידי הממשלה ולא על ידי שר או פקיד בכיר חכם ככל שיהיה. בעבר התכנסו ממשלות ישראל שלוש פעמים ודנו בילדי עובדים זרים והחליטו להשאיר אותם, מתוך הבנה שמדובר בילדים ישראלים לכל דבר. מדובר בילד שנמצא במעצר במשך 30 שעות".

עוד הוסיף כי "הילד בכה, הוא היה חצי מעולף וישן אחרי שהוא בכה בלי הפסקה. זה מעוות. אסור לעצור אותו גם לפי החוק, גם לפי כל היבט של אמנה בינלאומית, והכי חשוב: המעצר זה האקט הכי אלים של מערכת שלטון, וכאשר מדינה עושה בו שימוש זה כי אין לה ברירה. הם עצרו ילד בטעות כלחץ על אימא שלו לעזוב את הארץ וכביכול לגרש אותו, פעלו באקט הכי אלים נגד הנפש הכי קטנה".

גירוש פיליפינים מישראל. אתר רשמי
גירוש פיליפינים מישראל/אתר רשמי

ליעד אילני, מ"מ ראש עיריית רמת גן ויו" ועדת החינוך העירונית מסר כי "בימים אלו עומדת קתרין אסטה, להיות מגורשת מהארץ יחד עם משפחתה, האם ג'רלדין ואחיה''. קתרין ילידת הארץ מתחנכת בגן ילדים ברמת גן ואינה דוברת שום שפה פרט לעברית - כך גם אחיה קיאן הלומד בבית הספר "הלל" ברמת גן וסיים זה מכבר את כיתה ד'.

מדובר במשפחה שמוכרת על ידי כל ההורים בשכונת הלל ברמת גן, הילד קיאן מאד מעורב בנעשה בבית ספרו ורכש לעצמו חברים רבים במהלך שנות לימודיו במערכת החינוך בעיר. לדברי אילני, ''מתוקף תפקידי כממונה על החינוך ברמת גן נחשפתי לעמדות אנשי המקצוע והמורים והגננת המטפלים בילדים, שהציגו בפני את הנזק הנפשי הגדול שייגרם לילדים כתוצאה מגרושם מהארץ אליה הם שייכים בשנים האחרונות. כבר עתה ברור שהמעצר וסכנת הגירוש כבר השפיעו לרעה על שאר הילדים המתחנכים לצידם שעודכנו על ידי הוריהם מהסרטונים המופצים ברשתות והם מודאגים וחרדים לגורל חברם לכיתה''.

הנני מודע לחוק הקובע קריטריונים נוקשים לגבי שהייה בלתי חוקית בארץ אך יחד עם זאת, מדובר במקרה אנושי שזועק לשמים, תמהני האם יש צורך בהענשת הילדים על חטאי האם ומשום כך, פניתי למנכ"ל רשות האוכלוסין וכן לשרי החינוך והפנים בבקשה שישתמשו במידת החסד האנושית והיהודית ויחליטו לשקול בכובד ראש את הנושא ולהימנע מהגירוש הצפוי.

מבצע גירוש האמהות וילדיהן

מהלך הגירוש מתייחס לאימהות שמרביתן עבדו כאן כחוק בעבר, נולדו להן ילדים והן נותרו בישראל באופן בלתי חוקי. האימהות עוכבו במהלך החודשים האחרונים ובמקום לעצור אותן מידית ולגרשן הוחלט לסמוך על התחייבותן לצאת מרצונן בסוף שנת הלימודים. אותן נשים שנשארו בארץ, מיד לאחר ה-15 ביולי הגישו אחת אחרי השנייה בקשות למעמד הומניטרי, אולם הן נדחו.

בצעד חריג הוציאה שלשום שגרירות הפיליפינים הודעה לפיה אזרחיה השוהים בישראל באופן לא חוקי ולהם כוונה לחזור לארץ מוצאם מרצון יזכו להטבות. ברשות ההגירה והאוכלוסין אמרו כי ההודעה מעידה על האחריות שפרשה השגרירות על אזרחיה השוהים בישראל. לדבריהם, העובדה כי השגרירות הבהירה שתלווה את השוהים הבלתי חוקיים עד לחזרתם מהווה עבור מדינת ישראל אבן דרך משמעותית בהעברת המסר כי מדובר באזרחים החוזרים למולדתם, בניגוד לתמונה הלא חוקית שמנסים לצייר סביב הנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully